۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۲۴۱۹۰۵

جایگاه مهدویت و نقش آن در پیوند بین شیعه و سنی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین الهی نژاد عضو هیات علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در یادداشتی به بررسی جایگاه اعتقاد به مهدویت در همگرایی مسلمانان اعم از شیعه و سنی پرداخته است.
بصيرت مهدويت

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، گروه‌های مختلف اسلامی در اصل اعتقاد و باور به مهدویت اتفاق نظر و هماهنگی دارند اندیشه مهدویت ، اندیشه ای فراگیر و فرا مذهبی است و همه گروه های اسلامی بدان اعتقاد قلبی دارند از این رو دو گروه عمده اسلامی یعنی اهل سنت و شیعه انکار امام مهدی و ظهور او را کفر و خروج از دین اسلام تلقی می نمایند . پیامبر اکرم(ص)فرموده است : « من انکر القائم من ولدی فقد انکرنی ، » « هر کسی که قائم از فرزندان مرا انکار کند در واقع مرا انکار کرده است.»

 

باز فرموده است : «من انکر القائم من ولدی فی زمان غیبته مات میتة جاهلیة » « هر کس که مهدی قائم از فرزندان مرا در زمان غیبتش انکار کند به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.»

 

همچنین در منابع اهل سنت آمده است که پیامبر اکرم فرموده باشند: « من کذب بالمهدی فقد کفر » « هر کس مهدی را انکار کند به راستی کافر است»

 

باز فرموده است: « من انکر خروج المهدی فقد کفر بما انزل علی محمد(ص) » « هر کس ظهور مهدی را انکار کند ، به آنچه بر محمد(ص) نازل شده کفر ورزیده است».

 

روایات ذکر شده و امثال آن‌ها در منابع روائی و تاریخی شیعه و اهل سنت فراوان نقل شده که همه آن ها حکایت از اهمیت و خطیر بودن اندیشه مهدویت از منظر مسلمانان دارد.

 

هم چنین مهم بودن اندیشه مهدویت نزد اهل سنت و شیعه را می توان از ادعای تواتری که آز ناحیه علمای اسلامی شده برداشت کرد . این مهم در منابع مهم اسلامی آمده است.

 

به عنوان مثال، حافظ ابو عبدالله گنجی شافعی در کتاب البیان گفته است: «تواترت الاخبار و استفاضت ، بکثرة رواتها عن المصطفی فی امر المهدی».

 

«احادیث پیامبراکرم پیرامون حضرت مهدی به دلیل راویان بسیاری که دارد به حد تواتر رسیده است.»

 

ابن حجر عسقلانی در کتاب « فتح باری » که در شرح « صحیح بخاری » نوشته است : «تواتر الاخبار بان المهدی من هذه الامة ان عیسی ینزل و یصلی خلفه».

 

« اخبار متواتر رسیده که مهدی از این امت است و عیسی از آسمان می آید و پشت سر مهدی نماز خواهد خواند.»

 

ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می گوید : « اتفاق تمام فرقه های مسلمین است که دنیا و دین و تکلیف تمام نمی شود مگر با مهدی موعود».

 

در« اسعاف الراغبین » آمده است: «همانا اخبار متواتری از پیامبر اکرم (ص)رسیده است که مهدی قیام می کند و او از اهل بیت پیامبر است و زمین را پر از عدل و داد می کند.»

 

علامه برزنجی در کتاب « الاشاعه لاشراط الساعة »می نویسد: «روایاتی که در آن ها از ظهور مهدی نام برده شده زیاد و در حد تواتر است و بعضی از آن ها صحیح و بعضی حسن و بعضی ضعیف می باشد و این نکته و این دسته بیشترین می باشد و لکن به خاطر کثرت راویان آن ها ، دسته ضعیف به وسیله دسته قوی تقویت و موجب قطع می باشد و آن چه قطعی است این است که ظهور او مسلم است و از اولاد فاطمه و پر کننده زمین از عدل می باشد.»

 

شیخ علی ناصف می نویسد: «مشهور میان علما ی گذشته و حال این است که در آخرالزمان مردی از اهل بیت به نام مهدی قیام می‌کند و مسلمانان از او پیروی کرده و دین را یاری می‌کند ، دجال ظاهر می شود و عیسی نازل می‌گردد و با مهدی یا او به تنهایی دجال را می‌کشند و بزرگان صحابه و اکابر محدثین نظیر ابی داوود ترمزی ، ابن ماجه ، طبرانی ، ابی یعلی ، بزار ، امام احمد و حاکم، روایات مهمی را نقل کرده اند و کسانی چون ابن خلدون که همه روایات مهدی را تضعیف می کنند اشتباه کرده اند.»

 

اما اثبات تواتر از منظر شیعه دارای وضوح وروشنی خاصی است ، زیرا جایگاه مهدویت از منظر شیعیان به قدری مهم و قطعی است که حتی برخی از افراد مغرض و دارای نیات سوء ، خاستگاه مهدویت را مذهب تشیع دانسته و رواج و شیوع مهدویت در میان اهل سنت را از طرف علمای شیعه تلقی نموده اند ، از این رو مسلم بودن و متواتر بودن باورداشت مهدویت میان شیعیان به قدری روشن است که نیاز به ارائه دلیل و برهان نیست./997/د102/ب6

 

منبع: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

ارسال نظرات