۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۶۶۶۳۰۷
آیت الله خاتمی مطرح کرد؛

مدیریت جهادی و خستگی ناپذیر؛ شرط لازم برای حل مشکلات کشور

مدیریت جهادی و خستگی ناپذیر؛ شرط لازم برای حل مشکلات کشور
امام جمعه موقت تهران گفت: مشکلات کنونی را پشت سر خواهیم گذاشت و آینده‌ای روشن‌تر از گذشته را خواهیم دید، به شرطی که خداباوری و مدیریت جهادی خستگی ناپذیر وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در ویژه برنامه رادیویی «در ساحت حضور» با اشاره به سبک زندگی قرآنی اظهار داشت: از حدود 90 بار که «یا ایها الذین آمنوا» در قرآن کریم آمده است، 10 بار دعوت به تقوا شده که از این آیات استفاده می شود که در عرصه زندگی قرآنی، تقوا نقش کلیدی را دارد و بدون تقوا نمی توان زندگی قرآنی داشت.

وی با بیان این که تقوا جامع ترین مفهوم اخلاقی است، گفت: در بسیاری از این آیات، نمونه و مصداقی از مصادیق تقوا ذکر شده است و مراقبت از زبان و حرف مستند زدن، به فکر قیامت بودن و مقاومت در مسیر حق، از جمله این توصیه هاست.

امام جمعه موقت تهران کرونا را ویروسی متقلب دانست و تصریح کرد: با توجه به وضعیتی که بشریت به این ویروس منحوس و متقلب مبتلا شده است و دائم در حال گشودن مرزها و شکل های جدید است، بشریت را به تکاپوی زائد الوصف انداخته و به آنچه که باید در مبارزه با این ویروس نرسیده اما در حال تلاش است.

ستاد مقابله با کرونا دلسوز مردم هستند

وی با بیان این که صدا و سیما و فضای مجازی مدام پر از مباحث مربوط به این ویروس منحوس است، افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا مشغول کار و تلاش هستند و شیوه نامه های بهداشتی را بیان می کنند و انصافاً ستاد فرماندهی در این عرصه است که حتی مقام معظم رهبری هم به شیوه نامه های آن ستاد عمل می کنند و این نشان از اهمیت این مسأله است.

آیت الله خاتمی ضمن تشکر از متدینین و هیأتی ها جهت رعایت پروتکل های بهداشتی اظهار داشت: ستاد فرماندهی مقابله با کرونا دلسوز مردم هستند و دستورالعمل های وضع شده برای مقابله با این ویروس است.

رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی حرام شرعی است

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم گفت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی در شرایط شیوع کرونا از مصادیق تقواست و رعایت نکردن عمدی آن بی تقوایی است؛ رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی حرام شرعی و در معرض خودکشی قرار دادن است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به فتوای صریح علما در خصوص ضرر زدن به نفس تصریح کرد: از مباحثی که در خصوص قاعده «لاضرر» مطرح شده، این است که آیا اضرار به نفس حرام است یا نه؛ تمام فقها از گذشته تا کنون بر این باور هستند که اضرار نفس در حد خودکشی و شبه خودکشی حرام است و در این راستا صریحاً فتوا داده اند.

رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی تجاوز حق الناس است

وی عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی را بی تقوایی دانست و افزود: رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی تجاوز به حقوق مردم و حق الناس است؛ انسان حق کشتن خود را هم ندارد، چه برسد به این که مردم را بخواهد اذیت کرده و آزار برساند؛ کسی که پروتکل های بهداشتی را مراعات نمی کند، در حال انتقال ویروس بوده و این حق الناس و بی تقوایی است.

آیت الله خاتمی با اشاره به آیه «تعاونوا علی البر و العدوان» اظهار داشت: رعایت نکردن دستورالعمل ها و شیوه نامه ها، کمک به گناه و آسیب دیدن مردم و جامعه است.

واجب بودن رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پشتوانه امر ولایت

وی با بیان این که عناوین ثانوی، دستور ولی فقیه و مراجع عظام تقلید است، گفت: ضابطه گذاری برای مقابله با بیماری باید از جایگاه حکومتی و الزام آور باشد، بنابراین این الزاماتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا قانونی می کنند، پشتوانه اش امر ولایت است و به عنوان ثانوی، رعایت این پروتکل ها واجب می شود.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر ضرورت امر به معروف کردن یکدیگر در زمینه رعایت پروتکل ها تصریح کرد: امیدواریم که مردم عزیز ما با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در این عرصه هم موفق و نمونه شوند؛ حدود 280 کشته در یک روز بسیار دردناک است و شرمنده عزیزان و کادر بهداشت و درمان هستم؛ تقاضا می کنم که مردم عزیز ما رعایت پروتکل ها که از مصادیق تقوا است را رعایت کنند و مردم باید در این زمینه امر به معروف کنند.

