۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۴۲۴۷۶۰
سخنگوی وزارت امور خارجه:

تبدیل برجام به منافع ملموس یک شبه اتفاق نمی‌افتد

جابری انصاری با تأکید بر این‌که برنامه جمهوری اسلامی ایران، نهضت فراگیر تمدنی، فرهنگی و اسلامی است، گفت: تبدیل برجام به منافع ملموس یک شبه اتفاق نمی‌افتد، نتایج برجام در حوزه اقتصادی، به تدریج قابل حصول است از این رو باید مجموعه‌ای از توافقات را در حوزه‌های مالی و اقتصادی به مرحله اجرا بگذاریم تا ملموس‌تر باشد.
جابری انصاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه آذربایجان‌شرقی در تبریز با اشاره به تحولات روز منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار داشت: شرایط جدیدی در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده، البته چالش های جدیدی نیز پیش روی کشور قرار دارد.


وی وحدت و همبستگی ملی میان تمامی جریان های سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای و ... در استفاده حداكثری از فرصت های پیش آمده را مورد تأکید قرار داد و افزود: استفاده حداکثری از فرصت‌های موجود و مهار چالش‌های پیش رو با اتحاد ملی و پشتیبانی از سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی محقق خواهد شد.


انصاری با اشاره به این‌که برجام یك پیروزی خالص نبود، بلكه مجموعه‌ای از دستاوردها و هزینه‌ها بود، تصریح کرد: این‌كه عقربه زمان را به عقب برگردانیم و مباحث قبل از توافق هسته ای را مطرح كنیم، فقط و فقط باعث كاهش فرصت و افزایش چالش ها می شود.


جابری انصاری با اشاره به اظهار نظرهای غیرکارشناسانه عده‌ای در داخل مبنی نسبت به مسأله برجام ادامه داد: عده ای، گل به خودی می‌زنند ولی همه باید بدانیم كه برخی مسایل را باید مافوق دعواهای سیاسی خود در عرصه داخلی، مطرح كرده و برای پیشبرد امور، برنامه‌ریزی كنیم.


وی با اشاره به این‌که برجام فرصت‌های جدیدی را پیش‌روی نظام قرار داده است، تصریح کرد: دولت تلاش می‌کند با تدبیر صحیح و فهم صحیح واقعیت‌ها، تحولات پیرامونی را مدیریت کرده و زمینه استفاده حداکثری را به نفع نظام اسلامی فراهم کند، امروز مجموعه ای از تحولات سیاسی مهم پیرامون منطقه و بین المللی حادث می شود که بایستی از این تحولات، تحلیل واقعی بینانه ای داشته باشیم.


سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: سیاست خارجی به دلیل داشتن بازیگران متعدد و منافع متغیر دولت‌ها، از پیچیدگی بیشتری برخوردار است، از این رو وزارت امور خارجه با تدبیر صحیح و فهم درست تحولات پیرامونی، بهترین تصمیم را با محوریت حفظ منافع ملی انجام می دهد.


وی با تأکید بر این‌که برنامه جمهوری اسلامی ایران، نهضت فراگیر تمدنی، فرهنگی و اسلامی است، خاطرنشان کرد: تبدیل برجام به منافع ملموس یک شبه اتفاق نمی‌افتد، نتایج برجام در حوزه اقتصادی، به تدریج قابل حصول است و این، طبیعی است، از این رو باید مجموعه‌ای از توافقات را در حوزه‌های مالی و اقتصادی به مرحله اجرا بگذاریم تا ملموس‌تر باشد.


جابری انصاری با بیان این‌که برخی دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه ای به دنبال به نتیجه نرسیدن برجام هستند، در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینكه چرا عده‌ای تیم مذاكره كننده هسته ای را خائن و وطن فروش می نامند، خاطرنشان کرد: خدایی هست و حقیقتی هست. این روزها روزهای گذرایی است و در پس این جهان، جهان دیگری است.در یك جمله می گویم «وای از پس امروز بود فردایی».


وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر چرایی عدم برگزاری اجلاس سه جانبه قره باغ در تبریز اظهار داشت: اجلاس اخیر و سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و تركیه در رامسر برای بررسی زمینه‌های گسترش همكاری فی ما بود و این جلسه به خاطر درگیری های اخیر در منطقه قره باغ نبود.

