۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۷۴۷۹۱۶
یادداشت؛

معضلات خرافات بارداری

معضلات خرافات بارداری
خرافاتی مانع از فرزندآوری برای خانم ها می شوند و با بررسی علمی این خرافات متوجه خواهیم شد که هیچ پایه و اساسی علمی ندارند.

به گزارش خبرگزاری گروه جمعیت و تعالی خانواده، طبق مطالعات و بررسی های علمی سنین پانزده تا چهل و پنج سال برای خانم‌ها، سنین باروری است البته بعضی آمارهای علمی سن هیجده تا چهل و پنج سال را سن باروری عنوان می کند که با این حساب چیزی حدود بیست و هشت سال سن باروری برای خانم ها است هر چند که در سنین پایین تر از هجده سال و بالاتر از چهل و پنج سال نیز احتمال بارداری خانم ها وجود دارد.

تحصیل یا ازدواج بانوان!

خرافاتی در مورد سنین بارداری مانع از فرزندآوری برای خانم ها می شود، یکی از این خرافات تعارض و تناقض فرزندآوری با تحصیل بانوان است؛ بر اساس این خرافه که عموم دختران نیز قبول دارند، هر خانمی قبل از ازدواج  باید تحصیلات خود را تمام کند و در این صورت فرزند آوری به تاخیر می افتد.

خرافه دیگری که باعث تاخیر در ازدواج شده تجملات مراسم ازدواج، جهیزیه، مهریه‌های عجیب و غریب است که این مسائل به سن ازدواج جوانان اضافه کرده به گونه‌ای که متأسفانه سن ازدواج در شهرهای بزرگ به حدود بیست هشت سال رسیده است.

خرافه دیگری که متاسفانه در فرزندآوری زوجین تاثیر گذاشته است، تاخیر عمدی زوجین در فرزند آوری است، کسانی که به این خرافه باور دارند، استدلال می‌کنند که باید فرزندآوری را تا چند سال پس از ازدواج به تاخیر بیاندازیم تا ببینیم زندگی دوام پیدا دارد در صورتی که دوام زندگی با فرزند بیشتر می شود، بر اساس این استدلال، به زوجین جوان توصیه می‌کنند که در حال حاضر از زندگی لذت ببرند چرا که ممکن است بعد از فرزندآوری، دیگر از زندگی لذت نبرند، آنها در واقع بدبختی را مترادف با فرزندآوری می‌دانند.

جالب است که بر اساس مستندات و آمارهای رسمی ارائه شده، بیشترین طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی اتفاق می افتد و این آمارها نشان داده که درصد طلاق زوجینی که در پنج سال ابتدای زندگی فرزندآوری داشتند، نسبت به زوجینی که در این سال‌ها اقدام به فرزند آوری نکردند بسیار کمتر است.

فاصله سنی بین فرزندان

فاصله زیاد میان تولد فرزندان برای کسب لذت بیشتر از زندگی از جمله خرافه‌هایی است که هیچ مبنای علمی و مبنای روانشناسی ندارد، اگر به ذخایر بدن مادر مثل کلسیم، آهن و موارد دیگر توجه شود و کمبودهای این منابع تأمین شود و همچنین اگر به سلامت جسمی بانوان و مسائلی چون ورزش اهمیت داده شود، بانوان به راحتی می‌توانند فرزندآوری داشته باشند و برای تولد فرزند دیگر با هیچ مانعی مواجه نیستند و به لحاظ پزشکی نیازی نیست که فرزندآوری را به تاخیر بیاندازند.

طبق این خرافه گفته شده که باید بین تولد یک فرزند با فرزند دیگر سه تا پنج سال فاصله بیفتد که اغلب زوجین این فاصله پنج ساله بین فرزندان را می‌خواهند رعایت کنند، در صورتی که با چنین فاصله‌اندازی، چند اتفاق بد می‌افتد: اولاً؛ هر چه سن زنان بالا رود، احتمال باروری زنان کمتر می‌شود و بارداری دشوار و پرچالش‌تری برای مادران رقم می‌خورد.

ثانیاً؛ باید بدانیم که دو فرزند با فاصله هفت یا هشت سال، دو تک فرزند هستند و این موضوع نکته بسیار مهمی است، زمانیکه در مورد مزایای چند فرزندی صحبت می‌شود که چقدر امر تربیت و پرورش فرزندان را راحت می‌کند منظور بچه‌هایی است که هم سن و سال هم هستند در صورتی که بچه‌های که هشت سال با خواهر یا برادر خود فاصله دارند دو تک فرزند هستند و هر کدام تا بزرگ بشوند طعم تک فرزندی را جداگانه چشیده اند.

زمان مناسب ازدواج

توصیه می شود که جوانان اولاً زود و به هنگام زمانیکه امکان ازدواج را به لحاظ آمادگی روحی و جسمی در خودشان دیدند، اقدام به ازدواج کنند و با انتخاب زوج مناسب ازدواج را به تأخیر نیاندازند و پس از ازدواج نیز بلافاصله اقدام به فرزندآوری کنند و بعد از فرزند اول، فاصله طولانی با فرزند دوم اتفاق نیفتد و بین هر تعداد فرزندی را که می‌خواهند داشته باشند، فاصله طولانی نیندازند.

بارداری بعد سی و پنج سالگی

خانمی که بالای سی و پنج سال دارد نباید باردار شود یکی از خرافه های بسیار رایج بین مردم است، یکی از دلایلی که در قدیم ‌گفتند اگر زنی بعد از سی و پنج سالگی باردار شود این بود ممکن است احتمال ابتلا به بعضی مشکلات ژنتیکی در جنین و نوزاد افزایش یابد، این احتمال برای جامعه‌ای بود که غربال‌گری در آن وجود نداشت و امکانات لازم برای درمان نبود. اما اکنون با پیشرفت پزشکی این مشکلات برطرف شده و امکان فرزندآوری در سنین بالاتر از سی و پنج سال فراهم شده است.

در واقع این خرافه و به طور خودساخته جامعه را اسیر مجموعه‌ای از باورها و خرافه‌های بی‌ربط به لحاظ علمی می‌کند و سنین فرزندآوری سی ساله زنان را به چهار یا پنج سال کاهش می دهد.

عدم مواجهه با نظام سلامت

در رویکردهای تبلیغی هرگز بنا نیست با متولیان نظام سلامت مواجهه و مقابله شود چرا که این مواجهه به مرور آسیب های را در جامعه ایجاد می‌کند و این انگاره را در میان مردم به وجود می‌آورد که حتی به قیمت ناقص بودن بچه ها یا به قیمت ناسالم بودن مادران و کودکان، تعداد فرزندان افزایش یابد.

خرافاتی که در مورد بارداری در جامعه مطرح است از مبنای علمی تحقیقی برخوردار نیست و مانعی بزرگ در جامعه برای فرزندآوری زوجین جوان است، عمل کردن به این خرافات مشکلات عدیده ای را برای خانواده ها و جامعه به وجود می آورد، برای رواج فرزندآوری و رشد جمعیت باید خانواده ها به این خرافات توجه نداشته و از نظرات کارشناسان و صاحب نظران استفاده کنند.

فرصت سنین بارداری فرصتی بسیار با اهمیت است که نباید با عمل به خرافاتی که مبنای علمی ندارد از بین برود که اگر این فرصت از بین برود باعث پشیمانی خانواده ها و افزایش هزینه های درمانی خانواده ها خواهد شد و روشنگری و تبیین واقعیات وظیفه ای مهم برای مسئولین امر است.

ارسال نظرات