۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۶۴۲۵۰۱
علم آموزی با طعم فضای مجازی؛

حوزه و تعطیلی آموزش؛ دوگانه ای که جمع شان نشاید

حوزه و تعطیلی آموزش؛ دوگانه ای که جمع شان نشاید
در حالی که شیوع کرونا همه چیز را در کشور به تعطیلی کشانده، اساتید و طلاب حوزه های علمیه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی درس و بحث خود را دنبال می کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، طبق اعلام معاونت آموزش حوزه های علمیه، دروس حضوری حوزه تا زمان عادی شدن شرایط به صورت کامل تعطیل شده اما این به معنای پایان یافتن زمان تحصیل و پژوهش برای حوزه های علمیه نیست.

در گزارش قبلی که از همین سرویس با عنوان «حوزه های علمیه؛ ایستاده در کوران حوادث» منتشر شد، سراغ برخی از اساتید صاحب نام حوزه رفتیم و راهکار و شیوه ارائه دروس آنها را در این ایام جویا شدیم.

در ادامه گزارش یاد شده، سراغ برخی دیگر از اساتید رفتیم و در گفت‌وگوهایی با آنان، درباره شیوه برگزاری دروس، راهکارهای اجرایی و عملیاتی کردن تحصیل واقعی در حوزه و همچنین توصیه هایی به مدیران و مسؤولان حوزه در این باره صحبت کردیم که در ادامه متن کوتاهی از گفت‌وگوها را مرور خواهیم کرد.

در ادامه نیز به تمهیدات برخی از مراکز حوزوی دیگر می‌ پردازیم که برای تعطیلی این ایام به فکر افتاده و سامانه هایی را برای آموزش طلاب و فضلا راه اندازی کرده اند.

حوزه علمیه؛ مرکزی که تعطیلی علم و پژوهش در آن معنا ندارد

لازم به توضیح است که طبق اعلام دفتر حضرت آیت الله جوادی‌آملی درس خارج تفسیر ایشان از امروز به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود.

شاگردان و علاقمندان مباحث این مرجع تقلید می توانند ادامه سلسله جلسات درس تفسير را به صورت تصويري در روزهاي درسي از شنبه تا چهارشنبه ساعت 11 صبح، از سايت تلويزيون اينترنتي اسراء به آدرس tv.esra.ir پیگیری کنند.

حوزه علمیه؛ مرکزی که تعطیلی علم و پژوهش در آن معنا ندارد

آیت الله محسن فقیهی از اعضای جامعه مدرسین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اعلام کرد که در آینده نزدیک قرار بر شده تا کانالی جهت بارگذاری دروس راه اندازی شود.

ولی دلیل راه نیافتن این کانال تا الان را مردد بودن جهت راه اندازی فضایی برای گفت‌وگو و مباحثه عنوان کرد و گفت: می‌ خواستیم فضای داشته باشیم تا طلاب و فضلا بتوانند سؤالات و جواب های خود را مطرح کنند و قرار شد تا کانالی در این جهت راه اندازی شود.

حوزه علمیه؛ مرکزی که تعطیلی علم و پژوهش در آن معنا ندارد

آیت الله محمود رجبی قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار رسا، ضمن اعلام ادامه دروس خود در فضای مجازی خاطرنشان کرد: البته درس خارج تفسیر بنده که به صورت حضوری برگزار می‌ شده و جنبه پژوهشی و رفت و برگشت چندانی در آن نبود، فعلا به دلیل کسالت این جانب تعطیل شده است.

وی اضافه کرد: درس دیگری تحت عنوان «ابعاد وجودی انسان» را نیز داشتیم که به دلیل تعطیلی حوزه در فضای مجازی پیگیر آن هستیم، طلاب و فضلا تکالیفی که به آنها سپرده ایم را ارسال می‌ کنند و بحث و بررسی کاملی روی آنها صورت می‌ گیرد و به طور کلی فضای این درس با حضور طلاب در فضای مجازی ادامه دارد.

حوزه علمیه؛ مرکزی که تعطیلی علم و پژوهش در آن معنا ندارد

همچنین حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری که از اساتید مطرح درس خارج فقه و اصول و همچنین از استادان برجسته جامعه المصطفی العالمیه است، در این باره به خبرنگار رسا گفت: ما نیز به تأسی از بزرگان حوزه تلاش کرده ایم تا دروس را برقرار کنیم.

وی افزود: دروسی که من دارم به دو بخش آزاد و دروس خارج اصول، فقه مقارن و چند درس دیگر در جامعه المصطفی تقسیم می‌ شود که صوت دروس آزاد من در کانالی به نام خودم در فضای ایتا منتشر می‌ شود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن توصیه هایی به مدیران حوزه برای تجربه گیری از این شرایط اضافه کرد: اما در ارتباط با برنامه درسی جامعه المصطفی، در سایتی که از قبل پیش بینی شده و در ساعت مقرر وارد می‌ شویم و درس را به صورت آنلاین برقرار می‌ کنیم؛ این فضا هرچند فعلا دارای مشکلاتی است و قطعی هم دارد ولی به هرحال برای شرایط فعلی بهترین راه کار است.

حوزه علمیه؛ مرکزی که تعطیلی علم و پژوهش در آن معنا ندارد

حجت الاسلام والمسلمین هاشم نیازی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم که درس اصلی خارج خود را برای طلاب خارجی در جامعه المصطفی برگزار می کند، در گفتگو با خبرنگار رسا اعلام کرد که این دروس را ادامه خواهد داد.

