۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۵۹۴۶۹۰
آیت الله علوی گرگانی تأکید کرد؛

ضرورت نشر معارف نهج البلاغه در سطوح حوزوی و دانشگاهی

ضرورت نشر معارف نهج البلاغه در سطوح حوزوی و دانشگاهی
حضرت آیت الله علوی‌گرگانی با بیان این که نهج البلاغه برادر قرآن خوانده شده است، بر ضرورت نشر معارف این کتاب در بین سطوح حوزوی و دانشگاهی، تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله علوی‌گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار با حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، مسوول نهضت جهانی نهج البلاغه ای ها با بیان این که نهج البلاغه جزو کتاب های ثلاثه شیعه است، اظهار داشت: در رأس همه کتاب ها قرآن قرار دارد که هرچه داریم و نداریم از خدا و قرآن داریم که باید سرلوحه همه منابر و فعالیت های تبلیغی روحانیان قرار بگیرد.

وی افزود: نهج البلاغه اخ القرآن و اخت القرآن نیز صحیفه سجادیه است که در واقع بهترین کتاب هایی است که می‌ توانیم از آنها استفاده کنیم و چقدر خوب است که دانشجویان و طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه ما با این کلمات آشنا شوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه عنوان کرد: کلام امیرالمؤمنین(ع) از همه کلام ها بالاتر است و خوشا به حال کسانی که با این کلمات مأنوس هستند.

وی نورانیت و عظمت کلمات امیرالمؤمنین(ع) را بی مانند خوانند و با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) ابراز داشت: ایشان می‌ فرماید: «آدمیزاد چقدر بی نوا است، چه بیچارگی از این بالاتر است که پشه ای او را به درد می‌ آورد، یک آب جستن در گلو او را خفه می‌ کند و عرق کردن او موجب تعفن می‌ شود از آن طرف بدتر این که انسان مجموعه ای از درد است و نمی داند چه زمانی از دنیا می‌ رود».

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: هرچه بتوانیم از فرمایشات ایشان استفاده کنیم  ارزش بیشتری دارد و روز به روز به حقایق تازه تری دست پیدا می می‌ کنیم.

وی فعالیت در مسیر تبلیغ نهج البلاغه را امری مبارک و لازم خواند و تصریح کرد: گروهی که این خدمت را می‌ کنند بسیار کار خوبی است و امیدواریم روزی برسد که دانشمندانی داشته باشیم که از کلمات امیرالمؤمنین(ع) بهره برده و آنها را نشر می‌ دهند، البته باید از خدا بخواهیم تا توفیق عمل به این دستورات را هم پیدا کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که مطابق دستور بزرگان دین انسان باید سه کلاس را طی کند، گفت: اولین مرحله این است که خودش یاد بگیرد، مرحله دوم آن است که عمل بکند و در آخر به دیگران هم تعلیم کند؛ امروز خیلی از دانشمندانی داریم که علم تجربی بالایی دارند ولی به دیگران انتقال نمی دهند و خساست می‌ ورزند.

وی در ادامه یادآور شد: انسان نباید در هیچ مسأله ای بخیل نباشد و خدا در صورت بخشنده بودن به انسان کمک می‌ کند، همچنانکه در علم اخلاق گفته می‌ شود که خداوند به انسان دو دست داده است که فقط به فکر خودش نباشد و دست دو نفر را هم بگیرد و خود را تنها قرار ندهد که در این صورت در آسمان ها فقیه یا عظیم خوانده می‌ شود./1330/پ202/ق

ارسال نظرات