۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۶۱۱۳۸۳

چند خبر کوتاه از سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی
برگزاری سلسله جلسات اخلاقی «با خادمان خورشید» ویژه خدام بارگاه منور رضوی و اعزام مبلغان فرهنگی به سراسر کشور، اخبار کوتاه سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سلسله جلسات اخلاقی خادمان کشیک پنجم حرم مطهر رضوی تحت عنوان «با خادمان خورشید» با سخنرانی حجت الاسلام عنایتی با موضوع رذایل اخلاقی و درمان آن ها به همت سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت الاسلام عنایتی: عبادت و انصاف عوامل مبارزه با تکبر هستند

حجت الاسلام عنایتی در این نشست به تبیین چگونگی درمان تکبر با بهره گیری از آموزه های اسلامی پرداخت و اظهار کرد: در روایات اسلامی به صورت متعدد رذایل اخلاقی به خصوص تکبر به شدت نهی شده است. رسول اکرم(ص)  خطاب به مولای متقیان حضرت امیرمؤمنان( ع) فرمودند «تو را از سه خصلت بر حذر می دارم؛ تکبر، حرص و حسادت که تکبر از همه این صفات و رذایل بدتر است.»

وی افزود: همچنین پیامبر اکرم(ص) خطاب به ابوذر غفاری فرمودند «اگر مؤمنی از دنیا برود و ذره ای تکبر در قلب و وجودش باشد، بوی بهشت به او نمی رسد.» تکبر به معنای واقعی این است که فرد خودش را از دیگران بهتر و بیشتر بداند. تکبر آثاری دارد که باعث حقیر شمردنِ دیگران می شود؛ مثل مضایقه کردن از همنشینی با دیگران، هم خوراکی با آن ها یا امتناع از رفاقت با دیگران.

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: انتظار سلام کردن از برادر دینی و توقع ایستادن او و پیش افتادن از او در راه رفتن و تقدم بر او در نشستن و بی تفاوتی با او در سخن گفتن و به حقارت با او تکلم کردن و پند و موعظه او را بی موقع دانستن، از نشانه های انسان متکبر است.

وی پرداختن انسان به عبادت را عاملی برای مبارزه با تکبر قلمداد کرد و گفت: عبادت می تواند از بروز تکبر جلوگیری کند، چرا که امیرمؤمنان(ع) فرموند «خداوند نماز را جهت منزه ساختن انسان ها از تكبر مقرر فرموده است.»

حجت الاسلام عنایتی تأکید کرد: انسان به واسطه داشتن انصاف نیز می تواند از تکبر دوری کند ، زیرا همانطور که امیرمؤمنان(ع) می فرمایند «هر آنچه برای خود می پسندی برای دیگران بپسند و هر آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز نپسند.»

مدیر امور فرهنگی کارکنان و خدام آستان قدس رضوی: فعالیت های سازمان فرهنگی محدود به استان نیست

مدیر امور فرهنگی کارکنان و خدام آستان قدس رضوی گفت: بیش از ۷ هزار خادم، ۲۴۰ هزار خادمیار و ۱۸ هزار کارمند آستان قدس رضوی تحت پوشش فعالیت‌ های سازمان فرهنگی هستند.

وی با بیان این که «فعالیت های سازمان فرهنگی آستان قدس محدود به استان نیست»، خاطرنشان کرد: عمده فعالیت های امور کارکنان و خدام آستان قدس رضوی در دو بخش امور فرهنگی خدام و مدیریت مبلغان تحت پوشش این سازمان است و فعالیت هایی نیز در این زمینه ها صورت گرفته است.

حجت الاسلام دخانی تأکید کرد: ما در سازمان فرهنگی یک جامعه مخاطب ۳۰۰ هزار نفری تحت پوشش داریم و گستردگی فعالیت ها محدود به استان نیست و به صورت کشوری برگزار می شود.

وی با اشاره به اعزام مبلغان از طریق سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی به سراسر نقاط استان و کشور، افزود: کلیه اعزام مبلغان را در استان پیگیری و در این حوزه دو رویکرد شامل اعزام مبلغان به مناطق محروم و مناطق موقوفه دار را دنبال می کنیم. در حوزه اعزام مبلغان دو کانون خادمیاری ملی داریم که عبارتند از کانون خادمیاران مبلغ و کانون خادمیاری مادحین.

مدیر امور فرهنگی کارکنان و خدام آستان قدس رضوی گفت: در کانون خادمیاران مبلغ، کل مبلغان کشور می‌توانند شرکت کنند و تعداد آن ها ۲۲۰۰ نفر است؛ کانون خادمیاری مادحین نیز جمعیتی حدود دو هزار نفری از سراسرکشور دارد و در مسیر فرهنگی حرکت می کند.

کارشناس مذهبی حرم مطهر رضوی: صله رحم مورد تأکید امام هشتم قرار گرفته است

طبق این گزارش، در ادامه سلسله جلسات اخلاقی «با خادمان خورشید» سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ویژه کشیک دوم خواهران اداره انتظامات حرم مطهر رضوی، سرکار خانم موسوی به ایراد سخنانی پیرامون توصیه های امام رضا(ع) به شیعیان در نامه به حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پرداخت.

وی با اشاره به سفارش امام رضا(ع) مبنی بر مبارزه دائمی شیعیان با شیطان، اظهار کرد: حضرت در این نامه شیعیان را به راستگویی در گفتار، ادای امانت، سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوانده اند.

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: امام هشتم(ع) خطاب به عبدالعظیم حسنی می فرمایند «شیعیان را به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیای او است. حتی  اگر امکان و فرصت زیارت قبور ما را ندارند با یکدیگر صله رحم داشته باشند.»

وی یادآور شد: بنا به فرمایش امام رضا(ع) دوستان اهلبیت(ع) نباید فرصت های گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. ایشان می فرمایند «من با خود عهد کرده ‌ام که هر کس مرتکب این گونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب برساند، از خدا بخواهم که او را به سخت ‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز این گونه افراد از زیانکاران خواهند بود.»/861/ت303/ب1

ارسال نظرات