۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۶۵۷۱۲۶
حجت الاسلام اشکوری مطرح کرد؛

تجویز نسخه‎های غربی جریان اصلاحات؛ از بحران هویت تا فقدان تئوریک

تجویز نسخه‎های غربی جریان اصلاحات؛ از بحران هویت تا فقدان تئوریک
استاد حوزه و دانشگاه زیرپا گذاشتن منافع ملی را نشانه بحران هویت دانست و گفت: جریان اصلاحات به دلیل شکست‎ در تئوری‎ها دچار فقدان تئوریک شده است.

حجت الاسلام سید عبدالمجید اشکوری، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، در گفت‎وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، در واکنش به توئیت حجاریان، اظهار داشت: این فرافکنی‎ها نوعی بحران هویت ناشی از عدم شناخت فرهنگ غنی دینی و بومی و در مرحله فقدان تئوریک ناشی از شکست‎ نسخه‎های غربی است که باید در دو سطح مورد بررسی قرار گیرد؛ این که جوامع دو گونه هستند، برخی جوامع تمدن سازند و برخی تمدن ساز نیستند.

حجت الاسلام اشکوری افزود: برخی جوامع که تمدن ساز هستند، تلاش می کنند به نیازهای مالی و معنوی خودشان از طریق امکانات بومی پاسخ دهند و نتیجه تلاش‎های این جوامع در جهت حل مشکلات و معضلاتشان منجر به یک تمدن می ‏شود.

وی به جوامع غیرمتمدن اشاره کرد و گفت: برخی جوامع که تمدن ساز نیستند به جای پاسخگویی و حل مشکلات جامعه از جوامع دیگر تقلید می کنند و به دنبال پاسخ به نیازهایشان بر اساس داشته های غیربومی هستند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: جوامع غیر متمدن ممکن است دارای فرهنگ ضعیفی باشند یا این که فرهنگی غنی دارند؛ اما با فرهنگ غنی و داشته‏‎های خودشان آشنایی ندارند که در نتیجه این نوع جوامع دچار نوعی بحران هویت می‎شوند.

وی بحران هویت را مشکل اصلی جریان اصلاحات دانست و تأکید کرد: امروز بخش عمده ای از جریان اصلاح طلب دچار بحران هویت هستند و از سوی دیگر روز به روز بر این بحران افزوده می‎شود؛ چنان که موسوی خوئینی‎ها در گذشته تفسیر مارکسیستی از قرآن ارائه می‎کرد که شهید مطهری آن را نقد کردند و امروز نیز متمایل به تفسیر لیبرالیستی از قرآن شده است؛ یعنی سعی دارد بر اساس فرهنگ بیرونی جواب نیازهای بومی را بدهد و دچار یک تذبذب این یا آن شده است، چون مکاتب مختلف نتوانسته‎ است جوابگوی معضلات بشر باشند.

حجت الاسلام اشکوری به کارنامه ضعیف دولت و فرافکنی جریان اصلاح طلب و اعتدال در کشور اشاره کرد و یادآور شد: جریان اصلاح طلب نیز در این سالها نتوانسته است راه حل بومی برای حل مشکلات کشور ارائه دهد و به دلیل شکست‎هایی که در تئوری‎هایشان خورده‎اند؛ در حال حاضر دچار فقدان تئوریک هستند.

وی به نامه موسوی خوئینی‎ها اشاره و تصریح کرد: این نامه نگاری‎ها ناشی از یک بحران هویت در جریان اصلاح طلبی است که الان بعد از شکست در اداره جامعه و عدم کارآمدی در تئوری‎های غیربومی و غربی، به فقدان تئوریک دچار شده است.

استاد حوزه و دانشگاه، دیکتاتورسازی را سناریوی جریان اصلاحات عنوان کرد و گفت: در جنگ نرم، اصطلاحی به نام دیکتاتورسازی وجود دارد؛ یعنی به اسم این که آزادی بیان و قلم وجود ندارد؛ در ذهن جامعه کاشت ذهنی به وجود می‎آورند، تا به جامعه بقبولانند که نظام موجود دیکتاتور است.

وی افزود: هر کسی که در نظام اسلامی رفتاری بر خلاف اهداف ملی، امنیت ملی، قدرت ملی و منافع ملی داشته باشد، مورد اعتراض واقع خواهد شد، بنابراین هر زمان که از برخی سؤال می‎شود، چرا رفتارهای خلاف اهداف، امنیت، قدرت و منافع ملی انجام می‎دهید؟ آنها ادعا کنند آزادی بیان و قلم وجود ندارد و این وضع کشور، دیکتاتوری است، مثل این که داعش بخواهد در دانشگاه ما فعالیت سیاسی انجام دهد تا بمب گذاری تئوریزه شود و اگر ما اجازه ندهیم؛ آنها مدعی شوند که ما دیکتاتور هستیم.

حجت الاسلام اشکوری، زیرپا گذاشتن منافع ملی و امنیت ملی از سوی جریان اصلاحات را نشانه بحران هویت دانست و گفت: جریان اصلاحات در بسیاری از امور، ملاحظه منافع ملی، امنیت و قدرت ملی را نمی‎کند و در بسیاری از موارد از مشکلات جامعه سراغ بیگانگان رفته‎اند و بعد از این که تئوریهای بیگانگان عقیم مانده و پاسخ نداده است؛ دچار فقدان تئوریک شده‎اند و به دلیل فقدان تئوریک به سمت عملیات روانی در جامعه و دیکتاتور سازی از نظام اسلامی روی آورده‎اند./908/ت302/ب1

ارسال نظرات