۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۶۴۳۴۲۰

«احیاگر شرقی» منتشر شد

«احیاگر شرقی» منتشر شد
به مناسبت روز بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی، کتاب احیاگر شرقی با موضوع نگاهی به اندیشه و عمل سیاسی ایشان به همت اندیشکده برهان روانه بازار نشر شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت روز بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی، کتاب احیاگر شرقی با موضوع نگاهی به اندیشه و عمل سیاسی ایشان به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر شد.
این کتاب که از مجموعه کتاب‌های پژوهۀ تاریخی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۵۶ صفحه و در ۶ فصل، به همت انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.

«در مصاف استبداد»، «قلم سید جمال»، «دغدغه امت اسلامی»، «مواجهه با غرب»، «تاثیرات فرامکانی» و «به روایت دوست و دشمن» عناوین فصل‌های ۶ گانه این کتاب هستند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

در روزگاری که غرب قدم به قدم به دنیای جدید پا می‌گذاشت و با تکیه بر پیشرفت‌های فنی و سیاسی، از یک سو، سیطرۀ خود را بر شرق مستحکم‌تر می‌کرد و از سویی دیگر، با تکیه بر قانون، دنیایی آسان‌تر و انسانی‌تر را برای شهروندان خود مهیا می‌کرد، ناصرالدین‌شاه قاجار، با تکیه بر «ممالک محروسه» و وسیع خود، که با تیزی شمشیر آقا محمدخان قاجار به او ارث رسیده بود، بر جان و مال و ناموس مردم سرزمین خود حکم می‌راند و گاهی نیز به هوس اصلاحات و آشنایی با پیشرفت‌های غرب، قدمی به اروپا می‌گذاشت و در میان تشویق‌ها و استقبال‌ها، روزبه‌روز بر غرور خود می‌افزود و با تکیه بر این دستاورد‌های پوشالی، دست خود را در این سرزمین بی‌قانون بر مردم بیچاره گشاده‌تر می‌یافت.

در همین روزگار، اندک‌اندک مردی جوان در عرصۀ سیاست ایران و جهان ظاهر می‌شد که بسیاری از سران دنیا را، از ایران گرفته تا مصر و عثمانی و هند و فرانسه و غیره، وادار به توجه به خود و اندیشه‌های اصلاح‌طلبانه‌اش می‌کرد؛ شخصیتی مغناطیسی که ابتدا سلاطین دنیا را مجذوب خود می‌نمود، ولی پس از چندی به ناگاه در پی تعامل و نزدیکی‌های بیشتر، آن‌ها را به تنفر و گاه برخورد‌های خشن و انتقام‌جویانه نسبت به خود وامی‌داشت. سید جمال‌الدین اسدآبادی (سید الحسینی، الافغانی، استانبولی، رومی، طوسی و…) که امروزه در ایرانی بودن او تردیدی وجود ندارد، در ۱۴ سالگی در تهران معمم گردید و در ۱۶ سالگی در دیدار با آیت‌الله طباطبایی، مرجع بزرگ، درجه اجتهاد را دریافت کرد.
ارسال نظرات