۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۶۴۵۴۹۸
آیت الله رجبی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا تبیین کرد؛

اقدامات لازم معرفتی، انگیزشی و عملی در مسیر تحقق «جهش تولید»

اقدامات لازم معرفتی، انگیزشی و عملی در مسیر تحقق «جهش تولید»
استاد درس خارج حوزه علمیه قم در تشریح اقدامات لازم معرفتی، انگیزشی و عملی در مسیر تحقق جهش تولید تأکید کرد: برای تحقق واقعی آن اقدام همگانی کل مسؤولان سه قوه لازم است.

اشاره؛ «جهش تولید» عنوان شعار سال پیش روی ما یعنی سال 1399 است که رهبر معظم انقلاب در روز اول فروردین ماه آن را برگزیدند و از همان روز مسیر مهم و حیاتی را پیش روی مردم و مسؤولان برای عملی کردن آن قرار دادند.

بی شک بدون شناخت زوایای موضوع وانگیزه لازم کافی نمی‌توان در حوزه عمل کاری مطلوب انجام داد، به عبارت دیگر ابتدا باید در حوزه معرفتی و شناختی و ثانیا در حوزه انگیزشی به موشکافی «جهش تولید» پرداخت تا در نهایت بتوان در مقام عمل باپیاده کردن راهکارهای عملی  وایجاد جهش تولید در عرصه تولید به اقتصاد کشور کمک کرد.

برخی تصورشان از نامگذاری های رهبر معظم انقلاب این است که تنها مسؤولان آن هم در سطح قوه مجریه مسؤولیت دارند، در حالی که نه تنها قوای سه گانه باید تمام اهتمام و تلاش خود را برای این مسأله به کار بگیرند بلکه اقشارواصناف مختلف وخود توده های مردم نیز در این عرصه نباید نقش اساسی خود را فراموش کنند.گرچه نقش قوه مجریه اساسی ترین نقش است.

 «جهش تولید» با سخن گفتن از آن یا کارهای غیرکارشناسانه و یا بدون عزم اراده جدی محقق نمی شود. یک مسؤول و مدیر نمی‌تواند از «جهش تولید» دم بزند ولی برای جلوگیری ازتعطیلی کارگاه ها و کارخانه ها به عنوان حلقه های زنجیره تولید کاری جدی انجام ندهد یک مسؤول در قوه قضاییه بایدهمانگونه درسال ۹۸ شاهد بودیم نسبت به «جهش تولید» خود را موظف بداند که در مقابل مفسدان و متخلفان ومانع تراشان اقدام جدی ، سریع ودقیق دداشته باشد و در نهایت یک نماینده نمی‌تواند خود را مطیع رهبری بداند و حال آن که طرح و پیشنهادی برای جهش تولید نداشته باشند.

 با توجه به اهمیت این مسأله خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با آیت الله «محمود رجبی » قائم مقام، عضو هیأت علمی و مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و صاحب بیش از 30 کتاب و اثر علمی گفت‌وگویی صمیمانه ترتیب داده است که متن این گفت‌وگو به این شرح است.

اقدامات لازم معرفتی، انگیزشی و عملی در مسیر تحقق «جهش تولید»

رسا - سلام علیکم؛ تقدیر و تشکر داریم از این که فرصت خود را در اختیار ما قرار دادید، به عقیده شما برای تحقق جهش تولید چه اقداماتی در حوزه معرفتی و شناختی لازم است؟

سلام علیکم؛

در این حوزه اولا باید فهم درستی از جهش تولید و الزامات آن از سوی مردم وبویژه مسؤولان وجود داشته باشد، چراکه جهش یک مفهوم خاصی دارد که باید کاویده شود و مؤلفه های آن نیز مورد درک قرار بگیرد و برای محقق شدن آن، الزاماتش مورد شناسایی و مدنظر قرارگیرد.

شناسایی دقیق زنجیره تولید و فرایند آن و شناسایی حلقه های مفقود یا معیوب نیز مهم است تا درهمه مراحل مختلف این فرایند جهش تولید ایجاد شود و در مرحله بعدی باید ظرفیت ها شناسایی شود، چراکه بدون شناسایی نیروی انسانی به ویژه جوانان پای کار و همچنین مواهب و منابع طبیعی تحقق جهش تولید ممکن نخواهد بود.

شناسایی موانع جهش تولید از دیگر اقدامات حوزه معرفتی و شناختی محسوب می‌شود که این موانع اعم از موانع اجرایی، سیاسیت گذاری، برنامه ریزی و سایر امور مرتبط است.

همچنین شناخت و فهم و درک درست سناریوهای دشمنان که برای ضربه زدن و اخلال در جهش تولید از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند بسیار اهمیت دارد، چراکه دشمنان و بدخواهان از ابتدای هرسال با شنیدن اسم و شعار آن سال در جهت ضربه زدن و اخلال آن تلاش می‌کنند؛ بنابراین باید سناریوهای دشمن و راهکارهای مقابله با آن را شناسایی و برای مقابله دقیق با آنها برنامه ریزی کنیم.

رسا - بعد از بعد معرفتی و شناختی، حضرتعالی چه اقداماتی را در بعد انگیزشی برای تحقق جهش تولید لازم می دانید؟

در این بعد اولا باید بیان کنیم که اگر عزم جدی و انگیزه کافی از سوی مسؤولان و مردم وجود نداشته باشد، حتی بهترین و کامل ترین برنامه ها نیز محقق و پیاده نمی‌شود، بنابراین مسؤولان کشور به ویژه مدیران قوه مجریه باید عزم جدی برای تحقق بخشیدن به جهش تولید داشته باشند و آن را یک اصل استراتژیک و یک نیاز حیاتی برای جامعه بدانند.

در این قسمت همچنین عزم جدی برای فراهم آوردن الزامات و پیش نیازهای جهش تولید، ضرورت دارد آن را محقق می‌کند ولی سختی تأمین الزامات نباید مسؤولان و دیگران را سست کند بنابراین در این قسمت نیز به عزم جدی نیاز داریم.

عزم جدی و تام برای مقابله با موانع «جهش تولید» اعم از عناصر، افراد و جریان هایی که منافعشان در عدم تحقق «جهش تولید» است از دیگر موارد الزامی محسوب می‌شود و همچنین احساس مسؤولیت دینی وانقلابی مدیران درقوای سه گانه و هر قشر و مسؤولی که یک پست ، مقام وموقعیتی در این کشور دارد یک ضرورت غیر قابل انکار است.

هر مدیر و مسؤولی باید در قلمرو فعالیت خودش و با توجه به موقعیتی که دارد در زمینه «جهش تولید» عزم کافی برای تلاش جدی داشته باشد، یعنی از یک مسؤول در رده بالا تا یک فردی مثل من طلبه تا فعالان  فرهنگی ،سیاسی ورسانه ای باید در این زمینه متناسب بارسالت وتوانمندی های خود قدمی بردارند و زمینه را برای تحقق «جهش تولید» محقق کنند.

برای تحقق «جهش تولید» باید فعالان فرهنگی و سیاسی همانند دیگران اراده واحساس مسوولیت برای کار همه جانبه و تام و هماهنگ با یکدیگر داشته باشند و بدون تعارض و همراه با هم افزایی و همدلی در این زمینه نقش جدی ایفا کنند و خودشان را در برابر مردم و خدا مسؤول بدانند.

عزم جدی به عدم تغییر و عدم برگشت از مسیر درست اسلامی در برابر توطئه های دشمنانی که هر لحظه به فکر سنگ اندازی هستند بسیار مهم است، در گذشته متأسفانه برخی از مسؤولان سناریوهای دشمنان را نادیده گرفتند و دچار تردید و اشتباه در مسیر انقلاب شدند اما امروز دیگر وقت اشتباه کردن نیست و ما باید مدبرانه و حکیمانه در این عرصه عمل کنیم.

اقدامات لازم معرفتی، انگیزشی و عملی در مسیر تحقق «جهش تولید»

رسا - در بعد رفتاری و اقدامات عملی چه اموری را برای تحقق «جهش تولید» پیشنهاد می دهید؟

در این زمینه اولا سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها باید به صورت دقیق و فرایندی باشد تا درهر جه مرحله قابل ارزیابی باشد، به عبارت دیگر باید فرایندجهش تولید مرحله مرحله باشد تا در مرحله بتوانیم آن را ارزیابی کنیم و نقاط ضعف و قوت خود را در مرحله بعد شناسایی،نقاط قوت را تقویت ونقاط  ضعف را اصلاح کنیم نه این که اقداماتی صورت بگیرد تازه آخر سال می خواهیم گزارشی بدهیم به نقاط ضعف پی بریم.

