۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۶۵۱۶۶۳
شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان؛

از عفت و پاکدامنی تا عدالت و انصاف به همراه درخواست قناعت

از عفت و پاکدامنی تا عدالت و انصاف به همراه درخواست قناعت
آیت الله شیرازی در تشريح دعای روز دوازدهم ماه مبارك رمضان از عفت و پاکدامنی و عدالت و انصاف سخن گفت و ضمن اشاره به قناعت و نتایج آن، خداوند متعال را پناه بی پناهان دانست.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من كلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین» بیان داشت: حضرت در اين دعا عرضه مى دارند: خدایا مرا در اين روز با پوشش و پاكدامنى زينت ده و جامه قناعت و خوددارى بپوشانم و وادارم نما بر عدل و انصاف و آسوده‌ام دار در آن از هر چیز كه می‌ترسم به حفظ و نگاهدارى خودت اى نگه‌دار ترسناكان.

عفت و پاکدامنی
آیت الله شیرازی بیان داشت: پوشش و عفاف و پاکدامنی زینت زن و مرد مسلمان است امروز از خداوند می خواهیم در ظاهر و باطن ما را به این زینت آراسته کند. عفت زن و مرد در جامعه از شیوع گناه جلوگیری می کند و روح و روان جامعه را آرامش می بخشد.

وی افزود: بی حجابی یا كم حجابی، ولنگاری یا بی عفتی و ناپاکی چشم، زیبنده جامعه اسلامی و فرد مسلمان نیست، این روند، سیر جامعه ما را به سمت و سوی سقوط اخلاقی و دینی هدایت می کند که بسيار خطرناک است.

استاد درس خارج فقه حوزه بیان داشت: غفلت از نگاه شروع می شود، نگاه حرام در کردار و گفتار انسان تاثیر سوء می گذارد، حس و حال عبادت و حلاوت یاد خدا را از بنده می گیرد و تا جایی او را پیش می برد که نه گوش شنوایی برای شنیدن سخن حق دارد و نه چشم بینایی برای مشاهده آن، از این رو به ناحقی و ظلم در حق دیگران نیز کشیده می شود.

وی افزود: در این باره نیز آیات و روایاتی داریم که به ما سفارش می کند عفت و پاکدامنی برگزینیم و ناپاکی را از خود دور کنیم. اميرالمؤمنين(علیه افضل الصلوة والسلام) می فرمایند: بهترین عبادت عفت و پاکدامنی است یعنی همین که حیا پیشه کردیم و از گناه چشم پوشی کردیم برترین عبادت را بجا آورده ایم که این نیز به انسان توفیق و عزت و آبرو می دهد.

قناعت و نتایج آن
استاد سطح عالی حوزه بیان داشت: از خدا می خواهیم که لباس قناعت و کفاف را بر قامت ما بپوشاند. اگر به آنچه داریم قناعت کنیم و کافی بدانیم هرآنچه خدا بر ما ارزانی داشته است دیگر چشم به مال و داشته های دیگران نخواهیم داشت.

وی افزود: این خواسته در تکمیل خواسته نخست است وقتی ما قناعت پیشه بودیم چشم ما از داشته های دیگران برداشته می شود. ضمن اینکه همین حالت سبب بی نیازی و عدم مصرف بی مورد یا حتی اسراف که خود گناهی بزرگ است می شود.

آیت الله شیرازی بی نیازی، عدم فقر و احتیاج، عدم ارتکاب گناه بزرگ اسراف، اصلاح نفس و مبارزه با دنیاطلبی، زندگی ساده و گوارا، عزت و نعمت را از نتایج قناعت پیشگی دانست و گفت: بنابراین بنده خدا باید به داشته های خویش نظر افکنده و با استمداد از حق و قناعت بر روی آن برنامه ریزی کند تا محتاج دیگران نشود.

انصاف و عدالت محوری
استاد درس خارج فقه حوزه بیان داشت: عدالت و انصاف از صفات مومن است و باید به دیده انصاف به قضایا بنگریم و اطراف خود را با این نظر رصد کنیم تا از دایره عدالت خارج نشویم. بنابراین از خدا می خواهیم ما را به داشتن انصاف و عدالت محوری وادار کند بطوری که از مسیر حق خارج نشویم.

وی افزود: اگر به حقوق دیگران احترام گذاشتیم و هرچه برای خود می پسندیم برای دیگران نیز پسندیدیم عملاً در مسیر انصاف قرار گرفته ایم و می توانیم عدالت را پیشه خود کنیم. ظلم و نادیده گرفتن حقوق دیگران ما را از صراط عدالت خارج می کند و خشم خداوند را بر می انگیزد.

پناه بی پناهان
آیت الله شیرازی در تبیین فراز پایانی دعا گفت: در نهایت ترس خود را از هر آنچه که سبب نا امنی حال و احوال ما می شود ابراز می کنیم و از پروردگار عالم، و تنها پناه بی پناهان آسودگی خاطر و امنیت و آرامش همراه آن را طلب می کنیم.

وی افزود: چه در امر دنیا و چه عقبى هرچه سبب ترس و اضطراب و دلهره انسان شود براى آن پناهی بهتر از خداوند متعال وجود ندارد، بر این اساس ذات اقدس الهی، صاحب علم و قدرت بی نهایت را تنها پناهگاه خود می دانیم و از او یاری می طلبیم تا ما را از شر بلایا حفظ کند و به بركت وجود مقدس ولي عصر(ارواحنا فداه) مفاد دعای امروز را در حق ما به اجابت برساند./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات