۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۳۱۸۳۰۱
معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام:

تولد علوم انسانی اسلامی نیازمند پیشرانی اساتید عالی این عرصه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام واسطی گفت: علوم انسانی اسلامی در پایان مرحله جنینی است و برای تولد، به پیشرانی از سوی اساتید عالی حوزه علوم انسانی نیاز دارد تا به ارائه مدل عملیاتی منتهی شود.
حجت الاسلام واسطي

حجت الاسلام عبدالحمید واسطی، معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در ارزیابی روند اسلامی سازی علوم انسانی به عنوان یکی از ارکان تحول حوزه و علوم انسانی، اظهار کرد: به تعبیری می توان گفت علوم انسانی اسلامی در پایان مرحله جنینی است و برای تولد، به پیشرانی از سوی اساتید عالی حوزه علوم انسانی نیاز دارد.


وی افزود: امروز گفت وگوها در این زمینه، در گرفته و موضوع تنقیح شده است چرا که دیگر کسی از چیستی و چرایی علوم انسانی اسلامی سؤال نمی کند، چند مدل معرفتی برای تولید علوم انسانی اسلامی نیز عرضه شده اما هنوز بسته مدل عملیاتی ارائه نشده است.


حجت الاسلام واسطی تصریح کرد: ارائه مدل عملیاتی مبنی بر این که چگونه بتوانیم مبتنی بر آیات و روایات و گزاره های دینی، علوم انسانی یعنی معادلات حرکت انسان را تولید و تبدیل به یک دستگاه علمی کنیم(نه یک گزاره از یک علم)، هنوز در جریان است.


نقش سازو کارهای اجرایی و مدیریتی در بسترسازی اسلامی شدن علوم انسانی
معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در خصوص نقش سازو کارهای اجرایی و مدیریتی در بسترسازی اسلامی شدن علوم انسانی، گفت: این سازوکارها به طور خاص سازو کارهای آموزشی و پژوهشی است اما به صورت عام، مطالبه مدیران تصمیم گیر برای دستیابی به مشاوران متخصص و تصمیم ساز در حیطه علوم انسانی اسلامی را شامل می شود.


وی افزود: اگر این مشاوران در وزارتخانه ها که معادلات حرکت جامعه را تحت تأثیر قرار می دهند حضور داشته باشند، پیوست علوم انسانی اسلامی ذیل پیوست فرهنگی می تواند در برنامه ها و پروژه ها تعریف و اجرایی شود.


حجت الاسلام واسطی با بیان این که این سازو کار اکنون چندان در حوزه فعال نیست، به نامه اخیر برخی از انجمن های دانشجویی در طیف اصولگرا خطاب به حوزه های علمیه اشاره و خاطرنشان کرد: در این نامه، ضمن قدردانی از تلاش های حوزه در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی تاکنون، کثرت نیازها و مطالبات اجتماعی و ضرورت شتاب حرکت حوزه در این مسیر تذکر داده که نشان می دهد اگر هم تلاشی برای علوم انسانی اسلامی صورت گرفته هنوز به خروجی اثرگذار نرسیده است.


رویکرد تمدنی چشم انداز حوزه علمیه خراسان نویدبخش تحولات خوبی در آینده این حوزه است

پژوهشگر و نخبه حوزوی با اشاره به وفور محتوا در زمینه چیستی و چرایی علوم انسانی اسلامی در حوزه علمیه قم، افزود: امید است در حوزه مشهد نیز با توجه به تصویب و ابلاغ چشم انداز آن که عیار تمدنی و تولید نظام های دینی در آن مرکزیت دارد، طی سال های آینده تحولات خوبی را شاهد باشیم.


وی ابراز کرد: رویکرد اصلی این سند این است که در افق 1414 حوزه علمیه باید به واسطه تفقه، برای تولید علم جهت نظام سازی دینی در مقیاس تمدنی فعال شده باشد و کارآمدی نگرش و تمدن اسلامی به واسطه طلاب این حوزه به ظهور برسد.


حجت الاسلام واسطی، با توجه به رویکرد تمدنی سند چشم انداز 1414 حوزه علمیه خراسان، پیگیری اخبار و روند اجرای این سند توسط اصحاب رسانه را خواستار شد.

معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام یادآور شد: حوزه متکفل اصلی اسلامی سازی علوم انسانی است اما در این مسیر دانشگاه نیز اگر مواردی همچون روشمند بودن علوم حوزوی، قابل پیگیری بودن علوم انسانی با قرائت اسلامی و تخصص حوزوی و علمی حوزویان را جدی بگیرد می تواند در این مسیر با حوزه همراه و فضای تعامل و تفاهم میان این دو بال علمی کشور تقویت شود./930/302/ب1

ارسال نظرات