 

جابری انصاری در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا در تبریز مبنی بر کارشکنی‌های عربستان سعودی در همکاری برای حضور حجاج ایرانی در کنگره عظیم حج در سال جاری اظهار داشت: رفتار سیاسی دولت عربستان در منطقه تنش‌زا بوده است.


وی خاطرنشان کرد: سیاست دولت عربستان در مقطع فعلی، سیاست تشدید اختلاف با ایران در منطقه و عرصه بین المللی است و می‌خواهد اختلافات خود با جمهوری اسلامی را به یك مساله مهم منطقه ای و بین الملی تبدیل كند، نباید اجازه اجماع سازی علیه ایران را به عربستان بدهیم.


سخنگوی وزارت امور خارجه، افزود: در موضوع حج، از چندین ماه قبل، سازمان حج طبق جدول زمانی مذاکراتی را برای حج انجام داده است ولی با توجه به تأخیر چندماهه در اعطای ویزا، این مذاکرات اخیراً به صورت فشرده انجام شده است، عربستان به عنوان دولت میزبان مناسک حج، باید وظایف خود را به درستی انجام دهد. 


وی با اشاره به حوادث حج در سال گذشته گفت: متاسفانه فاجعه منا و سقوط جرثقیل و حوادث قبل از آن باعث شد تا حج عمره مستحبی به دلیل اعتراض ایران به برخورد عربستان، تعلیق شود ولی حج تمتع به دلیل واجب بودن و علی رغم مانع تراشی عربستان، ایران باید مقدمات سفر را فراهم کند.


جابری انصاری ادامه داد: بین حرف تا عمل عربستان تفاوت فاحشی وجود دارد، همانطور که دخالت سیاست در ورزش امری غیر قانونی است، در زمینه حج هم این دوگانگی‌ها وجود دارد و سیاست را در موضوع حج دخیل کرده‌اند.عربستان باید وظایف خود در تأمین سلامت و امنیت را برای برگزاری حج انجام دهد، در غیر این صورت مسئولیت «صد عن سبیل الله» بر عهده دولت میزبان است.


وی همچنین با اشاره به اوضاع سیاسی حاکم بر عراق و تحولات چند روز اخیر در بغداد تصریح كرد: هرگونه اقدام در عراق باید با حفظ این دستاوردهای دموکراتیک پیگیری شود که راه طبیعی، گفتگوی جدی و توافق ملی بین جریان‌های داخلی است، امیدواریم با استفاده از این گفتگوها، امکان حل و فصل مشکلات عراق فراهم شود.


سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران با به‌کارگیری ظرفیت همکاری با جریان‌های عراق آماده کمک به توافق ملی در عراق می‌باشد و درصورت تمایل، از شبکه روابط خود در عراق، بر مدار قانون می‌توانیم به کار بگیریم، به یقین این تحولانت روابط گسترده ایران و عراق مبتنی بر منافع مشترک، را برهم نمی زند.


وی ادامه داد: روابط ایران با مقتدی صدر همانند سایر جریان‌های فعال، برقرار است و رفت و آمدها همیشه بین احزاب و دولتمردان عراق و ایران برقرار بوده و امری طبیعی است ولی در مورد سفر فردی خاص، نمی توان اظهار نظر کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال یكی از خبرنگاران در ارتباط با صحت سفر مقتدا صدر به ایران عنوان كرد: "no comment".


جابری انصاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات کشور سوریه اظهار داشت: به هر میزان كه فاجعه سوریه به شكل نظامی ادامه پیدا كند، بحران سوریه افزایش پیدا می كند. به عقیده ما بحران ایجاد شده در سوریه با گفتگوی سیاسی و مراجعه به آرای عمومی قابل حل است.


وی افزود: سوریه راه حل نظامی ندارد، بلکه باید به سمت راه حل سیاسی سوری-سوری حرکت کرد و ملت تعیین کننده سرنوشت خود باشند. هرچقدر بحران سوریه تداوم یابد، ابعاد فاجعه انسانی بیشتر می‌شود، برای کنترل اوضاع باید سازمان‌های بین المللی به گفتگو و مراجعه به آرای مردم را مورد تاکید قرار دهند./935/پ202/ج1

ارسال نظرات