۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۷۳۲۶۱۳
عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب تبیین کرد؛

بایسته های تحصیل تخصصی طلاب/ ضرورت استعدادسنجی طلاب از سوی مرکز مدیریت حوزه

بایسته های تحصیل تخصصی طلاب/ ضرورت استعدادسنجی طلاب از سوی مرکز مدیریت حوزه
حجت الاسلام گرمابی به موضوع تحصیل تخصصی طلاب اشاره کرد و گفت: استعدادیابی طلاب مهم‌ترین وظیفه مرکز مدیریت حوزه در این عرصه است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ایوب گرمابی، عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب طی گفت و گویی به موضوع تحصیل تخصصی طلاب اشاره کرد که مشروح آن بدین شرح است:

* ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، تحصیل تخصصی از سوی طلاب چه دستاوردهایی برای آنان خواهد داشت؟

کسب تخصص، یکی از موضوعات مهم و مورد نیاز جامعه است که طلاب و فضلا نیز از این قاعده مستثنی نیستند و با توجه وضعیت موجود و پیشرفت امکانات و علوم، نیاز است که طلاب و فضلای گرانقدر به رشته ها و گرایشات تخصصی ورود پیدا کرده و مباحث را به شکل تخصصی فرا بگیرند تا بتوانند در جامعه هدف خود اثرگذار باشند.

تخصص می تواند اثرگذاری طلاب در جامعه تبلیغی آنان را بسیار افزایش داده و از طرف مقابل، شاهد خروجی مورد نظر خود باشند و چه بسا بسیاری از مشکلات و معضلاتی که مردم با آن مواجه هستند، با تخصصی که طلبه مبلغ ما دارد، حل و فصل شده و جلوی بسیاری از مشکلات را خواهد گرفت.

طلبه ای که دارای تخصص باشد، بیکار نخواهد ماند و فضاهای بسیار زیادی برای حضور او فراهم است و جامعه تشنه شخص متخصص است و چه بهتر که طلبه فاضل ما دارای تخصص بوده و بتواند دانش خود را به صورت دقیق و ظریف به مخاطبان خود هدیه نماید.

همچنین فراگیری چند زبان زنده دنیا نیز از ضروریاتی است که طلاب فاضل ما باید به آن سمت حرکت کنند؛ چراکه دین اسلام، دینی جهانی است و طلاب و فضلا به عنوان مبلغان این دین، باید بتوانند این دین را به جهانیان معرفی نمایند و واقعیات آن را به همگان رسانده و مردم ادیان دیگر را از جهالت ها و گمراهی ها نجات دهند.

* مرکز مدیریت حوزه های علمیه در این خصوص چه نقشی را می تواند ایفا کند؟

یکی از مهمترین برنامه هایی که مرکز مدیریت حوزه های علمیه به عنوان مسئول تحصیلی طلاب باید داشته باشد، رصد طلاب و استعدادیابی آنان است تا طلاب بتوانند بر اساس استعداد و ذوق خود در این مسیر قدم بردارند و با برنامه ریزی مناسب به بهترین دستاورد برسند.

هدایت تحصیلی از دیگر ضروریاتی است که مرکز مدیریت حوزه باید برای طلاب داشته باشد؛ البته این هدایت تحصیلی امروز در حوزه وجود دارد؛ اما هم باید پررنگ تر بوده و هم از پایه های مقدماتی آغاز شود.

برگزاری دوره های زبان های خارجی مخصوصا زبان عربی از ابتدای تحصیل و فراهم نمودن امکانات لازم آموزشی برای آشنایی طلاب از مباحث ضروری دیگر است.

اهمیت دادن ویژه به قرآن کریم و مفاهیم آن در دروس طلاب از دیگر مباحث است که باید جزو دروس اصلی حوزه های علمیه قرار بگیرند و جزو دروس جنبی نباشند؛ چنانکه در دیدار هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب با حضرت آیت الله جوادی آملی، ایشان نیز بر توجه ویژه به قرآن در حوزه های علمیه تأکید کرده و بیان نمودند که تمام مسائل با قرآن حل خواهد شد.

* طلاب از چه راهی می توانند به این مسیر وارد شوند و چه کارهایی باید انجام دهند؟

طلاب معزز باید از همان سال‌های ابتدایی تحصیل در این زمینه گام بردارند و با انتخاب مشاور و آشنایی با استعداد خود، مسیر آینده خود را انتخاب نمایند.

حوزه باید برای تخصص طلاب برنامه داشته باشد؛ اما از برنامه های حوزه مهمتر، خود طلبه ها هستند که باید انگیزه ورود خود به مباحث تخصصی و مطابق با استعدادهای خود را تقویت نموده و در این مسیر گام بردارند و مطابق با انگیزه خود به تحصیل بپردازند تا در آینده بتوانند از تحصیلی که انجام داده، لذت برده و خود را فردی مثمرثمر برای جامعه بدانند و مخاطبان او نیز کمال استفاده را از این طلبه ببرند.

امروز مراکز تخصصی متنوعی در حوزه وجود دارد که نیازمند همت و پشتکار طلاب برای ورود به این مراکز است تا بتوانند تحصیلی هدفمند و مورد نیاز روز جامعه در حوزه داشته باشند.

ارسال نظرات