۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۴۵۶۳۱۴
آیت الله مصباح یزدی:

تدبر در حوادث تاریخی سبب دوری انسان از بدی ها می شود

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که اگر انسان چشم دارد باید از تاریخ عبرت بگیرد، گفت: بهترین روش برای ترک بدی ها غیر از تحلیل های کلی و امر و نهی، فکر کردن به حوادث مشابه اتفاق افتاده در عالم است.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: همان گونه که حرف والدین برای فرزند حجت است حرف انبیا برای کسانی که راهی به عالم غیب ندارند  می تواند حجت باشد.

وی افزود: یکی از شیوه هایی که قرآن به کار می گیرد تا وظیفه انبیا در مقام عمل به نحو احسن انجام بگیرد و هدف انبیا که هدایت انسان ها است عملی شود امر و نهی به انسان ها است، چه کسی از خداوند راستگوتر و آگاه تر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از راه ها امری و نهی صریح است بدون این که دلیل برای آن بیاورد، اظهار داشت: گاهی اوقات طبیب چیزی می گوید که انسان باید اعتماد کند آیا اگر طبیبی دارویی بدهد انسان می رود توضیح می خواهد و تحقیق می کند که آیا مفید است یا خیر.

وی ادامه داد: زندگی انسان در تفاسیر و جزئیات جز با اعتماد به منبع موثقی اداره نمی شود و دلیل تقلید در احکام همین مسأله است، اگر خدا چیزی می گوید بی دلیل نبوده چون خداوند حکیم است، در بسیاری از جاها به ویژه در جایی که می خواهد صفتی را ایجاد و تقویت کند و راهی را برای انسان باز کند که از آن استفاده کرده و تا ازاله رذائل کرده و صفات خوب کسب کند صرف یک امر تعبدی کافی نیست، در این موارد از شیوه های دیگری استفاده می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که یکی از شیوه های قرآن برای خوب بودن و دوری از بدی عبرت گرفتن از داستان و سرنوشت دیگران است، ابراز داشت: برای امر کردن کسی یا یک دستور کلی می دهیم یا داستانی را برایش بازگو می کنیم که اگر فلان کار را انجام دهی نتیجه چگونه می شود.

وی عنوان کرد:گاهی انسان باید تجربه حسی پیدا کند تا اثر لازم را داشته باشد،  بین این که انسان تجربه شخصی و حسی داشته باشد با این که به صورت کلی و ذهنی اطلاع پیدا کند فرق وجود دارد، انسان به دنیا آمده تا به وسیله غیب امتحان شود وگرنه اگر پرده ها برداشته شود دیگری امتحانی وجود ندارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید بین تحلیل های کلی عقلانی با تصور موارد خاص و جزئیات جمع شود که نتیجه توجه به تاریخ می شود، اگر انسان چشم دارد باید از تاریخ عبرت بگیرد یعنی تاریخ به گونه ای صحنه را مجسم می کنند که گویی انسان می بیند به ویژه اگر کلام الهی باشد؛ بهترین روش برای ترک بدی ها غیر از تحلیل های کلی و امر و نهی، فکر کردن به حوادث مشابه اتفاق افتاده در عالم است.

وی اضافه کرد: بخش عظیمی از قرآن مربوط به قصه های گذشته است، درست است که بخش عظیمی از قرآن قصه است اما کتاب تاریخی نیست و قرآن با تمامی کتاب های علمی و تاریخی تفاوت دارد، بیان تاریخ و قصه گفتن قرآن ابزاری برای هدایت انسان ها است./1323/پ202/ج

ارسال نظرات