شهدای خان طومان مایه افتخار و شرف هستند

وی با گرامیداشت یاد شهدای خان طومان افزود: این شهدا مایه افتخار و شرف هستند و با حضور خود، کشور عطر ویژه ای به خود گرفت و به این شهدا می بالیم.

آیت الله خاتمی با اشاره به بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با مراسم دانش آموختگی نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام علی(ع) اظهار داشت: سخنان حضرت آقا سخنرانی نیست، مسؤولان و مردم باید آن را نقشه راه بدانند و به یکبار شنیدن هم اکتفا نکنند.

وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند تفسیر درست عقلانیت با محاسبه کارکردن است؛ حضرت علی(ع) فرمودند عاقل کسی است که مواضعش از روی معرفت و شناخت باشد.

امام جمعه موقت تهران ضمن بیان روایتی از امیر مؤمنان(ع) تصریح کرد: مقام معظم رهبری با اشاره به تفسیر تحریفی فرمودند برخی عملکرد ترسویانه دارند و اسم آن را عقلانیت می داند، در صورتی که این عقلانیت نیست و ترسوها حق ندارند از عقلانیت حرف بزنند؛ حضرت علی فرمودند ثمره عقل این است که انسان پای حق بایستد.

وی با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که اقتصاد کشور تحت فشار است و مردم از جهت معیشت دچار مشکل هستند، افزود: این فرمایشات نشان از آن است که چشم بیدار امت درد مردم را با تمام وجود لمس می کند؛ آقا فرمودند به یاری خداوند این مشکلات حل خواهد شد و آینده روشن است.

آیت الله خاتمی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیر خود تصریح کردند که بسیاری از مشکلات ما برگرفته از بیرون و دشمنانی های آمریکا است اما علاجش در داخل است.

خداباوری و مدیریت جهادی خستگی ناپذیر؛ شرط رفع مشکلات و آینده روشن

وی با اشاره به اعتماد به نفس فردی و اجتماعی و ملی و با بیان این که در بیش از 40 سال کوه مشکلات را پشت سر گذاشتیم، گفت: به فضل خدا این مشکلات کنونی را پشت سر خواهیم گذاشت و آینده ای روشن تر از گذشته را خواهیم دید، به شرطی که خداباوری و مدیریت جهادی خستگی ناپذیر وجود داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران به سخنان اخیر ترامپ اشاره و تصریح کرد: در هفته گذشته ترامپ به ملت ایران هم اهانت و هم تهدید کرد؛ اهانت ترامپ قابل تطبیق بر خود او بوده و این رفتارش رذالت است و اگر ترامپ اینطور صحبت نکند، انسان تعجب می کند و اقتضای طبیعت ترامپ این است به حدی بد صحبت کرد که رسانه های آمریکا از ترامپ انتقاد کردند.

ترامپ عنان گسیخته به دنبال جمع کردن رأی است

وی به انتخابات پیش رو آمریکا اشاره کرد و افزود: 40 سال است که گوش ملت ایران که از این تهدیدها پر شده و در این مدت آمریکایی ها قطعاً می خواستند ملت ایران را شکست دهند اما نتوانستند؛ 13 آبان انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و هر روز که به این انتخابات نزدیک تر می شویم، باید به دنبال و منتظر این حرکات جلف ترامپ باشیم چراکه عنان گسیخته به دنبال جمع کردن رأی است.

زمان انتقام خون شهید سپهبد شهید سلیمانی هنوز فرانرسیده است

آیت الله خاتمی با اشاره به برخی از شکست های آمریکا از طرف ایران از جمله سرنگونی پهباد جاسوسی متجاوز آمریکا و موشک باران عین الاسد پرداخت و اظهار داشت: آمریکایی ها بدانند که انتقام خون شهید سپهبد قاسم سلیمانی هنوز  گرفته نشده است و آماده و در انتظار انتقام جانانه باشید.

وی در پایان گفت: اگر ترامپ کمترین فهم سیاسی را داشت، این گونه در مقابل ایران موضع نمی گرفت، چرا که این مواضع سبب اتحاد بیش تر ملت ایران خواهد شد./822/پ201/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
سخنان عالمانه ای بود.
0
0