۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۷۳۲۶۴۴
یادداشت؛

استراتژی امید

استراتژی امید
چنانچه نگاهی دقیق به بیانیه گام دوم انقلاب بیندازیم، درمی‌یابیم که از مطالبات مهم رهبر فرزانه و حکیم انقلاب برای پیمودن گام دوم، تأکید بر فرهنگ و آموزه‌های ناب مهدویت است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، باور به مهدویت، بی‌تردید باوری هویت‌آفرین و آرمان‌زاست و به این طریق اُمید افزا؛ از مهم‌ترین وظایف ما در عصر غیبت، بسط و تعمیق چنین باوری در جامعه است؛ آن هم خاصه در زمانه‌ای که دشمنان و مغرضین به هر بهانه‌ای می‌خواهند ویروس یأس و نومیدی را در جامعه ما منتشر کنند.

مرحوم علامه محمد تقی جعفری در آثارش همچون کتاب شرح نهج البلاغه یا شرح مثنوی معنوی، معارفی را درباره حضرت حجت (عج) بیان کرده که در این باره بسیار ارزشمند و خواندنی است و جالب این که استاد محمود فرشچیان نیز وقتی با سرپنجه توانای خویش تابلویی در رابطه با مهدویت و امام‌زمان (عج) به تصویر کشیده، نام آن را امید گذاشت چه آن که نیک می‌دانست و باور داشت که یکی از مولفه‌های مهم تفکر مهدویت و عناصر حیاتی آن همین بحث امید به آینده است.

اساساً امید در فرهنگ اسلامی جایگاه بسیار مهمی دارد، چنان که پروردگار عالم نیز در قرآن مجید از همه انسان‌ها و در همه عصرها می‌خواهد که امیدوار باشند و آیاتی همچون آیه مبارکه «لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّه» در سوره زمر تأکید بر همین قضیه است که هیچ‌گاه نباید از رحمت خدا ناامید شد و به همین خاطر یکی از گناهان کبیره در فرهنگ ما، ناامیدی از رحمت الهی است.

در آموزه‌های تعالی بخش قرآن و اهل‌بیت (ع) نیز بر این نکته تأکید شده که شیطان اگر بخواهد به کسی تیر خلاص بزند، او را از رحمت خدا ناامید می‌سازد و لذا به‌خوبی متوجه می‌شویم که همه حرکت‌های مهم و گام‌های اساسی در جهان از روح امید نشئت می‌گیرد؛ امید است که انسان را به تلاش و حرکت وا می‌دارد و به‌ویژه در بین نسل جوان، عامل کلیدی نشاط و پویایی محسوب‌می‌شود.

بر این اساس باید گفت که چنانچه امید در میان انسان‌ها و بشریت نباشد، سنگی بر سنگی بنا نخواهد شد، به این جهت که تمام انسان‌ها با امید زنده هستند و امیدوارانه به جلو نگریسته و حرکت می‌کنند.

امروزه جوامع غربی نیز برای نجات انسان‌ها از بحران‌های اجتماعی، خواهان تزریق روح امید در جامعه خویش هستند؛ ا باید گفت که تأکید بر امید ویژه اسلام نیست، بلکه برای همه بشریت است و ما در هر کجای جهان باشیم اضطرار به‌امید داریم، چه آن که انسان بدون امید، مرده متحرک بیش نیست.

به‌خصوص برای جامعه ما که باور امام زمانی دارد، تمام مهدویت و عصاره آن اُمید است و به تعبیر برخی اساتید، اگر ما کلمه‌ای مترادف برای معنا و مفهوم مهدویت خواسته باشیم پیدا کنیم، کلمه‌ای مانند امید بهترین جایگزین است.

اتفاقاً از آن جایی که امروزه مهدویت مقوله‌ای بینارشته‌ای محسوب‌می‌شود، بحثی در حوزه روان شناسی مهدویت وجود دارد که مهدویت و انتظار سبب کاهش اضطراب‌های اجتماعی می‌شود و در همین خصوص نیز کتاب ارزشمندی با عنوان «روان شناسی انتظار» به زیور طبع آراسته شده‌است.

از سوی دیگر چنانچه نگاهی دقیق به بیانیه گام دوم انقلاب بیندازیم، درمی‌یابیم که از مطالبات مهم رهبر فرزانه و حکیم انقلاب برای پیمودن گام دوم، تأکید بر فرهنگ و آموزه‌های ناب مهدویت است، چه آن که اساس حرکت و گام نهادن به‌سوی رشد و تعالی، نیازمند امید به فردایی بهتر است و از این حیث‌، مهدویت موتور محرکه‌ای برای گام دوم انقلاب به‌شمار می‌رود.

سیدمحمدمهدی موسوی

ارسال نظرات