۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۴۹۵۳۶۷
آیت الله مظاهری:

راه بهشتی شدن استفاده از دنیا در جهت کسب آخرت است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: راه بهشتی شدن استفاده از دنیا در جهت کسب آخرت است و دنیا باید ابزار و بهانه رسیدن به آخرت باشد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: باید راه و رسم زندگی را از اهل بیت(ع) بیاموزیم.

وی در ادامه تفسیر آیه نود و ششم سوره بقره که می فرماید «وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى حَیَاةٍ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا یَوَدُّ  أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ یُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ» و با مروری بر مبحث جلسه گذشته افزود: یهودیان با استناد به تورات تحریفی خودشان می گویند، بهشت و رستگاری فقط مخصوص قوم یهود است و قرآن در پاسخ به ادعای قوم یهود می فرماید، شما یهودیان حریص ترین افراد هستید و همین مسأله دلیل بر دنیا طلب بودن شما است، اگر هم از آخرت حرفی می زنید برای آباد کردن دنیایتان است.

حضرت آیت الله مظاهری اذعان کرد: انسان های دنیا طلب معمولاً از دو چیز هراس دارند که اول مرگ و دوم ترس از دست دادن دنیا است؛ مسأله ترس از مرگ این گونه نمایان می شود که عموم انسان ها دوست دارند تا ابد در دنیا باشند و دنیا طلبی انسان به گونه ای است که اگر حکومت همه کشورهای کره زمین را به او بدهند، باز هم به دنبال حکومت بر کره دیگری است یا برخی حاضر هستند دو سوم افراد کره زمین را بکشند تا بر یک سوم دیگر حکومت کنند.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: انسان های مخلَص یعنی آن کسانی که واقعاً برای آخرتشات تلاش کرده اند از قاعده فوق مستثنی هستند؛ اهل بیت(ع) فرموده اند که دنیا طلبی و هراس داشتن از مرگ دو مقوله فوق العاده مضر برای انسان است از این رو بر بیرون کردن محبت دنیا از دل و همیشه آماده بودن برای مرگ، سفارشات زیادی کرده اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که اهل بیت(ع) از ما نخواسته اند که مثل ایشان باشیم، اظهار کرد: مِثل اهل بیت(ع) شدن امکان ندارد از این رو خودِ اهل بیت(ع) فرموده اند، سعی کنید شبیه ما شوید؛ امیر مؤمنان(ع) در حکمتی از نهج البلاغه می فرمایند، مرگ برای من از سینه مادر برای فرزندش شیرین تر است.

وی ادامه داد: امیر مؤمنان(ع) همه زندگی پُر برکت خود را در عبادت و خدمت به خلق گذرانده بودند، به همین سبب می دانستند با رفتن از دنیا خداوند را در صورتی ملاقات می کنند که از ایشان راضی است و در آخرت از نعمت های فوق العاده عالی بهشت بهرمند هستند.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: امیر مؤمنان(ع) کسی است که در دل شب در عبادت با خداوند مانند مار گزیده به خودش می پیچید و در طول روز برای خدمت به مردم و اعتلای اسلام عزیز جهاد می کرد؛ دروانی که پیامبر(ص) در قید حیات بودند در خدمت اسلام بودند و بعد از رحلت پیامبر(ص) که خلافت ایشان را غصب کردند کاملاً در خدمت مردم و قشر ضعیف جامعه بودند؛ در منقولات تاریخی آمده است که حضرت علی(ع) 26 باغ برای کمک به مستمندان درست کردند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که راه و رسم بندگی را باید از اهل بیت(ع) فرا بگیریم، تبیین کرد: اگر حبّ به دنیا با ترس از مرگ توأم شد، شخص حاضر است همه اصول انسانی را زیر پا بگذارد تا به دنیا برسد؛ امیر مؤمنان(ع) راجع به دنیا می فرمایند، دنیا برایم همچون استخوان خوکی است که در دستان یک انسان آلوده به بیماری مُسری قرار گرفته است؛ این بیان یعنی امیرالمؤمنین(ع) هیچ علاقه به کسب و حضور در دنیا نداشته اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که دنیا نباید آلت گول زدن انسان ها شود، خاطرنشان کرد: دنیا در زندگی امیر مؤمنان(ع) از کودکی تا زمان شهادتشان هیچ و پوچ بود ولی از دنیا برای آخرت استفاده می کردند؛ فرق بین زهد اسلامی و زهد بیهوده در مسأله دنیا است؛ زهد بیهوده ریاضت کشیدن برای رسیدن به دنیا است و زهد اسلامی ریاضت کشیدن برای رسیدن به آخرت است.

وی با توجه به این که انسان خواه ناخواه با مرگ مواجه می شود، افزود: باید به گونه ای زندگی کنیم که از مواجه شدن با مرگ هراس نداشته باشیم و قبل از رفتن به آخرت بهشتی شدنمان تضمین شده باشد؛ راه بهشتی شدن استفاده از دنیا در جهت کسب آخرت است، دنیا باید ابزار و بهانه رسیدن به آخرت باشد.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان با بیان داستانی افزود: حارثه پای منبر پیامبر(ص) نشسته بود و پیامبر(ص) به او فرمودند، حارثه مثل این که در فضای روحی خاصی هستی؛ حارثه پاسخ داد، شب و روز را در حالی می گذرانم که مؤمن به خدا هستم و به مقام یقین رسیده ام، جایگاه بهشتیان را در بهشت می بینم و جایگاه جهنمیان را در جهنم  می بینم و به مقام شهود رسیده ام و در حال حاضر می توانم بگویم چه کسی بهشتی است و چه کسی جهنمی است، پیامبر(ص) خطاب به او فرمودند، نباید در مورد کسی چیزی بگویی./201/867/ب1

ارسال نظرات