۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۶۵۸۶۵۳
عضو مجمع عالی حکمت اسلامی مطرح کرد؛

سیر مثبت پژوهش‌های حوزوی در پاسخگویی به نیازها

سیر مثبت پژوهش‌های حوزوی در پاسخگویی به نیازها
حجت‌الاسلام اسحاقیان درچه گفت: سیر تحولی پژوهش‌های حوزوی در پاسخ به مسائل روز مثبت بوده است اما همچنان فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه آرمانی وجود دارد.

حجت الاسلام جواد اسحاقیان درچه عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با بیان اینکه ایجاد مراکز تخصصی و بین‌ رشته‌ای سبب رشد قابل توجه در پژوهش های حوزوی نسبت به گذشته شده است، عنوان کرد: با این حال در بین مراکز پژوهشی موازی‌ کاری وجود دارد و این مراکز از فعالیت‌های یکدیگر اطلاع ندارند.

حجت‌الاسلام اسحاقیان درچه اظهار داشت: برای جلوگیری از موازی کاری باید یک مرکز علمی به عنوان محور پژوهش ها قرار گیرد و الزامات پژوهشی مانند بودجه، تحقیقات میدانی و غیره از این طریق اختصاص یابد.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: سیر تحولی پژوهش های حوزوی در پاسخ به مسائل روز مثبت بوده است اما همچنان فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه آرمانی وجود دارد.

وی عدم وجود اطلاعات میدانی را از دلایل کاربردی نبودن برخی پژوهش ها دانست و افزود: باید روی موضوعات مختلف کار میدانی و آماری صورت گیرد تا با مشخص شدن آسیب های هر موضوع و فعالیت‌های صورت گرفته، مراکز علمی از نیاز‌های لازم و ضروزت پاسخگویی به آن ها اطلاع پیدا کند.

حجت الاسلام اسحاقیان درچه با بیان اینکه متاسفانه مباحث میدانی با وجود زیربنایی بودن، علمی محسوب نمی گردند، ابراز کرد: با وجود حجم بالای تحقیقات و پایان نامه ها به علت بها ندادن به مباحث میدانی، پژوهش‌ها پیشرفت چندانی به همراه ندارند.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی مهمترین بعد پژوهش های کاربردی را ارتباط آن با مخاطب دانست و گفت: باید بررسی شود که مراکز حوزوی به چه میزان با مراکز دانشگاهی و گروه‌های علمی دیگر مرتبط هستند و در حقیقت یک بخش مهم از کار میدانی پژوهش ارتباط با سایر مراکز است.

وی با بیان اینکه هنوز مفهوم کاربردی بودن پژوهش ها برای برخی مشخص نیست، اظهار داشت: تبدیل نتایج تحقیق به کتاب و مجله و برگزاری مسابقه از آن در میان دانش آموزان و دانشجویان به معنای کاربردی بودن تحقیق ها نیست.

حجت الاسلام اسحاقیان درچه اهمیت مسأله محوری در کاربردی ساختن پژوهش را یادآور شد و افزود: تنها پس از شناخت دقیق و واقعی مسأله جامعه می‌توان به کاربردی بودن پژوهش امید بست./1350/ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۹
سلام.بسیار عالی و کاربردی
0
0