شماره چهلم فصلنامه علمی «تربیت اسلامی» منتشر شد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، چهلمین فصلنامه علمی«تربیت اسلامی» به صاحب امتیازی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با سردبیری سعید بهشتی منتشر شد.
این فصلنامه در 6 مقاله و در 92 صفحه منتشر شده و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:
راهبردها و راهکنشهای فرزندپروری در مقطع نوجوانی براساس متون اسلامی و روانشناسی
سید محمد افتخاری؛ محمدرضا سالاری فر
چکیده: پژوهش حاضر با رویکردی روانشناختی و اسلامی، به دنبال تدوین روشهای فرزندپروری برای والدین، به ویژه پدر، در ضمن راهبردها و راهکنشها است. راهبرد، برنامهای است که برای نیل به یک هدف بلند مدت طراحی میگردد و راهکنش، روشهای عملیاتی است که برای دستیابی به هدف مورد استفاده قرار می گیرد. روش این تحقیق، تحلیل محتوای متون اسلامی و روانشناختی در زمینه فرزندپروی نوجوان است. بدین منظور، متون اسلامی و روانشناسی مربوط به نوجوانی و فرزندپروری در مقطع نوجوانی بررسی گردید. از گزارههای اسلامی، 58 کد و از پژوهشهای روانشناختی 234 کد به دست آمد. دادهها با کمک نرمافزار اطلس تی تحلیل کیفی شد. بعد از دستهبندی کدهای اولیه، کدگذاری محوری و شبکهسازی با رویکرد اجتهادی−انضمامی انجام شد. یافتههای تحقیق کشف سه راهبرد کلی و 28 راهکنش برای فرزندپروری است: راهبرد رابطه با نوجوان شامل لیاقتدهی، مسالمتجویی، محبوبیت، مجاورت، بصیرت، شناخت و شوخطبعی، راهبرد آموزش شامل توجهدهی به سلامت و پذیرش هیجانخواهی، مسئولیتدهی، هدایت فکری، هدایت جنسی، پرورش عقلانیت، محدودیت، مشارکت، تقویت مهارتها، مهارت شغلی، نظارت، نصیحتگری، موفقیت، تمرین تصمیمگیری، و راهبرد خودمدیریتی والدین شامل صلابت، استعانت از خداوند، هماهنگی تربیتی، مشاورهجویی، رسیدگی به خود، عاملیت به اصول خویش، رضایت زناشویی است.
حیا از منظر قرآن و روایات و جایگاه آن در تعلیم و تربیت
کامران جباری؛ قاسم محمدیاری؛ زهرا اطمینان زره ناس
چکیده: در این پژوهش که به روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی انجام گرفته است، ضمن بررسی مبانی قرآنی و روایی حیا، اهداف، اصول و روشهای پرورش حیا تبیین شده است. مطالعه آیات و روایات نشان داد که حیا از ارکان بنیادین خود کنترلی است که انگیزه آن را نه ترس و نه طمع، بلکه احترام به خود تشکیل داده است. همچنین، اهداف تعلیم و تربیت حیا در چهار حیطه اعتقادی، اخلاقی، دنیوی و اخروی عبارتند از: قرب الهی، رشد مکارم اخلاقی، تسلط بر نفس و امیدواری و اصول تربیتی آن عبارتند از: اصل تفکر، اصل کرامت، اصل اعتدال و اصل زهد و روشهای تربیت آن عبارتند از: روش الگودهی، روش محبت و روش تذکر.
تأثیر تغذیه بر تربیت معرفت انسانی: تحلیل دینی−فلسفی
عابدین درویش پور
چکیده: هدف این پژوهش تبیین تأثیر تغذیه بهعنوان یکی از عوامل غیر معرفتی بر معرفت انسانی است که بر مبنای تحلیل دینی−فلسفی صورت میگیرد و از روش تحلیلی توصیفی استفاده میکند.
یافتههای این پژوهش نشان میدهد که ارتباط متقابل نفس و بدن و اتحاد آن دو از یک سو و تأثیر خوردنیها و آشامیدنیها بر بدن از سوی دیگر، زمینه تأثیر و تأثر بین نفس و بـدن را فراهم میآورد. بنابراین هرگاه زمینه تغذیۀ حرام یا حلالی از ناحیه بدن بهوجود آید،ماهیت غذا، نفس انسان را مطابق ماهیت غذا در جهت خاصی سوق میدهد. در نتیجه، تغذیه ناپاک و حرام سبب از دست دادن استعداد کافی برای کسب معرفت صحیح میگردد. همچنین غذا بهعنوان شیئی مادی در تغییر وضعیت بدن و به تبع آن در موقعیت مغز و اعصاب، بهعنوان ابزار ادراکی بدن نقش مهمی ایفا میکند که تغییر وضعیت این ابزار ادراکی در شکلگیری معرفت انسانی نقش مؤثری دارد.
