۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۱۳۰۸۶۷
امام جمعه زنجان:

امام ‌کاظم مظهر صبر و رضا در برابر پرودگار بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان این که امام موسی‌کاظم(ع) مظهر صبر و رضا در برابر پرودگار بود، اظهار داشت: خداوند به برکت وجود آن بزرگوار عنایت خاصی به توسل کنندگان دارند و به دلیل این که مردم حوائج زیادی را چه در حال حیات و چه بعد از شهادت از ایشان گرفته‌اند،‌ امام موسی کاظم(ع) به باب الحوائج شناخته شده‌اند.
شهادت امام کاظم(ع)


حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی،‌ نماینده ولی فقیه در استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ در تبیین شخصیت اخلاقی و سیاسی امام موسی‌کاظم(ع) تصریح کرد: ائمه معصومین(ع) به عنوان امام،‌ نمونه کامل تجسم قرآن و سنت پیامبر بزرگوار اسلام و الگوهای کامل برای پیروان آنها هستند و آنچه در قرآن و سنت پیامبر(ص) به عنوان کمال و تعالی رشد انسانیت مطرح شده است،‌ در اوج آن قرار دارند.

وی تصریح کرد: وجود مقدس امام موسی کاظم(ع) مانند سایر ائمه معصومین(ع) در نمونه کامل و عملی تجسم قرآن و سنت پیامبر(ص)، به دلیل شرایط اجتماعی که در آن دروان حاکم بود، در اوج بودند، امام موسی‌کاظم(ع) برای ارشاد بندگان خدا و تبلیغ دین مقدس اسلام، ‌آن دوران بسیار سخت و مشقت‌بار را به خاطر خدا تحمل کردند و از این رو به عنوان مظهر صبر، بردباری و تحمل و مظهر رضا در برابر پرودگار شناخته شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به کمالات حضرات معصومین(ع) و دادن لقب باب الحوائج به موسی بن جعفر(ع) ابراز داشت: ائمه معصومین(ع) در همه فضائل و کمالات مانند عبادت، صداقت و صبر کاملترین هستند،‌ اما بعضی از ائمه(ع) به لحاظ شرایط اجتماعی و سیاسی که در زمان خودشان رخ داده است، در یک ویژگی خاصی شناخته شده هستند؛ مانند امام سجاد(ع) که مردم آن زمان،‌ صفت عبادت را درآن مقطع زمانی در ایشان برجسته دیدند و ایشان به صفت زین‌العابدین یعنی زینت عبادت کنندگان شناخته شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در ادامه افزود: خداوند تبارک و تعالی به دلیل تحمل مظلومیت‌ها و صبوری در برابر امتحانات الهی، عنایت خاصی به امام موسی‌کاظم(ع) داشته‌اند و زمانی ارادتمندان و عاشقان حضرتش چه در زمان حیات ایشان و چه بعد از شهادتشان،‌ به‌وسیله موسی‌ بن جعفر(ع) به درگاه الهی توسل می‌کنند،‌ خداوند به برکت وجود آن بزرگوار عنایت خاصی به توسل کنندگان دارند و به دلیل این که مردم حوائج زیادی را چه در حال حیات و چه بعد از شهادت از ایشان گرفته‌اند،‌ امام موسی کاظم(ع) به باب الحوائج شناخته شده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که بحث تعداد ازدواج حضرت و سال‌های طولانی زندانی ایشان چگونه قابل جمع است، تأکید کرد: در رابطه با حضرت موسی بن جعفر(ع) تعداد ازدواج مطرح نیست، بلکه آنچه که مطرح بوده، تعداد اولاد ایشان است و آن بزرگوار به طور مدام و پشت سرهم زندان نبوده‌اند،‌ بلکه از یک زندان به زندان دیگر منتقل می‌شدند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان این که اکثر امامزادگان در کشور ما،‌ از نوادگان موسی بن جعفر(ع) هستند،‌ اظهار داشت: بعد از تبعید امام رضا(ع) به ایران،‌ فرزندان امام موسی‌کاظم(ع) و به طور کلی آل علی(ع) احساس امنیت کردند و به ایران آمدند مردم هم از خاندان اهل بیت(ع) حمایت کردند، اگر چه تعداد زیادی از آنها از سوی حکومت به شهادت رسیدند ولی نسل این بزرگواران‌ نسل با برکتی شد.

وی در ادامه افزود: از آنجا که ائمه(ع) نسل با برکتی دارند و منشأ خیرات و هدایت مردم هستند، اکثر امامزادگان و بزرگان ما از نسل موسی بن جعفر(ع) هستند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در پایان،‌ با توصیه به ارادتمندان امام کاظم(ع) عنوان کرد: ان‎شاءالله مردم ما با مطالعه تاریخ و ویژگی‌های حضرات معصومین(ع)،‌ شناخت بیشتری نسبت به آن بزرگواران به عنوان الگوی زندگی داشته باشند که شناخت نسبت به ائمه معصومین(ع) برای معنادار شدن زندگی و بندگی الهی مفیدتر خواهد بود. /958/ت302/ب

ارسال نظرات