۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۷۲۶۸۹۹
آیت الله اعرافی:

آیت الله مصباح یزدی مرزهای علوم اسلامی را توسعه داد

آیت الله مصباح یزدی مرزهای علوم اسلامی را توسعه داد
مدیرحوزه های علمیه تصریح کرد: علامه مصباح یزدی صاحب نظریه مدیریت در قلمروهای مختلف بود و یک حرکت علمی را راهبری کرد که نشان از قدرت مدیریت دانش وی دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در اختتامیه دومین همایش نکوداشت مرحوم علامه مصباح یزدی که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد گفت: مسائل دقیق علمی به گونه ای است که گاه قدرت نگاه جامع نگر را از انسان می گیرد و نگاه جامع نیز گاه سبب کاستی ظرافت می شود اما علامه مصباح نگاه جامع نگری داشت که در عین حال از پس ظرائف علمی نیز بر می آمد.

وی با بیان اینکه این جمع با شکوه میان جامع نگری و شناخت ظرائف علمی نشانه ای از سعه وجودی مرحوم مصباح است، افزود: رویکردها و فنون مدیریت در مرحوم علامه مصباح بسیار برجسته است زیرا در میان دایره های مختلف علمی که احاطه داشت نظریه و تئوری مدیریت نیز داشت و بسیاری از مراکز را با ایده های خود تحت تأثیر قرار داد.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: اگر به 50 سال قبل برگردیم و بحث های حوزوی را تصور کنیم می فهمیم که دیدگاه های علمی ایشان و مدیریت اجرایی مرحوم علامه مصباح چقدر با عظمت است زیرا صاحب نظریه مدیریت در قلمروهای مختلف بود و دقت و ظرافت به خصوصی داشت.

وی اضافه کرد: اگر کسی حتی یک جلسه با علامه مصباح هم‌کلام می شد نکته های علمی بسیاری فرا می گرفت؛ عمل الهی علامه مصباح مبتنی بر اندیشه علمی وی بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: مدیریت دانش در شخصیت علامه مصباح برجسته بود و بدون تردید راهبرانی می توانند پیشران یک تحول علمی بشوند که سعه‌ی وجودی بالا و توانایی علمی شگرفی داشته باشند؛ آقای مصباح فراتر از ارائه نظریات مختلف در تعلیقه نهایه الحکمه بود بلکه آن مرحوم یک فرایند علمی را مدیریت کرد و طرح و ایده های علمی جامع داشت و مرزهای علوم اسلامی را توسعه داد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه مرزهای علوم اسلامی دائما باید توسعه پیدا کند، گفت: باید خطرات نوآوری را هم دید و از مناهج قدیم فاصله ای نگرفت؛ از 50سال قبل طرح جامع راهبری در توسعه مرزهای علوم اسلامی در ذهن آیت الله مصباح بود و این نکته ای راهبردی در اندیشه مرحوم علامه مصباح است؛ احاطه ایشان به عرصه علوم انسانی عمق و پهنه وسیعی داشت که بر همه مدعیان چیره و حریف می شد و همواره سخن جدیدی داشت.

وی با اشاره به غرب‌شناسی مرحوم آیت الله مصباح تأکید کرد: ما در یک کارزار فکری معرفتی علیه فرهنگ و علم غرب هستیم و در این زمینه چندین نوع مواجهه دیده می شود زیرا شناخت غرب بدون شناخت عمق آن موفقیت آمیز نیست و بسیاری از افرادی که وارد این قضیه شدند گرفتار سیل شده و سیل علمی آن ها را برده است؛ غرب شناسی مرحوم علامه مصباح واضح و دقیق بود زیرا هم عمق فلسفه غرب را می دانست و سطح سبک زندگی را دیده بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: آیت الله مصباح در چند قلمرو مبدع و مبتکر بود به خصوص در تفسیر که یک نگاه مبتنی بر دانش های جدید را در تفسیر باز کرد و جز اولین مؤسس های این قضیه بودند.

وی در پایان با اشاره به نامه 38 نهج البلاغه در تمجید حضرت علی از مالک اشتر گفت: تقدیرهای مکرر رهبری از شخصیت علامه مصباح یزدی نشان از رضایت رهبر معظم از ایشان است و این افتخار بزرگی است برای کسی که با همه عظمت علمی خود راهبر سیاسی صریح و شجاع برای دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی بود.

ارسال نظرات