ثانیا برای تحقق واقعی «جهش تولید» اقدام همگانی کل مسؤولان اعم از قوه مجریه، مقننه و قضائیه لازم است و همه باید وظایف خود را در همه سطوح به نحو احسن انجام بدهند، یعنی به عنوان مثال قوه مقننه علاوه بر قانون گذاری صحیح در این حوزه باید نظارت دقیقی نیز برای حسن اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب از سوی قوه مجریه داشته باشد و قوه قضاییه نیز با متخلفان برخورد جدی کند، قوه مجریه هم که در این قسمت بار اصلی را بر دوش می کشد و باید وظیفه خود را درست انجام بدهد، بنابراین اقدام همگانی به علاوه حضور و تلاش توده های مردم لازم است.

مسأله دیگری که در این حوزه باید به آن اشاره کنیم ضرورت نظارت جدی، کامل و جامع بر اجرای فرایند جهش تولید است یعنی قوای سه گانه باید نظارت دقیقی بر این مسأله داشته باشند، به ویژه قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی و اخلال گران امر تولید مانند گذشته بدون مسامحه برخورد و به وظیفه قضائی خود به نحو احسن عمل کند.

میدان دادن بلکه به میدان آوردن جوانان متخصص، متعهد و متشرع نیز ضرورتی دیگر است که رهبر معظم انقلاب نیز در همه زمینه ها بر آن تأکید دارند، ما امروز در کشور نیروی جوان متخصص، متعهد و متشرع زیاد داریم و تجربه عملی نیز نشان داده که هرگاه این قشر از جامعه به میدان آمده کارهای ناشدنی را شدنی کرده است، بنابراین مسؤولان نه تنها باید میدان برای جوانان باز بگذارند بلکه از آنها برای تحقق «جهش تولید» دعوت کنند.

تسهیل کلیه فرایندهای جهش تولید و اصلاح فرایندهای نادرست و معیوب از دیگر اقدامات لازم عملی در این حوزه است، یعنی دولت باید به فکر آسان سازی فرایند تولید در کشور باشد نه این که به دلیل بروکراسی و حضور افراد سودجو این فرایند آن قدر طولانی شود که تحقق آن با مشکل رو به رو شود، بنابراین تأکید می کنیم که باید فرایندهای مجوز دهی، پشتیبانی و فرایندهای اداری، اجرایی و قضائی درعین دقیق وکارشناسانه بودن کوتاه و تسهیل شود.

و در نهایت آزاد سازی تمام منابع بانکی و قرار دادن آنها در چرخه تولید و جلوگیری از دلالیهای فاسدو و سفته بازی که در سال های اخیر شاهد نمونه هایی از آن بوده ایم یک ضرورت دیگر است و در نظام بانکی باید از این جهت اقدامات کافی صورت بگیردوشایددربرخی زمینه هاجراحی ضرورت داشته باشد.

رسا - شما چه پیشنهاداتی می دهید تا چرخه تولید در اقتصاد کشور با اختلال رو به رو نشود؟

به عقیده من باید شرکت های دانش بنیان که در عمل نتیجه بخشی خود را در تولید نشان داده اند، تقویت و ساماندهی شوند و جلوی تضعیف و تعطیلی کارخانه هاوکارگاه های تولیدی گرفته شود.

همچنین برای این که اقدامات عملی ما در راستای «جهش تولید» با مشکل مواجه نشود باید کسانی که به هر صورتی در چرخه تولید اختلال ایجاد می‌کنند یا از «جهش تولید» جلوگیری می‌کنند، شناسایی شده و با آنها مقابله جدی صورت بگیرد که این مقابله باید قاطع، سریع و صریح باشد.

یکی دیگر از اقداماتی که به تولید، جهش می دهد تأمین اعتبار و نقدینگی لازم در جهت تولید است، چراکه بخشی از این زنجیره تولید نیازمند اختصاص ارز هستند که این بخش باید از قبل مورد شناسایی قرار بگیرد و این اختصاص ها به صورت حساب شده و براساس بررسی های از پیش انجام شده با نظارت کامل صورت بگیرد ولی اختصاص نقدینگی کامل و جامع باشد تا به ویژه حلقه های مفقودتکمیل وحلقه های معیوب اصلاح شود.

