۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۴۶۸۲۶۷
آیت الله مصباح یزدی:

یکپارچگی در مقابله با دشمن مشترک مقصود اصلی وحدت است

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که یکپارچگی در مقابله با دشمن مشترک، مقصود اصلی وحدت است؛ گفت: همه می دانند که دشمن مشترک مسلمانان، صهیونیسم و غرب با سردمداری آمریکا و انگلیس است.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عصر امروز در دیدار با جمعی از طلاب و دانشجویان خواهر استان قم با بیان این که 8 نوع وحدت وجود دارد، گفت: گاهی اختلاف در کاربردها، منشأ سوء تفاهم هایی می شود که حتی میان بزرگان شیعه دوازده امامی هم اختلافاتی به وجود می آورد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: کاربردی که در عرف خود برای واژه وحدت قائل هستیم، یک موضع گیری اجتماعی میان انسان ها است؛ در واقع کاربرد این واژه درباره انسان ها است و به اشیاء مربوط نمی شود، صحبت از یک کار اختیاری میان انسان ها در زندگی اجتماعی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وجود انسان ها مطرح نیست بلکه رفتار افراد برای رسیدن به یک هدف واحد مدّنظر است؛ افراد متحد سعی می کنند تا راه های مشترک و واحدی را برای رسیدن به این هدف پیمایش کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: عنوان وحدت از سوی امام خمینی(ره) مطرح شد و افرادی تصور کردند که منظور این است که همه افرادی که در این کشور زندگی می کنند باید با یک دین و مذهب مشترک زندگی کنند در حالی که این تفکر خلاف نظر امام راحل بود.

وی تصریح کرد: در ابتدا موضع گیری هایی نسبت به این شعار امام خمینی(ره) اتخاذ شد و از جمله این سوء تفاهم ها که امروز دوباره زنده شده است و با اهدافی پلید این مسأله را مطرح کردند، این است که شیعه و سنی باید یکی شوند، در حالی که هیچ گاه چنین چیزی ممکن نیست؛ برخی تصور می کردند که شیعه باید فدای اهل سنت شود.

آیت الله مصباح یزدی افزود: نظیر این تفاهم از همان ابتدا به حوزه و دانشگاه نیز نسبت داده شد و وحدت حوزه و دانشگاه را غلط می دانستند؛ این افراد تصور می کردند که حوزه باید از بین برود و همه چیز همانند دانشگاه شود.

وی خاطرنشان کرد: درباره وحدت حوزه و دانشگاه و مذاهب اسلامی این سوء تفاهم وجود داشته و بعد از حدود 40 سال هنوز هم هرگاه درباره وحدت صحبت می شود، برخی این جبهه گیری ها و صحبت های غلط را تکرار می کنند؛ این افراد مفهوم وحدت را درک نکرده اند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: منظور از وحدت مذاهب اسلامی این نیست که همه یک مذهب خاص داشته باشند؛ این درست است که فقط یک دین، دین حق است اما منظور از وحدت این است که همه ادیان و مذاهب تلاش کنند تا به اصل و حقیقت برسند.

وی تأکید کرد: در آیات قرآن کریم تأکید شده که مسلمانان باید از تفرقه دوری کنند و در دین خدا پراکنده نشوند؛ از سوی دیگر کسانی که در دین اختلاف افکنی کرده اند، مذمت شده اند؛ در آیه دیگری آمده که اختلاف در دین پیدا نشد مگر در کسانی که علم به آن ها داده شد و آن ها از روی سرکشی و تعمد و به ناحق اختلاف افکنی کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: رقابت در ریاست و منافع از جمله عوامل اختلاف افکنی است؛ ما باید دین را بشناسیم و مطابق با دین عمل کنیم؛ کسی که رابطه خود را با خدا را تقویت کند، در راه راست قدم خواهد برداشت.

وی اظهار داشت: پیش از انقلاب در میان سیاستمداران داخل و خارج هیچ کس تصور نمی کرد که این انقلاب به پیروزی برسد؛ افراد خوش بین اظهار می کردند که حداقل 20 سال دیگر زمان نیاز است تا این انقلاب به پیروزی برسد اما به خواست خداوند متعال و تلاش مجاهدان، این انقلاب به ثمر نشست و وعده الهی محقق شد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: در آن زمان حوزه و دانشگاه در این جهت مشترک بودند و هیچ اختلافی با هم نداشتند؛ منظور از وحدت حوزه و دانشگاه این است که این قشر درباره مسائل اسلام و انقلاب با هم همکاری کنند و تلاش برای بهتر رسیدن به این هدف را وظیفه خود بدانند.

وی تصریح کرد: کسی نگفته که علوم طبیعی و اجتماعی را رها کرده و علوم نقلی بخوانید و دانشگاهیان نیز چنین توقعی از حوزه های علمیه ندارند که علوم نقلی را رها کنند؛ بلکه منظور این است که این قشر فرهیخته جامعه باید با کمک هم به اهداف اجتماعی و سیاسی انقلاب دست پیدا کنند تا کمتر دچار تهدید و آفت شوند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: ایجاد و دامن زدن به چنین احتمالاتی جز وسوسه شیاطین نیست و حتی باید گفت که حاصل کج فهمی و بد فهمی هم نیست.

وی بیان داشت: اساتید حوزه و دانشگاه باید با یکدیگر هم‏ اندیشی داشته باشند تا راه های بهتر و سریعتری برای پیشرفت این انقلاب و اسلام پیدا کنند؛ این هم اندیشی سبب می شود که کارهای بزرگی در سطح جامعه انجام شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: دانشگاهیان می توانند در محیط دانشگاه شرایطی ایجاد کنند که علاقه دانشجویان به اسلام و اهل بیت(ع) بیشتر شود و این منافاتی با درس و بحث تخصصی آن ها هم ندارد.

وی اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه خط علمی کشور را ترسیم کرد و امروز شاهد ثمرات عالی در این زمینه هستیم؛ یکی از برکات وحدت حوزه و دانشگاه وجود بسیج در دانشگاه و حوزه است؛ پس برای این که بتوانیم از این شعار به خوبی استفاده کنیم، ابتدا باید معنی و مفهوم این واژه را درک کنیم.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: ما باید سعی کنیم شواهد و منابع قوی پیدا کنیم و چون اختلافات در همه جا وجود دارد، دلیل نمی شود که به این اختلافات رسمیت بدهیم؛ یکی از این مسائل مهم اصل وجود خداوند متعال است و برخی اساتید مسلمان بعد از انقلاب هستند که معتقدند که با دلیل عقلی نمی توان وجود خدا را ثابت کرد در حالی که هزاران دلیل در این زمینه وجود دارد.

وی توصیه کرد: ما باید سعی کنیم با وجود اختلافاتی که داریم در مقابل دشمن مشترک، رفتار واحدی داشته باشیم؛ شیعه و سنی از صدر اسلام تا کنون در کنار هم بوده و زندگی کرده اند و وحدت در رفتار، در مقابله با دشمن مشترک، مقصود اصلی وحدت است؛ همه می دانند که دشمن مشترک مسلمانان، صهیونیسم و غرب با سردمداری آمریکا و انگلیس است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان تأکید کرد: نباید مسلمانان به جای هم افزایی با هم، با دشمنان هم کلام و هم دست شوند و به تفرقه بپردازند؛ هیچ دلیل عقلانی برای تفرقه وجود ندارد؛ مسلمانان جهان باید جهات مشترک را به جای جهات اختلافی تقویت کنند و به مقابله با دشمن مشترک بپردازند./840/پ201/ج1

ارسال نظرات