۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۳۲۵۹۴۵

انتشار هفتاد و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر

خبرگزاری رسا ـ شماره 78 فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات نقد و نظر از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
نقد و نظر

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفتاد و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات نقد و نظر ویژه تابستان 1394 از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ و روانه بازار شد.

 

در این شماره 6 مقاله مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته که به این شرح است:

 

طبقه بندی علت فاعلی در نظام صدرایی و بررسی نوآوری وی در فاعل بالتسخیر

کثرت نوعی انسان از منظر صدر المتالهین

نگرش‌های متعدد صدرا در تبیین رابطه انسان و خدا

تأثیر متقابل ملکات نفسانی و معرفت از منظر نصیرالدین طوسی

هک کردن و نفوذ به سیستم‌های رایانه‌ای از منظر اخلاقی

گرامر دینی از منظر فیلیپس و نقد آن

 

طبقه‌بندی علت فاعلی در نظام صدرایی و بررسی نوآوری وی در فاعل بالتسخیر

معصومه موحدنیا  

 

چکیده: علیت و علت فاعلی همواره بخشی از تأمل ورزی فیلسوفان بوده است. فیلسوفان پیش از ملاصدرا علت فاعلی را با معیارهای متنوعی تقسیم می‌کردند و صدرا به تدریج تقسیم آنان را توسعه داده و علت فاعلی را به گونه‌ای تقسیم کرد که با نوآوری همراه بود.

 

طرح نظریه فاعل بالتسخیر از جمله این نوآوری‌ها بود، این نظریه در میان تقسیم‌بندی‌های متنوعی که صدرا از اقسام فاعل دارد، دچار ابهام ، تفسیرهای متفاوت، سوء فهم و نقدهای جدی شده است.

 

این نوشتار با تبیین اصطلاح صدرایی از فاعل بالتسخیر و ارائه دو تقریر از آن، تلاش می‌کند تفسیرهای ناقص و سوء فهم ها را رفع کرده، نشان دهد که فاعل بالتسخیر یک نوآوری صدرایی است که در نظام فلسفی ملاصدرا معنا دارد و تقسیم تسخیر به انواع مختلف طبیعی، نفسانی و عرضی همگی اثبات می‌کند که وی توانسته است اقسام دیگری از فاعلیت را طرح کند که مسبوق به سابقه نبوده است.

 

کثرت نوعی انسان از منظر صدر المتالهین

نرگس موحدی

 

چکیده: ملاصدرا بر پایه مبانی وجود شناختی تشکیک در وجود و حرکت جوهری اشتدادی نفس، وحدت نوعی انسان را انکار کرده و انسان‌ها را به حسب حرکت جوهری ارادی دارای انواع گوناگون دانسته است.

 

افرادی همچون ابن‌سینا، فخر رازی، نصیرالدین طوسی و شیخ اشراق مسأله نوع واحد بودن انسان را بررسی کرده‌اند، اما به دلیل نداشتن مبانی کافی به تحلیل و تقریر صحیحی از این مسأله دست نیافته‌اند.

 

ملاصدرا در آثار گوناگونش دلایل متعددی را بر انکار وحدت نوعی می‌آورد و در مقابل، تقریری از کثرت نوعی انسان به دست می‌دهد. البته با توجه به نظریه ابدان طبیعی و مثالی، و حرکت جوهری اشتدادی نفس می‌توان کثرت نوعی را در نشئه دنیا نتیجه گرفت.

 

نگرش‌های متعدد صدرا در تبیین رابطه انسان و خدا

خدیجه هاشمی

 

چکیده: در نگاه نخست به نظر می‌رسد که صدرا مسأله رابطه انسان و خدا را به گونه‌های متعددی تبیین کرده است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان به اجمال دو دیدگاه و به تفصیل حتی چهار دیدگاه را به وی منتسب کرد.

 

دو دیدگاه نخست، تبیین فلسفی اوست که دو نگرش ماهوی و وجودی او به مسأله است و آن را به مراحل ابتدایی حکمت متعالیه نسبت داده‌اند، دیدگاه سوم، نگرش عرفانی صدراست که هرچند در آن، رابطه انسان و خدا دقیق‌تر و لطیف‌تر از نگرش فلسفی تبیین می‌گردد، ولی باز تبیین آن تنها تا مرتبه «عقل اول» امکان‌پذیر است.

 

مقاله حاضر با بررسی این سه نگرش صدرا با اشاره به نگرش وحیانی او(دیدگاه چهارم)، آن را نیز در امتداد نگاه عرفانی ـ فلسفی وی دانسته است، نگارنده پس از تبیین نگرش‌های فوق، به این مسأله پرداخته است که آیا این تعدد نگرش‌ها نشانِ تطور در آرای صدراست؟ آن گاه در پاسخ، چندین وجه جمع جهت رفع اختلاف و تمایز میان این نگرش‌ها بیان گردیده است.

