۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۷۳۱۶۵۸

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده متهمان شهادت عجمیان/ متهمان مشمول عفو نشده‌اند

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده متهمان شهادت عجمیان/ متهمان مشمول عفو نشده‌اند
علیرغم ادعا‌هایی که در روزهای اخیر درباره پرونده شهادت عجمیان و همچنین یکی از متهمین این پرونده مطرح شد، متهمان این پرونده در زندان به سر می برند و مشمول عفو نشده اند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در روز‌های اخیر ادعا‌های مختلفی درباره پرونده شهادت سیدروح الله عجمیان و همچنین یکی از متهمین این پرونده مطرح شده است.

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز در در رابطه با آخرین وضعیت پرونده متهمان شهادت روح الله عجمیان اظهار کرد: پرونده شهادت روح الله عجمیان در شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز مورد رسیدگی قرار گرفت و برای ۵ نفر از متهمان حکم اعدام و برای سایر متهمان هم به اتهام محاربه حبس صادر شد.

وی افزود: رسیدگی به این پرونده در دادگاه، طبق ضوابط و با توجه به ادله و مستندات قانونی و پس از انجام تحقیقات مقدماتی و صدور کیفرخواست از سوی دادسرا صورت گرفت.

رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: بعد از صدور حکم، با توجه به فرجام خواهی متهمان و وکلای آن‌ها پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد که دیوان عالی کشور حکم اعدام ۲ نفر را تایید و حکم ۳ نفر را نقض و جهت رسیدگی مجدد به همان دادگاه صادرکننده حکم ارجاع کرد.

فاضلی هریکندی ادامه داد: طبق احکام صادره، حکم اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی اجرا شد. اقدامات ۲ نفری که حکم آن‌ها اجرا شد در ارتکاب اعمال مجرمانه متعدد از جمله دخالت در شهادت شهید عجمیان، بر اساس فیلم‌هایی که از صحنه شهادت وجود دارد و نیز اظهارات شهود و سایر متهمان کاملا مشخص است. همچنین اعترافات صریح آن‌ها در مورد نحوه شهادت شهید عجمیان در دادگاه وجود دارد.

وی افزود: همچنین محمد حسینی در اعترافات صریح خود در همه مراحل تحقیق، بازجویی و نیز در اقرار صریح در دادگاه، اعلام کرده بود که با چاقو چند بار به پهلوی شهید زده است و پزشکی قانونی هم از علل اصلی شهادت شهید عجمیان را همین ضربات چاقو اعلام کرده بود.

رئیس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: با نقض حکم ۳ متهم دیگر پرونده در دیوان عالی کشور، پرونده به همان شعبه دادگاه صادر کننده حکم ارجاع شد و جلسات دادگاه برگزار گردید، اما متهمان و وکلای انتخابی آن‌ها مهلت خواستند تا لایحه دفاعیه تکمیلی را به دادگاه ارسال کنند.

فاضلی هریکندی بیان کرد: بعد از دریافت لایحه دفاعی متهمان، حکم مقتضی از سوی دادگاه صادر خواهد شد.

وی تاکید کرد: این گونه نبوده که دادگاه در مورد هر فردی که در صحنه شهادت ضربه‌ای به شهید عجمیان وارد نموده حکم اعدام صادر کرده باشد. از ۳ متهمی که حکم اعدام آن‌ها در دیوان عالی کشور نقض شده است، ۲ نفر از آن‌ها به نام رضا آریا و حسین محمدی حسب فیلم‌ها و تصاویر صحنه شهادت و همچنین اظهارات خود آن‌ها ضربه‌ای را به شهید عجمیان وارد کرده‌اند، اما ملاک در صدور رای، اقدامات مجرمانه متعدد متهمان بوده و در خصوص اشخاصی که به اعدام محکوم شدند هم علاوه بر آن، نقش آن‌ها در شهادت شهید عجمیان بوده و مجموع این اقدامات حسب نظر دادگاه از مصادیق افساد فی‌الارض تشخیص داده شد.

فاضلی هریکندی تاکید کرد: در جریان رسیدگی به این پرونده چه در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا و چه در مرحله محاکمه و صدور حکم در دادگاه، هیچ دخالتی از سوی فرد و نهادی، چه در داخل قوه قضاییه و چه از خارج دستگاه قضایی وجود نداشته است و دادگاه بر اساس مستندات و ادله حکم را صادر کرده است.

وی افزود: دیوان عالی کشور نیز به عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی در خصوص فرجام خواهی متهمان رسیدگی نموده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز همچنین تاکید کرد: تمام متهمان پرونده در زندان به سر می‌برد و هیچ کدام مشمول عفو سال گذشته مقام معظم رهبری نشده اند.