وی افزود: قرار است با همکاری دوستان در جامعه المصطفی در یکی از شبکه های اجتماعی گروهی را تشکیل بدهیم و دروس به صورت صوت بارگذاری شده و دوستان از این فضا استفاده کنند.

حوزه علمیه؛ مرکزی که تعطیلی علم و پژوهش در آن معنا ندارد

حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی رییس انجمن اصول فقه حوزه که درس خارج فقه و اصول را در مدرسه خان و چند مرکز دیگر پیگیری می کند، ضمن دعا جهت برگشت سلامتی به جامعه اعلام کرد که تا بازگشت اوضاع به شرایط عادی، هر شب صوت دروس را در کانال خود در ایتا بارگذاری می کند و یکی از شاگردان نیز متن تایپ شده درس را با سرعت بارگذاری می کند و دوستان بعد از ایام تعطیلی باید تقریرات خود را به ایشان ارائه بدهند.

حوزه علمیه؛ مرکزی که تعطیلی علم و پژوهش در آن معنا ندارد

درادامه حجت الاسلام خاکی مسؤول امور رسانه ای حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا نیز به خبرنگار رسا اعلام کرد که دروس ایشان به دلیل کسالتی که دارند تعطیل شده ولی بعد از رفع کسالت و همین طور پایان تعطیلات حوزه، برای جبران آن تمهیداتی خواهند اندیشید.

در ادامه به گزارش برنامه های برخی مراکز حوزوی و وضعیت برقراری دروس معارف در سایر دانشگاه ها می‌ پردازیم.

حوزه علمیه؛ مرکزی که تعطیلی علم و پژوهش در آن معنا ندارد

در این رابطه حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از تعطیلی دروس حوزه تا عادی شدن شرایط خبر داد و در عین حال اعلام کرد که به صورت غیر حضوری دروس برقرار خواهد بود.

در اطلاعیه معاونت آموزش که به مدارس و مراکز تابعه ابلاغ شده است، آمده است: مسئولان و مدیران حوزه ها تدابیری اتخاذ کنند تا فعالیت های آموزشی و علمی طلاب در هیچ یک از سطوح متوقف نگردد بلکه با استفاده از شیوه های جایگزین ( تدریس از راه دور، استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی، بهره گیری از دروس بارگذاری شده در سامانه ها و ...) فعالیت های علمی طلاب محترم به گونه ای ساماندهی شود که حتی الامکان برنامه های تمام سال محقق و عقب ماندگی های احتمالی جبران گردد. روشن است تمام فعالیت های جایگزین تا رسیدن به شرائط عادی رسمیت داشته و در پرونده تحصیلی ثبت می گردد.

حوزه علمیه؛ مرکزی که تعطیلی علم و پژوهش در آن معنا ندارد

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس جامعه المصطفی نیز از فعال‌سازی سامانه‌ای خبر داد که دروس جامعةالمصطفی از طریق آن به ‌صورت غیرحضوری به دانش‌پژوهان ارائه می‌ شود.

وی ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران راه‌اندازی سامانه مزبور، به ویژه معاونت آموزش، واحد فناوری اطلاعات و مدیران صفوف، ابراز نمود: زمینه‌سازی لازم برای به‌کارگیری این سامانه از قبیل ارائه آموزش‌های لازم به استادان و دانش‌پژوهان و گردآوری اطلاعات لازم در قالب فایل‌های آموزشی و برگزاری جلسات توجیهی، انجام شده است.

حوزه علمیه؛ مرکزی که تعطیلی علم و پژوهش در آن معنا ندارد

گفتنی است، معاونت آموزشی تربیتی جامعه الزهرا(س) نیز روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از آغاز فرآیند آموزش غیرحضوری طلاب سطح ۲ حضوری خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است با توجه به ضرورت استمرار فعالیت‌های آموزشی و پیشرفت دروس طبق تقویم آموزشی، دروس طلاب حضوری سطح ۲ تا پایان اسفندماه در سامانه محتوا به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود.

حوزه علمیه؛ مرکزی که تعطیلی علم و پژوهش در آن معنا ندارد

دانشگاه باقرالعلوم(ع) از مراکز علمی دانشگاهی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز به جهت تعطیلی دانشگاه ها در این ایام دروس خود را از طریق سامانه ال ام اس ارائه می‌ کند.

برخی مدارس حوزه های علمیه خواهران نیز اعلام کرده اند که تا عادی شدن شرایط، دروس خود را از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی داخلی به صورت غیر حضوری پیگیری می‌ کنند.

حوزه علمیه؛ مرکزی که تعطیلی علم و پژوهش در آن معنا ندارد

لازم به توضیح است، دانشگاه معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها که دانشجویانش را طلاب و فضلای حوزه تشکیل می دهند و مسؤولیت ارائه دروس معارف را بر عهده دارد با ارسال بخش نامه ای به اساتید خود با توجه به تعطیلی دروس دانشگاه ها به صورت حضوری، تمهیداتی برای برقراری دروس به صورت مجازی و غیر حضوری اندیشیده است.

در بخشی از این بخش نامه آمده است که باتوجه به تعطيلي اضطراري دانشگاهها و مطابق بخشنامه ۹۸/۱/۱۳۲۴۴ كه به مديران گروههاي معارف ارسال شده، دانشجويان مي بايست به ازاي جلسات تعطيل شده حضوري، درس مجازي در سامانه آموزش مجازي Ec.nahad.ir  بگذرانند./1330/ج

تهیه و تنظیم: داود جعفری

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
جالب بود
3
0
محسن بهرامی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
احسنت....
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
برای از بین بردن ویروس کرونا، رعایت بهداشت جمعی و محیطی در کنار بهداشت فردی امری ضروری است.
0
0