۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۴۶۷۰۴۳
آیت‌الله تسخیری:

اسلام در رعایت حقوق دیگران برنامه همه جانبه دارد

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام گفت: قرآن و اسلام در زمینه رعایت حقوق دیگران برنامه همه جانبه دارد.
تسخیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدعلی تسخیری مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام، امروز در هفتمین دور گفتگوی دینی اسلام و کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی با عنوان اصلی «نقش عقلانیت و اخلاق دینی در جلوگیری از خشونت و افراط گرایی در منطقه» که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: امروز جهان به خشونتی مبتلا است که علاج این مرض و مشکل در عقلانیت و اشاعه اخلاق است.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام افزود: عقل و تفکر تغییر دهنده انسان به سوی کمال است و اراده آزاد تربیت شده همراه با عواطف در پیوند با باورهای عقل عملی می‌شود.

آیت‌الله تسخیری با بیان اینکه چنین ویژگی‌هایی در حیوانات با انگیره‌های شهوانی هماهنگ است، عنوان کرد: اگر انسان تعقل و اراده خود را تابع عقل عملی نکرده و آن را تابع شهوت قرار دهد او به یک حیوان و به تعبیر قرآن بدتر از آن تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به فرمایش خداوند متعال مبنی بر اینکه ما به انسان قدرت تعقل، دید نافذ و گوش شنوا دادیم، بیان داشت: وقتی انسان همه این نعمت‌ها را در اختیار بخش حیوانی خود قرار دهد از آن پست‌تر می‌شود، چراکه عقل عملی نیرویی است که شئون انسان را تشخیص داده و او را هدایت می‌کند.

آیت‌الله تسخیری با اشاره به بیانی از شهید مطهری، اظهار داشت: ملاک احترام به آزادی حرکت انسان در خط و چارچوب انسانیت است، به طور طبیعی اسلام انسانیت انسان را در فطرت او می‌داند که در خردورزی پرورش یافته در چاارچوب دین تحقق می‌یابد.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام با اشاره به اینکه از ابعاد خردورزی مساله ایمان است، ابراز کرد: در قرآن است که ای مومنان خداوند این جهان را به لهو و لعب و باطل خلق نکرده بلکه برای هدف تکامل انسان است.

وی با بیان اینکه بشریت رها شده نیست و باید روزی جواب‌گوی حرکت‌های خود باشد، گفت: بر همین اساس انسان باید آگاهی در انتخاب راه داشته باشد، مساله ایمان به خیریت، تعادل و توازن در این جهان، نفی تمام انواع ظلم و تعدی، خردورزی انسان را رشد داده و او را در انتخاب مسیر کمک‌ می‌کند.

آیت‌الله تسخیری درباره رعایت حقوق دیگران، خاطرنشان کرد: قرآن و اسلام در زمینه رعایت حقوق دیگران برنامه همه جانبه دارد. 

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام با بیان اینکه باب گفتگو نیاز انسانی است، عنوان کرد: هر انسانی به دیگری می‌رسد نیاز دارد که مشترکات یکدیگر را پیدا کرده و به سمت و سوی همکاری حرکت کند.

وی بیان داشت: جمهوری اسلامی سه خط گفتگوی تمدن‌ها، ادیان و تقریب آنها را در پیش گرفته است که در مسیحیت نیز چنین مواردی وجود دارد.

آیت‌الله تسخیری اظهار داشت: تقویت حس تحمل، اراده آزاد انسان و مشورت بسیار مهم است در روایات است؛ کسی که با دیگران مشورت ‌کند شریک اندیشه‌های آنها می‌شود، غفلت از خود و خدا، عصبیت، طغیان، خشونت و تعدی به حقوق دیگران در همه ادیان آسمانی مظاهر طاغوت است که مسیحیت نیز آن را قبول دارد.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام ابراز کرد: یک کتاب معتبر نزد شیعیان به نام تحف‌العقول در سه فصل آخر خود از بیانات حضرت عیسی را آورده است که نشان‌دهند تطابق زیبا بین تعلیمات اسلام و مسیحیت است.

وی گفت: دشمنان ادیان و سکولارهای ضد دین و بشریت تلاش می‌کنند اخلاق را نسبی جلوه داده و خشونت را ترویج کرده و مساله  عقلانیت را از پیروان دینی بگیرند که این خطرناک است.

آیت‌الله تسخیری خاطرنشان کرد: من معتقدم همه افراط گرایان و گروه‌های تکفیری اعم از مسیحی، بودایی یا مسلمان دور از عقلانیت هستند اینها به زودی از بین خواهند رفت./201/807/ب1

ارسال نظرات