مهارتهای ارتباطی پدر و دختر در محیط خانواده

به گزارش خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، حجتالاسلام عباس آزاد معاون آموزش موسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین در جریان نشست علمی «پدر دختری» با موضوع «مهارتهای پدر با دختر در دورههای سنی مختلف» که توسط گروه مطالعات خانواده پژوهشکده باقرالعلوم (ع) برگزار شد، به بررسی راهکارها و مهارتهای ارتباطی میان پدران و دختران در مراحل گوناگون رشد پرداخت.
حجتالاسلام والمسلمین آزاد در آغاز این نشست به معرفی پنج تکنیک کلیدی برای ایجاد ارتباط مؤثر بین پدر و دختر اشاره کرد و گفت: شناخت و بهکارگیری آنها میتواند نقش مهمی در تقویت رابطه داشته باشد، این موارد شامل این اصول است: حضور مؤثر به این معنا که پدر نه تنها باید از نظر فیزیکی بلکه از نظر ذهنی نیز در کنار دختر خود حضور داشته باشد؛ گوش دادن فعال به معنای توجه کامل به صحبتها و احساسات دختر است؛ یادداشتبرداری نکات مهم برای به خاطر سپردن موضوعات حساس و مرتبط است؛ مشارکت فعال در فعالیتهای مشترک با دختر برای تقویت ارتباط و در نهایت عمل به دانستهها و پیادهسازی آموختهها در روابط روزمره اهمیت دارد.
معاون آموزش موسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین همچنین بر اهمیت نحوه انتقال پیام میان پدر و دختر تأکید کرد و گفت: تعامل میان این دو تنها زمانی سازنده خواهد بود که پیام به روشنی منتقل و به خوبی درک شود، چهار نوع پیام را در این خصوص وجود دارد؛ پیامهای کلامی (مانند گفتوگوهای مستقیم روزانه)، غیرکلامی (همچون استفاده از زبان بدن لبخند یا اخم که احساسات را منتقل میکند) احساسی (بیان عواطف و محبت) و فکری (انتقال ارزشها، باورها و عقاید مهم) است.
حجتالاسلام آزاد توضیح داد: یکی از نکات اساسی این بحث توانایی پدر در تشخیص نحوه واکنش دختر به پیامها است بهویژه اینکه آیا دختر پیامهای مستقیم را بهتر دریافت میکند یا غیرمستقیم بر تفاوت میان «ارتباط» (که تعاملی دوطرفه است) و «رابطه» (که ممکن است یکطرفه باشد) تأکید کرد؛ فهم این تمایز برای ارتباط بهتر میان پدر و دختر ضروری است.
همچنین اشارهای به دیدگاه پروفسور مولانا حمید داشت و گفت: مولانا حمید دو اصل کلیدی را برای ارتباط والدین با فرزندان پیشنهاد میکند: اعتماد که پایهایترین عنصر یک رابطه محسوب میشود و باید از دوران کودکی شکل گیرد و اشتراک یعنی ایجاد فضایی امن که در آن دختر بتواند بدون ترس از قضاوت، احساسات و دغدغههای خود را با پدر در میان بگذارد.
معاون آموزش موسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین مراحل رشد و شیوههای ارتباطی پدر و دختر را بیان کرد و گفت: شناخت مراحل سنی رشد کودک به پدر کمک میکند که روش ارتباطی خود را متناسب با نیازهای هر دوره تنظیم کند این مراحل شامل موارد زیر است؛ قبل از تولد پدر باید از دوران بارداری در برنامهریزی و آمادهسازی برای ارتباط با فرزند خود نقش داشته باشد و پس از تولد تقسیمبندی اصلی مراحل رشد است.
حجتالاسلام آزاد اظهار داشت: ۰ تا ۳ سالگی، دوران سیادت؛ نیاز به محبت و امنیت عاطفی بالا؛ ۳ تا ۷ سالگی ادامه دوران سیادت؛ کودک در این سن نیاز به بازی و تعامل عاطفی دارد، ۷ تا ۱۲ سالگی دوران تعلیم و تأدیب؛ پدر باید نقش الگوی اخلاقی و آموزشی را ایفا کند ۱۲ تا ۲۱ سالگی دوره چالشبرانگیز نوجوانی؛ این دوره نیاز به مهارتهای ارتباطی قوی از سوی پدر دارد تا از فاصله عاطفی جلوگیری شود.
وی در مورد ابعاد مختلف رشد و نقش پدر در هر مرحله بیان کرد: یک ارتباط مؤثر نیازمند توجه به تمامی جنبههای رشد فرزند است. در زمینه رشد جسمی و حرکتی، پدر باید در فعالیتهای ورزشی و فیزیکی دخترش شرکت کند. همچنین در زمینه رشد شناختی و فکری، باید دخترش را به مطالعه، یادگیری و تقویت تفکر انتقادی تشویق کند. در حوزه رشد اجتماعی، پدر باید در تعاملات اجتماعی و دوستیهای دخترش همراه و حامی باشد، برای رشد عاطفی و هیجانی، توجه به احساسات دختر و فراهم کردن محیطی امن برای ابراز عواطف ضروری است و در زمینه رشد اخلاقی و معنوی، انتقال ارزشهای اخلاقی و دینی از طریق رفتار و گفتار پدر اهمیت دارد، همچنین معرفی کتابهای مفید درباره ارتباط پدر و دختر نیز میتواند مفید باشد.
حجت الاسلام آزادی در پایان نشست چندین کتاب ارزشمند برای بهبود رابطه پدر و دختر معرف کرد که از این جمله این کتاب ها پدر قهرمان من، رابطه پدر دختری به صد دلیل؛ چرا دختر به پدر نیاز دارد، دختران راهی دیگر، کلید طلایی ارتباطات، دختر بابا؛ موهبتها و مصیبتها، پرسش و پاسخ و ادامه نشستها است.