۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۷۴۵۴۴۰
استاد دانشگاه و دانش آموخته حوزه علمیه:

متأسفانه از ایده آل حوزه علمیه فاصله گرفته‌ایم

متأسفانه از ایده آل حوزه علمیه فاصله گرفته‌ایم
ملکی با بیان اینکه حوزه مانند گذشته نهاد دینی نیست، گفت: متاسفانه ما از ایده آل حوزه علمیه فاصله گرفته‌ایم  و تنها فقه سنتی از فعالیت های حوزه باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، محمدرضا ملکی استاد دانشگاه و دانش آموخته حوزه علمیه در نخستین نشست از سلسله نشست های حوزه انقلابی؛ رهیافت ها، شاخص ها و نظام مسائل با موضوع «رویکرد شناسی در تبیین حوزه انقلابی» که به همت خبرگزاری رسا برگزار شد، با تاکید بر اینکه پرداختن خبرگزاری رسا به موضوع حوزه انقلابی بسیار کار شایسته ای است، گفت: با توجه به واژه حوزه انقلابی در می یابیم که انقلاب وصف حوزه است و این ترکیب مفهومی را متبادر خواهد کرد.

این استاد دانشگاه و دانش آموخته حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه حوزه علمیه درطول تاریخ به عنوانی نهادی، برطرف کننده نیازهای مردم  بوده است، عنوان کرد: حوزه علمیه در گذشته وظیفه خطیری داشته و نهادی دانشی برای تبدیل دین به ادبیات دانشی بوده است، به تبع نهادی برای بازتولید فرهنگ در جامعه بوده و اگر  فرهنگ دینی در منطقه ای وجود نداشت تلاش می کرد که فرهنگ دینی را در آنجا ایجاد کند.

نهاد حوزه علمیه نباید به سازمان تبدیل شود/م

ملکی با طرح این پرسش که آیا هنوز حوزه علمیه به صورت نهاد باقی مانده است؟ مطرح کرد: باید ببینیم  که حوزه علمیه به چه میزان نیازهای جامعه را پاسخ می دهد؛ متاسفانه ما از ایده آل حوزه علمیه فاصله گرفته‌ایم و تنها فقه سنتی از فعالیت های حوزه باقی مانده است؛ زمانی که وظیفه اجتماعی از دوش حوزه برداشته شود و حوزه تبدیل به یک سازمان شود، تمام تلاش های حوزه علمیه در جهت باقی ماندن و حفظ کارکردهای خود مصرف می شود و دیگر به حل مسائل اجتماعی نمی پردازد.

وی با تاکید براینکه تغییر حوزه علمیه از یک نهاد دینی به یک ساختار و سازمان دینی موجب کاهش دامنه خدمات و فعالیت های اجتماعی حوزه شد، تصریح کرد: آموزش های رسمی آموزش و پرورش و آموزش عالی و رسانه های عمومی صدا و سیما متولی فرهنگ شده است و نقش حوزه علمیه در بازتولید فرهنگی ضعیف شده است و آن  کارکردی را که در گذشته داشته است اکنون ندارد.

این استاد دانشگاه در تبیین واژه انقلاب در عنوان «حوزه انقلابی» گفت: در ذات انقلاب سلب همراه ایجاب وجود دارد، انقلاب به لحاظ اجتماعی یعنی نفی وضعیت پیشین و اثبات وضعیت جدید؛ حوزه برای اینکه انقلابی بماند باید از لحاظ اجتماعی دوباره تبدیل به نهاد شود؛ یعنی نهاد علم باشد و مسائل جاری جامعه را جواب دهد و علم را در حوزه فرهنگ، محیط زیست و سایر حوزه های علمی توسعه دهد.

دانش آموخته حوزه علمیه در پایان گفت: کارویژه حوزه علیمه، تولید علوم انسانی اسلامی باید باشد تا بتواند جامعه  را مدیریت کند؛ زمانی که حوزه علیمه سازمان و ساختار باشد به کار می اندیشد ولی اگر تبدیل به نهاد شود نه تنها به کار بلکه به اثربخشی نیز توجه دارد؛ لذا حوزه علمیه باید مانند گذشته نهادی دینی برای برطرف کردن نیازهای مردم باشد.

ارسال نظرات