گفتی است، طبق قانون، بعد از صدور حکم در دادگاه بدوی، پرونده برای تایید و اجرای احکام صادره به دادگاه تجدید نظر یا دیوان عالی کشور ارسال می‌شود.

ممکن است در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور با بررسی مجدد اسناد و مدارک موجود در پرونده احکام عینا تایید، نقض، تشدید و یا کاهش پیدا کند و این موضوع در جریان رسیدگی به پرونده‌های قضایی یک روان عادی و قانونی است.

دوازدهم آبان ماه بود که تعدادی از اغتشاشگران در اطراف آرامستان بهشت سکینه و کمالشهر کرج به بهانه شرکت در مراسم چهلم یکی از جانباختگان اغتشاشات با ایجاد ناآرامی و ریختن سنگ و چوب و نخاله‌های ساختمانی، اقدام به بستن آزاد راه کرج - قزوین و اختلال در عبور و مرور خودروها، تخریب اموال عمومی و خصوصی و ضرب و جرح مامورین کردند.

در حوادث این روز، سیدروح‌الله عجمیان یکی از حافظان امنیت مظلومانه به شهادت رسید.

شهید عجمیان بدون هیچ سلاحی به همراه تعدادی از مردم که به جهت انسداد آزادراه در ترافیک مانده بودند در حال کمک جهت رفع انسداد بود و در این حین به صرف اینکه لباس بسیجی بر تن داشت مورد حمله اغتشاشگران قرار می‌گیرد و تعدادی از آن‌ها با قساوت و بی‌رحمی وی را به شهادت می‌رسانند.

در پی این حادثه تلخ و ناگوار، بلافاصله پرونده‌ای در دادسرای امور جنایی و جرایم خاص کرج تشکیل و بازپرس مربوطه دستورات قضایی لازم را جهت شناسایی و بازداشت متهمان به اداره کل اطلاعات استان البرز صادر می‌کند.

در این پرونده در مجموع برای ۱۶ نفر از متهمان قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر و در تاریخ ۹ آذر جلسات دادگاه انقلاب اسلامی و دادگاه کیفری یک استان البرز برای رسیدگی به اتهام افراد دخیل در شهادت روح الله عجمیان و حوادت آن روز بهشت سکینه کرج آغاز شد.

در جلسات دادگاه متهمان صراحتا نحوه شهادت سید روح‌الله عجمیان را تشریح و به نقش خود در این جنایت اعتراف کردند. همچنین تصاویر و اسناد مرتبط با این واقعه نیز در دادگاه به نمایش در آمد.

در نهایت پس از برگزاری جلسات دادگاه، ختم رسیدگی از سوی دادگاه اعلام و در تاریخ ۱۳ آذر، احکام اولیه این پرونده صادر شد.

براساس احکام صادرشده برای ۵ نفر به اتهام، افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به مامورین نیروی مقاومت بسیج و فراجا و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به شهادت بسیجی حافظ امنیت، سید روح الله عجمیان گردید به اعدام و ۱۱ متهم دیگر نیز با توجه به نقش آن‌ها در اغتشاشات و میزان تاثیر اقدامات آن‌ها در شهادت سیدروح‌الله عجمیان به حبس‌های طویل المدت (تا ۲۵ سال) محکوم شدند.

پس از اعتراض متهمان در دیوان عالی کشور مورد بررسی مجدد قرار گرفت و رای دیوان عالی کشور پس از بررسی دقیق پرونده درخصوص فرجام‌خواهی۵ نفر از متهمان پرونده شهادت سیدروح‌الله عجمیان صادر شد.

در این بررسی، فرجام‌خواهی محکومان محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی وارد و موجه تشخیص داده نشد و حکم صادره شده از دادگاه به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آئین دادرسی کیفری تایید و ابرام شد و این دو نفر محکوم به اعدام شدند.

دیوان عالی کشور در خصوص فرجام‌خواهی سه متهم دیگر به نام‌های حمید قره حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا به استناد بند ۲ از شق ب ماده ۴۶۹ قانون مجازات اسلامی، ضمن پذیرش فرجام‌خواهی، پرونده را به منظور رسیدگی مجدد و تکمیل تحقیقات و صدور رای مقتضی به دادگاه صادر کننده حکم اعاده کرد.

برهمین اساس و پس از طی تمام مراحل قانونی و تایید رای از سوی دیوان عالی کشور، حکم اعدام محکومان محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ اجرا شد.

ارسال نظرات