ارزیابی مقایسهای کیفیت فعالیتهای فوق برنامه درسی اجرا شده در مدارس دوره متوسطه شهر قم
محسن دیبایی صابر؛ علی حیدری قمی؛ امیرهوشنگ ملاحسینی
چکیده: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مقایسهای کیفیت فعالیتهای فوق برنامه درسی اجرا شده در مدارس دوره متوسطه شهر قم براساس عناصر نهگانه کلاین انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی−پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه پژوهش شامل مدیران، مربیان و دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر قم میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی ساده و برحسب جدول مورگان به ترتیب 119، 140 و 401 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بهوسیله صاحبنظران حوزه مربوطه و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 97/ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی از قبیل آزمون t تک نمونهای، تحلیل واریانس کروسکال−والیس و آزمون U مان ویتنی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد: 1. از دیدگاه مدیران فعالیتهای فوق برنامه درسی اجرا شده در ابعاد «اهــداف و مواد آموزشی» در وضعیت نامطلوبی قرار دارند؛ 2. از دیدگاه مربیان فعالیتهای فوق برنامه درسی اجرا شده در بعد «زمان یادگیری» در وضعیت نامطلوبی قرار دارند؛ 3. از دیدگاه دانشآموزان فعالیتهای فوق برنامه درسی اجرا شده در ابعاد اهداف، محتوا، مـواد آموزشـی، فعالیتهای یادگیری، راهبردهای اجرا، ارزشیابی، گروهبندی، زمان و فضا در وضعیت نامطلوبی قرار دارند.
فراترکیبی بر الگوی تربیت شهروندی اسلامی مبتنی بر پژوهشهای تجربی
جمال الدین مصطفی؛ معصومه صمدی؛ مهشید ایزدی؛ فهیمه انصاریان؛ مجید رستمی بشمنی
چکیده: با هدف تدوین الگویی برای تربیت شهروند اسلامی از روش تحقیق فراترکیب بهمنظور ادغام نتایج تحقیقات قبلی از منابع تجربی پیشین مرتبط با پژوهش از منابع کتابخانهای بهعنوان جامعه آماری و با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15 مطالعه قبلی برای بررسی نهایی انتخاب و از روش تحلیل محتوای کیفی به روش کدگذاری برای تحلیل اطلاعات جمعآوری شده استفاده گردید و نتایج نشان داد که تربیت شهروند اسلامی از اصول 7گانه شامل: آزادی، عدالت، حفظ کرامت انسانی، اعتدال در رفتار، توحید، بهداشت و عقلانیت پیروی میکند که با استفاده از شاخص کاپا با مقدار 87/0 مورد تأیید و اعتبارسنجی متخصصان قرار گرفته، پیشنهادات ذیل ارائه گردید:
- آموزش و پرورش با تدوین دورههای آموزشی، معلمان را با اصول تدوین شده در پژوهش، جهت اجرا و کاربرد در آموزشهای خود آشنا کند.
- زمینه مشارکت جدی بخشهای دولتی و غیردولتی بهویژه سازمانهای مردم نهاد فعال در زمینه تربیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فردی (همچون سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی، شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری) فراهم شود.
- زمینهها و بسترهای مناسب از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بهمنظور بهکارگیری مفهوم «تربیت شهروندی اسلامی» در منابع و محتواهای آموزشی فراهم شود.
تبیین ویژگیهای برنامه درسی آموزش ارزشها
فاطمه غلام زاده؛ محمد اکبری بورنگ؛ محسن آیتی
چکیده: هدف مقاله حاضر بررسی ویژگیهای برنامه درسی آموزش ارزشها است. رویکرد مقاله کیفی و روش آن مرور سیستماتیک براساس مدل رایت و همکاران (2007) است. جامعه پژوهش متشکل از 87 مقاله درباره ویژگیهای برنامه درسی آموزش ارزشهاست که بین سالهای 2000 تا 2020 میلادی در مجلات علمی معتبر ارائه شدهاند. نمونه پژوهش شامل 31 مقاله است که به صورت هدفمند جمعآوری و براساس پایش موضوعی دادهها انتخاب شدند. دادههای مقاله از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه گردآوری شدهاند. براساس تجزیه و تحلیل دادهها، ویژگیهای برنامه درسی آموزش ارزشها در دو بعد چرایی برنامه درسی آموزش ارزشها در قالب ضرورتها و نیازهای فردی و ضرورتها و نیازهای اجتماعی و بعد چگونگی برنامه درسی آموزش ارزشها در قالب مقولاتی مانند اهداف: غایی، کلی و جزیی؛ محتوا: اصول، چگونگی سازماندهی، الگوی سازماندهی و مفاهیم؛ راهبردهای یاددهی−یادگیری: مستقیم، نیمهمستقیم و غیرمستقیم؛ مواد و منابع یادگیری: منابع مکتوب و منابع غیرمکتوب؛ نیروی انسانی: نقش معلم و صلاحیتهای معلم؛ گروهبندی: گروه همیاری؛ تجارب یادگیری: تجارب فردی و تجارب گروهی؛ مکان: اصلی و فرعی؛ زمان: رسمی و غیررسمی و ارزشیابی: شفاهی و عملی استخراج گردید.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فصلنامه علمی«تربیت اسلامی» می توانند به نشانی قم٬ پردیسان، میدان علوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با شماره تلفن 09199797260 یا به نشانی اینترنتی این فصلنامه به آدرس http://islamicedu.rihu.ac.ir/ مراجعه کنند یا تماس بگیرند.