۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۶۸۱۷۴۵
بایسته ای از جنس عقل و دین؛

چرایی اهمیت مشارکت در انتخابات در کلام امامین انقلاب

چرایی اهمیت مشارکت در انتخابات در کلام امامین انقلاب
حضور در انتخابات بر اساس کلام، سیره و رویکرد امامین انقلاب هم یک حق و هم تکلیف شرعی و ملی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضور در انتخابات بر اساس کلام، سیره و رویکرد امامین انقلاب هم یک حق است و هم تکلیف شرعی و ملی، چه آن که حق و تکلیف توأمان در این باره در رهنمودهای امام و رهبری متجلی است تا آن جا که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به تصریح بیان می دارند: "هر کسی... حق اولی‏اش این است که خودش انتخاب بکند یک چیزی را که راجع به مقدرات مملکت خودش است"، ایشان البته در جای دیگر می فرمایند: "نگویید که دیگران رأی می دهند. من هم باید رأی بدهم، تو هم باید رأی بدهی، آن روستایی هم که در کنار مزرعه خودش کار می کند باید رأی بدهد. تکلیف است. این یک تکلیف الهی است".

اساساً در اندیشه سیاسی امام راحل، مشارکت عمومی مردم در آوردگاه مهم انتخابات، نقش تعیین کننده ای در سرنوشت جامعه اسلامی دارد و این دیدگاه البته برگرفته از آموزه های ناب دینی ماست که "کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیه".

بر این اساس، مشارکت در تعیین سرنوشت اجتماعی و سیاسی جامعه، گذشته از آن که حق همه شهروندان جامعه اسلامی به شمار می رود، خود به عنوان یک بایسته ی عقلانی و وظیفه شرعی قلمداد می شود، کما این که لزوم احساس مسئولیت انسان در قبال شرایط و تحولات جامعه از توصیه ها و دستورات اکید دین مبین اسلام است که در این باره سخن ها گفته شده و مقاله ها نگاشته شده است.

البته از نگاه پیر جماران، هدف از انتخابات در نهایت حفظ اسلام است، تا آن جا که ایشان تیرماه سال 67 فرمودند: " آن چیزی که همه مردم ما فراتر از آن را فکر می‌کنند، مسأله حفظ اسلام و اصول انقلاب است."

در بیانات و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب نیز که دقت کنیم شرکت در انتخابات مظهر احقاق حق و وظیفه ای الهی به شمار می رود تا آن جا که معظم له به تصریح می فرمایند: "انتخابات، فقط یک پدیده سیاسی نیست. انتخابات، مظهر حضور مردم، مظهر احقاق حق است... هم حق و هم تکلیف مردم است که بیایند و سرنوشت کشورشان را به دست خود معین کنند... این حق مردم است و متعلق به آنها؛ اما تکلیف هم هست".

در نگاه مقام معظم رهبری، حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رأی گذشته از آن که باید یک تکلیف شرعی و دینی قلمداد شود، خود زمینه ساز ارتقای عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و تحکیم بخش استقلال کشور در ابعاد مختلف است. ایشان همچنین حضور پرشور انتخاباتی را مایه ی آبروی ملت ما در عرصه بین الملل می دانند و در تعبیری جالب حتی از کسانی که نظام و انقلاب را هم قبول ندارند دعوت می کنند تا برای عزت و عظمت میهن، در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند.

ایشان به تصریح در این قضیه با مردم سخن می گویند: "...درست در نقطه ی مقابل خواست دشمنان، همه ما باید در انتخابات حضور فعالی داشته باشیم. انتخابات، آبروی ملی ماست. انتخابات، یکی از شاخصه های رشد ملی ماست. انتخابات، وسیله ای برای عزت ملی است...حضور شماست که نظام را تحکیم می کند، پایه های آن را مستحکم می نماید، آبروی ملت ایران را زیاد می کند، استقامت کشور را در مقابل دشمنی ها زیاد می کند و دشمن را از طمع ورزیدن به کشور و از فکر ضربه زدن و فساد و فتنه منصرف می کند. این یک مسأله ی بسیار مهم است؛ پس مسأله اول، شرکت در انتخابات است".

رهبر معظم انقلاب در جای دیگر می فرماید: "مسأله ی مهم درباره انتخابات، حضور حداکثری است... هرچه جمعیت بیشتر در انتخابات شرکت کند، استحکام نظام و اعتبار کشور بالاتر خواهد رفت...بنده این عقیده را [در مورد حضور حداکثری] از قبل هم داشته ام و همیشه هم رویش اصرار کرده ام".

نکته بسیار مهمی که با اندیشه ای توأم با دقت در کلام و رهنمود امامین انقلاب برای امروز ما قابل استنباط است این که اولاً راهبرد اصلی در بحث انتخابات ناظر به حضور حداکثری و دعوت و ترغیب آحاد مردم برای تحقق حماسه ای از جنس غیرت و غرور ملی در این باره است و ثانیاً هم این که در تبیین چرایی ضرورت حضور، علاوه بر برجسته نمودن مبانی اعتقادی و دینی می بایست بر الزامات عقلانی و به خصوص از منظر منافع و مصالح ملی تأکید کرد، چه آن که به هر حال مخاطبان کلام امام و رهبری اقشار گوناگون جامعه با سلایق و طرز فکر های مختلف هستند و لذا برای اقناع آن ها جهت شرکت در عرصه انتخابات می بایست از شیوه ها و منظرهای گوناگون بهره بُرد و البته در این جهت از تأثیرگذاری فوق العاده نقش رسانه و فضای مجازی غفلت نکرد.

سید طاها علوی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
مرام افسادطلبان در انتخابات ها اگه رد صلاحیت شدیم: میگیم انتخابات مهندسی شده.اگه تایید صلاحیت شدیم و رای نیاوردیم: میگیم تقلب شده و فتنه بپا می کنیم‌.اگه تایید صلاحیت شدیم و رای آوردیم: میگیم گندکاریامون تقصیر شورای نگهبان و نظامه. میخواستن ما را تایید نکنن!
1
0