ظرفیت های عظیم انقلاب در حوزه علوم انسانی اسلامی مغفول مانده است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در مراسم اختتامیه چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی و پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که عصر امروز در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، تصریح کرد: جای بیان ندارد که امروز با وجود تنگناهای دائمی که از اول انقلاب تا الان وجود داشته پیشرفت های علمی و تکنولوژی و در ساحت نظامی واقع شده که مایه اعجاب دوست و دشمن در سراسر عالم قرار گرفته است.
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به برکات بی شمار انقلاب اسلامی عنوان داشت: آنچه مربوط به ما طلبه ها می شود توجه به تحول عظیمی است که در حوزه های علمیه در همکاری با محافل علمی کشور و مراکز علمی و پژوهشی و حتی مراکز علمی جهانی در طول این مدت برقرار شده و استفاده های متقابلی بین داخل و خارج صورت گرفته که این هم برکات بیشماری داشته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در استفاده از ظرفیت های انقلاب اسلامی کوتاهی شده است، گفت: امثال بنده در استفاده از این امکانات و بهره گیری از این شرایط خیلی موفق نبودیم و از پیشگاه الهی استغفار می کنیم که به سهم خودمان از این نعمت های عظیم و گاهی بی نظیر در طول این چهل سال به ویژه در زمینه علمی و فرهنگی و علوم اسلامی و دینی بهره نگرفتیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود شناخت مفهوم علوم انسانی را ضروری دانست و اضافه کرد: به طور کلی به نظر می رسد در حد اطلاعات من هنوز بسیاری از کسانی می بایست در این حرکت مشارکت جدی داشته باشند موضوع بحث و هدف اصلی از این فعالیت ها درست روشن نشده است.
وی خاطرنشان کرد: هنوز گوشه و کنار کسانی در حوزه و دانشگاه هستند که معتقدند اسلامی کردن علوم انسانی معنایی ندارد چون علم، اسلامی و غیر اسلامی ندارد، بنابراین جای این خالی است در یک سطح وسیعی اطلاع رسانی شود که هدف از این فعالیت ها و کنگره ها و همایش ها چیست.
آیت الله مصباح یزدی در ادامه با تأکید بر این که در سطح عموم جا دارد این موضوع حداقل در سطح یک مقاله مفصل توضیح داده شود، گفت: باید توجه کنیم که درست است ما علوم مختلفی داریم که در چارچوب یک موضوع بحث می کند ولی در تشخیص موضوع و شناخت آن هم گاهی با هم اختلاف داریم.
وی با بیان این که در موضوع علوم انسانی اختلاف عقیده وجود دارد، گفت: آیا منظور از علوم انسانی، انسان و هیکل خارجی او است؟ یا این که مرحله ای بالاتر از آن است؟ اسلام انسان حقیقی را وجودی متعالی می داند که بعد از مرگ تا بی نهایت ادامه دارد، اما هرگز در دانشگاه های جهان چنین تصوری از انسان به عنوان موضوع علوم انسانی وجود ندارد.
این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: اگر انسان را دنیایی تفسیر کنیم دیگر بحث وظیفه و عمل مطرح نمی شود، اما انسان در دیدگاه اسلام موجودی مختار است که می تواند جاودانگی خود را در بهشت یا در جهنم به دست خود رقم بزند.
وی با اشاره به این که روانشناسی تجربی و علوم امثال آن ربطی به علوم انسانی اسلامی ندارد، گفت: روانشناسی مرسوم در حقیقت شاخه ای از زیست شناسی است که هیکل خارجی انسان و درون او را بررسی می کند.
آیت الله مصباح یزدی در پایان تصریح کرد: راه تحقیق صحیح در علوم انسانی، فقط تجربه های عینی منتهی به حس نیست در غیر این صورت فلسفه و خداشناسی و انسان شناسی و خیلی از مسائل علوم انسانی از بحث علم بودن خارج می شود، چون روح و امثال آن با چشم قابل دیدن نیست بنابراین جایگاه علوم تجربی در معرفت شناسی باید مشخص شود./1330/پ202/ق