جلوگیری از خام فروشی، واردات بی رویه، قاچاق و سوء استفاده از امکانات دولتی ورانت خواری مسأله دیگری است که به شدت با «جهش تولید» در تضاد است و باید اقدام جدی در این زمینه صورت بگیرد و در مقابل نیروهای خارجی که با طراحی دشمن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در جهت مداخله در امور اقتصادی ایران تلاش می‌کنند باید بدون تعارف ایستادگی کرد.وبامهره های داخلی آنان باقاطعیت برخوردشود

فضای مجازی عرصه دیگری است که نقش مثبت و منفی آن و سوء استفاده دشمن ازاین ابزاردرهمه زمینه ها را دیده ایم باید ساماندهی این فضاومقابله با سوء استفاده ازآن دراین زمینه و استفاده مثبت از آن در جهت اطلاع رسانی درست و فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه برنامه ریزی و اقدامات عملی صورت گیرد.

اقدامات لازم معرفتی، انگیزشی و عملی در مسیر تحقق «جهش تولید»

رسا - اگر در پایان توصیه ای به مسؤولان و سران قوا در این راستا دارید، بفرماید؟

به عقیده من اگر مجموعه این مواردی که گفتیم جدی گرفته شود، شاهد تحقق ایده بسیار حکیمانه رهبر معظم انقلاب خواهیم بود و اثر آن را به زودی در زندگی مردم به صورت ملموس خواهیم دید، بنابراین همه مسؤولان و مردم باید این نام گذاری را جدی بگیرند و این مواردوسایرایده ها طرح ها را مورد توجه قرار بدهند تا هم تولید، جهش پیدا کند و سرعت و شتاب بیشتری بگیرد و هم این که راه چندین ساله را در سال جاری بپیماییم امت ما وجوانان متخصص ومتعهد مانشان داده اندکه ازعهدهاین گونه کارهای اعجاب انگیزه خوبی برمی آیند .

اگر به این موارد دقت شود و الزامات و اهداف «جهش تولید» مورد توجه قرار بگیرد می توانیم اثر تحریم های دشمن را خنثی کنیم و هم شاهد رشد اقتصادی و حل مشکلات معیشتی، بیکاری و حل بخشی ازآسیب های اجتماعی باشیم که ناشی از مسائل اقتصادی است.

نکته پایانی این است که خداوند در آیه هفتم از سوره محمد می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم» یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر دین خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گام هایتان را استوار می‌دارد،  این وعده الهی است که اگر در مسیر خدا کاری کنیم خدامارایاری می کندوکاربرکت پیدا خواهد کرد، از این رو مسؤولان و مردم باید به این وعده الهی حسن ظن داشته باشند و اطمینان داشته باشند که اقدام در نظام مقدس جمهوری اسلامی مصداق بارز یاری دین خدا است وتلاش مخلصانه وباتوکل بخدا در موضوع جهش تولیداثربخشی فعالیت ها چندین برابر می کند وجهش تولید محقق خواهد شد ودربرابرتوطئه ها و مشکلات کار ثابت قدم و استوار خواهند بود

در این مسیر البته هرگز نباید از توسل به اهل بیت(ع) عصمت و طهارت بویژه حضرت بقیه الله غافل باشیم و این عنایات والطاف خدا واهل بیت درصورتی نصیب مامی شود که ماوظیفه خوددرشناخت ،انگیزه واقدام عملی را به خوبی انجام دهیم مابایددرحدتوان تلاش کنیم که وظیفه خود را به درستی انجام بدهیم و بقیه امور را به خدا بسپاریم.

رسا - تقدیر و تشکر داریم از این که وقت ارزشمند خود را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید؟

من هم از شما و دوستان بزرگوارتان در مجموعه خبرگزاری رسا، تقدیر و تشکر دارم و امیدوارم به برکت این ایام هرچه زودتر سایه پلید این ویروس منحوس از کشور برداشته شده و سال بسیار خوبی را برای همه مردم کشور عزیزمان شاهد باشیم./1330/ج

گفت‌وگو از داود جعفری

ارسال نظرات