پاسخ آیت الله سبحانی به شبهه وهابیت در نفی شفاعت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم امشب در سیزدهمین برنامه چشمه معرفت که در ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش می شود با اشاره به سؤالی در ارتباط با طلب شفاعت از پیامبر و اولیای الهی اظهار داشت: اصل شفاعت مورد پذیرش همه فرق اسلامی و حتی اهل کتاب است و همه ادیان الهی قبول دارند که افرادی والا مقام در روز قیامت در مورد گناهکاران شفاعت کرده و از خدا برای بخشش آن ها درخواست می کنند؛ همه فرق اسلامی این مطلب را قبول دارند غیر از وهابیت که دلایل ناقصی ارائه می کنند.
طلب شفاعت طلب دعا است
وی ادامه داد: در این مورد شبهه ای مطرح می شود و آن این است که آیا ما امروز می توانیم از افراد پاکدامنی مثل پیامبر یا امامان بخواهیم که در روز قیامت در حق ما شفاعت کنند؟ ما می گوییم طلب شفاعت دعا است و اگر پیامبر شفاعت می کند در واقع دعا می کند؛ یعنی او از خدا می خواهد از گناه این بنده بگذرد که البته شرایطی در هر دوی شفیع و فرد گناهکار لازم است، بنابراین اگر واقعا دعای پیامبر خوب است چه اشکالی دارد از او طلب دعا کنیم.
حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که در قرآن به مسلمان دستور می دهد که نزد پیامبر بروید و از او بخواهید برای شما استغفار کند، اضافه کرد: خداوند در قرآن خطاب به پیامبر می فرماید اگر گناهکران نزد تو بیایند و از تو بخواهند برای آن ها دعا کنی خدا گناه آن ها را می بخشد، بنابراین شفاعت دعا است و طلب شفاعت، طلب دعا است.
وی افزود: قرآن مجید منافقین را توبیخ می کند که چرا پیش پیامبر نمی روید و زمانی که به آن ها گفته می شود نزد پیامبر بروید و از او طلب دعا کنید، سر خود را بر می گردانند، بنابراین این کار در حقیقت یک نوع سرپیچی از فرمان خدا است اما مؤمن خدمت پیامبر می رسد و طلب دعا می کند و اشکالی هم ندارد، همچنانکه صحابه نیز خدمت پیامبر می رسیدند و درخواست دعا می کردند.
طلب شفاعت امری مورد پذیرش بزرگان اهل سنت
حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این که طلب شفاعت در میان علمای اهل سنت نیز مورد پذیرش بوده است، خاطرنشان کرد: انس بن مالک می گوید من روزی خدمت پیامبر رسیدم و از ایشان خواستم در حق من شفاعت کند که پیامبر قبول کرد و گفت من در حق تو شفاعت می کنم؛ انس می گوید یا رسول الله روز قیامت کجا شما را پیدا کنم، که حضرت فرمودند در صراط، بنابراین انس در کنار پیامبر است و از او درخواست شفاعت می کند و حضرت جواب مثبت داده است.
وی ادامه داد: سخن وهابیان در حرمت طلب شفاعت و دعا به محضر پیامبر و شرک بودن این عمل وجهی و دلیلی ندارد؛ در حقیقت وهابیان می خواهند مقام انبیاء را پایین بیاورند و آن ها مانند انسان عادی قلمداد کرده و مقامی جز وحی برای آن ها قائل نباشند که سوره مبارکه منافقون در شأن همین افراد است که در هنگام دستور به طلب شفاعت از پیامبر سر خود را برمی گردانند.
طلب شفاعت مختص زمان حیات پیامبر نیست
استاد برجسته درس خارج با اشاره به این که برخی می گویند طلب شفاعت در حیات پیامبر مورد پذیرش است، یادآور شد: این افراد ادامه می دهند امروز که پیامبر از دنیا رفته و در میان ما نیست طلب شفاعت از او وجهی ندارد؛ پاسخ این سؤال روشن است چرا که اگر ماهیت یک عمل شرکی باشد بین حیات و ممات فرقی ندارد و حیات و ممات ملاک شرک و توحید نیست، علاوه بر آن که پیامبر حی است همچنانکه شهدا حی هستند.
وی ابراز داشت: اگر پیامبر حی نباشد، نماز ما هم درست نیست چراکه در سلام نماز به ایشان سلام می دهیم و خود پیامبر هم دستور می دهد بر من صلوات بفرستید و آیه ای که در سوره نساء در طلب شفاعت از پیامبر نازل شده است اطلاق داشته و بین موت و حیات پیامبر فرقی نگذاشته است، چراکه ما مادی نیستیم.
حضرت آیت الله سبحانی در پایان تصریح کرد: ممکن است گفته شود مشرکین هم از بت ها طلب شفاعت می کردند؛ این مطلب درست است آن ها بت ها را خدا می دانستند و به همین دلیل طلب شفاعت از آن ها شرک است ولی ما انبیاء و اولیاء را بندگان خدا می دانیم و به همین خاطر طلب شفاعت ما از آن ها به هیچ وجه شرک نیست./1330/پ202/ج