 

تأثیر متقابل ملکات نفسانی و معرفت از منظر نصیرالدین طوسی

نرگس رودگر

ابراهیم علی پور

 

چکیده: زمینه‌ساز بودن فضیلت‌ها و رذیلت‌های اخلاقی برای ملکات نفسانی و نیز تأثیر متقابل ملکات نفسانی و معرفت از دیرباز در متون اخلاقی اسلامی مورد توجه بوده است.

 

نصیرالدین طوسی در نظام اخلاقی‌ای که با رویکرد فلسفی ارائه می‌دهد، این تأثیر متقابل را از دو جهت بررسی کرده است. همچنین وی اقسام فضیلت و رذیلت و تأثیر آن دو بر فرایند شکل‌گیری معرفت و نیز نقش معرفت در کسب فضیلت‌ها و رذیلت‌ها اخلاقی را به تفصیل به تصویر کشیده است.

 

تقسیم فضیلت‌ها و رذیلت‌ها به اخلاقی و عقلانی، نوعی گرته‌برداری صوری از مباحث معرفت‌شناسی اخلاقی معاصر است که در این نوشتار تلاش می‌شود پیشینه محتوایی آن در آثار نصیرالدین طوسی معرفی شود.

 

هک کردن و نفوذ به سیستم‌های رایانه‌ای از منظر اخلاقی

علیرضا آل بویه

زینب آل بویه

 

چکیده: استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای و اتصال آنها از طریق شبکه و اینترنت، منجر به ایجاد مشکلات امنیتی بسیاری در رایانه‌ها شده است. توسعه روزافزون فناوری‌ها و روند فزاینده اتکای انسان‌ها به رایانه‌ها برای انجام کارهای حیاتی خود، حاکی از آن است که مشکلات امنیتی آینده ممکن است پیامدهای جدی‌تری را نسبت به رخدادهای امروزی در پی داشته باشد.

 

یکی از تأثیرگذارترین مهارت‌ها برای برقراری امنیت در فضای مجازی، مهارت هک کردن و نفوذ به سیستم‌ها است. هک انواع مختلفی دارد که بنظر می‌رسد برخی از آنها اخلاقی و برخی غیراخلاقی باشند. ملاک اخلاقی بودن یا نبودن هک می‌تواند انگیزه هکر و چگونگی استفاده او از این مهارت باشد.

 

برخی از افراد می‌گویند تا زمانی که هک هیچ آسیب جدی در پی نداشته باشد، نفوذ می‌تواند موجب توسعه امنیت سیستم‌ها شود، اما بسیاری از افراد با این نظر مخالف بوده و معتقدند که نفوذ تقریباً همیشه آسیب‌رسان بوده و اشتباه است. با توجه به تأثیر امنیت فضای مجازی در زندگی روزمره انسان‌ها و نیز اهمیت زیست اخلاقی، در این مقاله به بررسی هک کردن از منظر اخلاقی پرداخته می‌شود.

 

گرامر دینی از منظر فیلیپس و نقد آن

شهاب شهیدی

منصور نصیری

 

چکیده: مبحث زبان دینی که در واکنش به آرای پوزیتیویستها پدید آمد، از مسائل مهم فلسفه دین است. در این میان، یکی از رویکردها در معناشناسیِ زبان دین، رویکرد غیرشناختی است که گزاره‌های دینی را توصیف امر خارج نمی‌داند.

 

دی. زد. فیلیپس از مهم‌ترین فیلسوفان غیرشناختی است که با اعتقاد به تفکیک ساحت‌های مختلف انسان، بر آن است که هر یک از این ساحت‌ها را باید در بافت خود آن فهم کرد. از این رو، کارکرد فلسفه دین اثبات گزاره‌های دینی نیست، بلکه صرفاً روشنگری مفاهیم دینی است.

 

به باور وی، سخن گفتن از واقعیت خارجی خدا امری خطاست و خدا صرفاً تصویر ذهنی است. مهم‌ترین نقد بر دیدگاه غیرشناختی وی، تناقض نهفته در آن است و نیز اینکه تحلیل فیلیپس از گزاره‌های دینی جنبه تحمیلی دارد و در ارائه تفسیری از نظریه دین‌داران از گزاره‌های دینی ناکام است. همچنین تلاش وی اگرچه با هدف رهانیدن گزاره‌های دینی از معیار پوزیتیویستها است، در نهایت همچنان در دام پوزیتیویستها گرفتار می‌شود.

 

هفتاد و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات نقد و نظر ویژه تابستان 1394 از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 160 صفحه چاپ و روانه بازار شده است./907/ن604/ق

ارسال نظرات