۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۶۵۲۳۷۷
شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان؛

قرب الی الله بالاترین آرزوی آرزومندان واقعی عالم هستی

قرب الی الله بالاترین آرزوی آرزومندان واقعی عالم هستی
آیت الله تحریری با بیان اینکه اهل بیت(ع) مقربان درگاه الهی هستند، گفت: انسان با انجام عمل صالح مورد لطف و عنایت پروردگار قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری، امروز در تبیین شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان با قرائت بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ، وَ اقْضِ لِي فِيهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ، يَا مَنْ لا يَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِيرِ وَ السُّؤَالِ، يَا عَالِماً بِمَا فِي صُدُورِ الْعَالَمِينَ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ، گفت: خدایا مرا در این ماه به‌سوی کارهای شایسته هدایت فرما، و حاجت‌ها و آرزوهایم را برآور، ای آن که نیاز به روشنگری و پرسش ندارد، ای آگاه به آنچه در سینه جهانیان است، بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه روز هفدهم ماه مبارک رمضان سالروز جنگ بدر است بر همین اساس در دعای امروز از خداوند متعال هدایت به اعمال صالح درخواست می‌شود، ادامه داد: عمل صالح آن عملی است که خداوند متعال و اولیای الهی به بشر دستور انجام آن را داده باشند، بنابراین انسان‌ها رفتار گوناگون خودشان را باید بر پایه آن دستورات منطبق کنند.

وی با استناد به آیات الهی، بیان داشت: خداوند متعال می‌فرماید: کسی که ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد ما او را در زندگانی پاکیزه زنده خواهیم کرد برترین و بهترین اجر و پاداش را نصیبش می‌کنیم و این اجر بالاتر از آن عمل انجام شده خواهد بود.

آیت‌الله تحریری در خصوص ماجرای شب بدر، اظهار داشت: امام علی(ع) در شب بدر عملی را انجام دادند که ملائک مقرب الهی حضرات جبرئیل، میکائیل و اسرافیل به یاری حضرت آمدند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: آن هنگام که مسلمانان تشنه شدند و پیامبر اکرم(ص) تقاضای آب کردند و هیچ‌کسی به دلیل تاریکی شب حاضر نشد به‌سوی چاه بدر برود این امام علی(ع) بودند که این مأموریت را پذیرفتند و به‌سوی چاه‌های بدر رفتند.

وی افزود: هنگام بازگشت حضرت مقداری تأخیر کردند و موج‌های طوفان را دلیل این تأخیر بیان داشتند که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: در مسیر بازگشت جبرئیل، میکائیل و اسرافیل با هزار ملک به یاری تو آمدند؛ این قضیه نشان می دهد انسان اگر در مسیر اعمال صالح باشد عنایات الهی نصیب حالش خواهد شد.

وی با اشاره به فراز دیگر دعای روز هفدهم، عنوان کرد: در بخشی از این دعا درخواست می‌کنیم، بارالها؛ حوائج و آرزو‌های مرا در این ماه برآورده کن؛ انسان مؤمن آرزویش رسیدن به سعادت ابدی است و اینکه زندگی‌اش در مسیر رضای الهی قرار گیرد.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: البته انسان آرزوهای دیگری هم دارد این آرزوها به‌صورت طبیعی با نیازمندی‌های مختلف در وجود انسان ظهور می‌کند و انسان مؤمن درک می‌کند که در این عالم باید چه‌کاری انجام دهد و چه مسیری را دنبال کند لذا در این روز آن آرزو‌هایی که مطلوب پروردگار است از خداوند متعال درخواست می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی افزود: اگر هم‌آرزوهای انسان دنیوی باشد باید از خداوند بخواهد این آرزوها را در آن جهتی که مطلوب حقیقی رضایت الهی است برآورده کند. انسان باید بداند خداوند متعال به همه خواسته‌ها و تمایلات درونی او آگاه بوده و تلاش کند خواسته‌های درونی خود را اصلاح سازد و خواسته‌های ظاهری‌ خویش را نیز با آن خواسته‌های اصلاح‌شده درونی منطبق کند.

وی گفت: خداوند متعال نیاز به تفسیر ندارد بلکه این ما انسان‌ها هستیم که نیازمندیم و باید این امور را از خداوند متعال درخواست کنیم، بر اساس آیات الهی انسان باید بداند که در همه امور با خداوند مرتبط است و در همه لحظات پروردگار احاطه وجودی و علمی بر همه فعالیت‌ها و خواسته‌های بشر دارد و به آدمی اختیار داده تا خودش را بسازد؛ ماه رمضان بهترین فرصت برای سازندگی و اصلاح است تا در جهت آرزوهای حقیقی قرار بگیرد.

آیت‌الله تحریری در پایان خاطرنشان کرد: اولیای الهی بالاترین آرزوها را که قرب و اتصال به خداوند متعال بود را داشتند و ما نیز باید از پروردگار بخواهیم ما را در مسیر آرزومندی این آرزومندان واقعی قرار دهد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات