۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۴۶۴۲۷۱

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

بیانیه جامعه روحانیت مبارز آذربایجان شرقی، تصمیم‌گیری معاونت میراث فرهنگی کشور در مورد ارک علیشاه تبریز و مراسم شام غریبان زائران رضوی جان باخته قطار تبریز- مشهد از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، جامعه روحانیت مبارز در پی حادثه تبریز مشهد، با صدور بیانیه ای خواستار بررسی دقیق علل وقوع این حادثه شد.

در این بیانیه آمده است: در دهه آخر صفرالمظفر که مردم عزیز ایران سوگوار رحلت نبی مکرم اسلام بودند، با نهایت تاسف و تالم روحی اطلاع یافتیم عده ای از هموطنان عزیز که قصد تشرف به آستان ملک پاسبان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را داشتند در اثر سانحه ای دلخراش دعوت حق را لبیک گفته و به رحمت الهی واصل شدند.

جامعه روحانیت مبارز استان آذربایجان شرقی این مصیبت مولمه و جانگداز را به محضر مبارک حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، نماینده محترم ولی فقیه در استان و نیز خانواده های معظم داغدیده تسلیت گفته و از درگاه مقدس ربوبی، برای بازماندگان صبر جمیل و برای مجروحان و زائرین حضرت امام رضا(ع) شفای عاجل مسألت می نماییم.

انتظار می رود، مسئولین محترم ذی ربط، با اهتمام کامل و جدیت تمام، ضمن بررسی دقیق علل وقوع این حادثه غم انگیز تمهیدات لازم و تدابیر ویژه برای پیشگیری از این گونه حوادث تاسف بار را اتخاذ کنند.

معاونت میراث فرهنگی کشور در مورد ارک علیشاه تبریز تصمیم می گیرد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از سفر مدیران کل و کارشناسان ارشد معاونت میراث فرهنگی کشور به تبریز در پنج شنبه هفته جاری به منظور تصمیم گیری در خصوص ساخت و ساز پیرامون بنای تاریخی ارک خبر داد.

مرتضی آبدار اضافه کرد: به دنبال انجام عملیات خاکبرداری برای ساخت پارکینگ در محدوده ارک و حیاط خانه فتح الله یف و توقف این عملیات، تمامی مراحل اعم از بازدیدها، نقشه برداری، برداشت فنی و نقشه برداری ژئوفیزیکی با حضور مدیران و کارشناسان سازمان بررسی های نهایی و تکمیلی در این مورد انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی کشور در این سفر که 11 آذر ماه صورت می گیرد کلیه مستندات موجود را بررسی و نظر نهایی خود را به معاونت میراث فرهنگی کشور ارائه خواهند کرد و نتیجه نهایی از سوی معاون میراث فرهنگی کشور اوایل هفته آتی اعلام خواهد شد.

مراسم شام غریبان زائران رضوی جان باخته قطار تبریز- مشهد
سازمان تبلیغات اسلامی استان و شورای هیئات مذهبی شهرستان تبریز و استان درنظر دارند مراسم شام غریبان زائران رضوی جان باخته قطار تبریز- مشهد را همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) در جوار مضجع شریف آن امام رئوف برگزار کنند.

این مراسم از ساعت 14 الی16 روز چهارشنبه در مسجد ملا حیدر  خیابان اندرزگوی مشهد جنب باب الجواد(ع) برگزار می شود. در این مراسم اعضای هیئت های حسینی استان و آذری های مقیم تهران حاضر در جوار بارگاه ثامن الحجج و مدیران  دو استان آذربایجان شرقی و خراسان رضوی نیز حضور خواهند یافت.

ثبت ۱۴ مورد وقف در شهرستان اهر طی ۸ ماهه امسال
علی احمدزاده، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اهر از ثبت ۱۴ مورد وقف در شهرستان اهر در هشت ماهه امسال خبر داد و گفت: سه مورد از این وقف ها منفعتی و ۱۱ وقف دیگر انتفاعی در جهت توسعه مساجد، حسینیه ها و گورستان ها می باشد که ارزش ریالی این تعداد وقف، ۱۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان این‌که در شهرستان اهر در کل ۴۲۲ موقوفه وجود دارد که ۵۵ موقوفه منفعتی و ۳۶۷ موقوفه انتفاعی می باشد، گفت: ۲۵۰ مسجد اعم از در شهر و روستاهای شهرستان اهر وجود دارد، در روستاهای زلزله زده شهرستان اهر که مساجد در آنها آسیب دیده بود، بیش از ۹۰ درصد آنها بازسازی و یا تعمیر شده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اهر با بیان اینکه در شهرستان اهر ۱۰ بقعه متبرکه و امامزاده وجود دارد، گفت: امامزادگان روستاهای چشمه وزان و حصار سیدلر تجدید بنا شده است و با توجه به اینکه امامزاده زین الدین (ع) روستای حصار سیدلر در مسیر گردشگری و پارک جنگلی فندقلو قرار دارد، آماده واگذاری جهت سرمایه گذاری برای احداث زایرسرا و امکانات رفاهی در راستای ارایه خدمات به زایران هستیم./935/303/ب2

 

ارسال نظرات