۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۲۳۶۲۹۸
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان:

برای رسیدن به وحدت، بررسی ابعاد و ماهیت حوزه و دانشگاه ضروری است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با اشاره به لزوم نهادینه شدن ارائه تجربیات حوزه و دانشگاه برای رسیدن به وحدت گفت: باید ابعاد مختلف وحدت حوزه و دانشگاه را شناخت و باید از تضاد و تعارض دین و مباحث علمی جلوگیری شود.
وحدت حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان،  رضا اسماعیلی, معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان امشب در نشست وحدت حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت اصفهان به بررسی وحدت حوزه و دانشگاه از منظر هستی شناسی پرداخت و اظهار کرد: باید مشخص شود دایره و ابعاد ماهیتی و شعاع وحدت به چه میزان است و آیا وحدت به معنای ارائه علوم حوزوی به دانشجویان و علوم روز به حوزویان است یا خیر؟ و علت های فاصله گیری حوزه از علوم روز و ریاضیات نیز باید مشخص شود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در صورت ارائه تجربیات حوزه و دانشگاه به یکدیگر صورت می‌گیرد ضمن اینکه اعزام روحانیون به دانشگاه و دانشجویان به حوزه از دیگر راهکارهای این مسأله است که در نگاه اول جذاب و آسان است ولی در عمل مسأله به گونه‌ای دیگر است و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

 

اسماعیلی با اشاره به شکل گیری وحدت در صورت نهادینه شدن ارائه تجربیات و مبانی فکری حوزه و دانشگاه به یکدیگر خاطر نشان کرد: در بعد معرفت شناسی با نگاه به مبانی علمی و تجربی کشور رویکردهای متفاوتی وجود دارد، سخن در حوزه از علم دینی است که باید علم را در قلمرو مبانی دینی قرار داد و وحدت حوزه و دانشگاه در صورت دینی شدن علوم صورت می‌گیرد و نماد این جریان فکری را می‌توان شخصیت بارز و رویکرد آیت الله جوادی آملی دانست.

 

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان، ایده وحدت حوزه و دانشگاه را در صورت عملی نکردن رویکردهای معرفتی غیر ممکن دانست و تصریح کرد: اندیشه غیر علمی باید از جوامع علمی جدا شود تا تقابل علم و دین صورت نگیرد و در این میان مبانی دینی متضرر نشود.

 

وی نگاه و رویکرد پزیتیویستی را در جامعه دانشگاهی و در حوزه علوم انسانی را از آفات وحدت حوزه و دانشگاه برشمرد و اظهار کرد: باید این معضل برطرف شود و در یک فرآیند طولانی مدت می‌توان با برطرف کردن این آفات و مشکلات گام مهمی در راستای وحدت حوزه و دانشگاه و اسلامی سازی علوم دانشگاهی برداشت و این وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند تعامل و همکاری همه جانبه حوزه و دانشگاه است./1304/پ202/ب6

ارسال نظرات