۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۶۳۳۴۳۴

وزارت خارجه لبنان ترور سردار سلیمانی را «جنایت» خواند و محکوم کرد

وزارت خارجه لبنان ترور سردار سلیمانی را «جنایت» خواند و محکوم کرد
وزارت امور خارجه لبنان، با ابراز تسلیت خود به ایران و عراق، ترور فرمانده نیروی قدس سپاه و نایب رئیس الحشد الشعبی عراق را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت امور خارجه لبنان، امروز جمعه با انتشار بیانیه‌ای، ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس نایب رئیس الحشد الشعبی عراق را محکوم کرد.

به گزارش المنار، وزارت امور خارجه لبنان با ابراز تسلیت به ایران و عراق، ترور این دو فرمانده محور مقاومت را «جنایت» توصیف کرد و گفت: عملیات [ترور] نقض خطرناک حاکمیت عراق و تشدید وضعیت است که به نوبه خود سبب افزایش تنش در منطقه می‌شود. 

پیش از این دبیر کل حزب‌الله لبنان این حادثه را محکوم کرد. سید حسن نصرالله گفت که به «این شهادت باعظمت غبطه می‌خورد». همچنین رئیس پارلمان این کشور نیز در پیام‌هایی جداگانه حادثه را به رهبر، رئیس جمهور و رئیس مجلس و عموم مردم ایران تسلیت گفت. 

ساعاتی پیش نیز  یک منبع در وزارت امور خارجه سوریه، امروز جمعه، به خبر ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه واکنش نشان داد و آن را «بشدت» محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، این منبع در وزارت خارجه سوریه گفت: سوریه این تجاوز جنایتکارانه آمریکای خائن را که به شهادت سرتیپ قاسم سلیمانی و فرمانده نیروی قدس سپاه و ابو مهدی المهندس نایب رئیس الحشد الشعبی عراق و شماری از کادر الحشد انجامید، به شدیدترین وجه محکوم می‌کند. این تجاوز به شیوه گروه‌های جنایتکار انجام شد و مجددا تأکید می‌کند که مسئولیت بی‌ثباتی عراق بر عهده آمریکاست.

همچنین وزارت خارجه روسیه در واکنش به ترور سردار سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی در بغداد تاکید کرد که کشته شدن ژنرال ایرانی توسط نیروهای آمریکایی یک اقدام بی پروایانه است که باعث افزایش تنشها در منطقه خواهد شد. وزارت خارجه روسیه همچنین با مردم ایران به خاطر شهادت سردار سلیمانی ابراز همدردی کرده است.

بامداد امروز جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد، آورد: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید».

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. /847/ب

ارسال نظرات