مدیریت ابعاد وجودی انسان با روزه
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شاید به ذهن برسد که ماهیت روزه نیاز به تحلیل ندارد؛ از اول اذان صبح تا اول اذان مغرب نباید چیزی بخوریم؛ این هم که تحلیل لازم ندارد. این سخن بخشی از واقعیت است و نه تمام آن. به این معنا که اگر انسان فقط دارای بعد جسمی و بدنی بود، روزه او هم فقط همین بعد را دربرمیگرفت، اما وقتی انسان دارای ابعاد دیگری است، لاجرم روزه شامل آن ابعاد هم میشود.
ابعاد انسان و جهان
چنانکه در حکمت متعالیه گفته شده، انسان حداقل دارای سه بعد وجودی است؛ روح، نفس و بدن. روح مرکز باورها، اعتقادات و بینشها است و قلب مرکز عواطف، احساسات و گرایشها و بدن مرکز فعالیتها، رفتارها و کنشهاست. وقتی انسان سه بعد دارد، سه نیاز هم دارد؛ نیازهای عقلانی و اعتقادی، نیازهای اخلاقی و عاطفی، نیازهای رفتاری و عملی. آنچه در اسلام به این سه نیاز انسان پاسخ میدهد عبارت است از: اصول دین، اخلاق، فروع دین.
رابطه این سه مثل رابطه اسکلت ساختمان، درون و نمای آن است، به دیگر سخن هر ساختمانی زیرسازه، درونسازه و برونسازه دارد که این سه کاملاً با هم هماهنگ و به هم مرتبط و متصل هستند، مثل مغز، قلب و بازو یا ریشه، ساقه و میوه.
جهان هم دارای سه بعد وجودی شامل مُلک، مثال و ملکوت است که معمولاً از آن با تعابیر دنیا، برزخ و قیامت یاد میکنیم. البته آنچه که معروف است دو بعد جسم و جان و دنیا و آخرت است که تضادی با نظریه سه بعدی دیدن انسان و جهان ندارد.
اینکه انسان و جهان دارای سه وجهی هستند و نه دو وجهی یا یک وجهی، یک مطلب بسیار نزاع برانگیز است. زیرا متفکری که انسان و جهان را سه وجهی میبیند، ابزار و منابع معرفت را هم سه وجهی خواهد دید: عقل و استدلال، نقل و وحی، حس و تجربه؛ سه ابزار و منبع معرفتی که یکدیگر را نفی نمیکنند و با هم هماهنگ هستند. چنانکه به عنوان نمونه امام خمینی به عنوان فیلسوف و حکیم حکمت متعالیه که بیش از ۲۰ سال به تدریس حکمت متعالیه اشتغال داشته همین دیدگاه را دارد.
ابعاد روزه
گفتیم که سه بعد وجود انسان کاملاً درهم تنیدهاند و در ذهن و روی کاغذ از هم جدا میشوند، بنابراین وقتی از کار ویژه روزه در هر یک از این ابعاد سخن میگوییم باید به این نکته توجه داشت.
در این تصور از روزه، روح، عقل و باور انسان آگاه است که در محضر خداست، اگر هم این احساس را ندارد، طبق رهنمود بزرگان لازم است که دائماً به خود یاداوری کند و تفهیم نماید که در محضر خدا و بلکه مهمان خداست. دعاهایی که در این ماه وارد شده و تأکید بر تلاوت قرآن ناظر به تقویت این بعد از رابطه با خداست.
در بعد روحی و عقلی، چون روزهدار خود را در محضر خدا میبیند، در خلوت هم به قول معروف روزهاش را نمیشکند، گرچه هیچ کس نباشد و هیچ کس نفهمد. این احساس حضور در روزه به مدت سی روز همراه روزهدار است؛ احساس در محضر خدا بودن. این اعتقاد، بنیاد روزهداری جسمی و باطنی است و اگر کسی موفق به فهم و درک این حضور و اشراف خداوند بر خود و هستی شود، روزهدار واقعی است و در سایر ماهها هم این حضور صمیمی را با روح و عقل خود احساس میکند و خود را مهمان حضرت حق میداند و از یاد غیر خدا روزه میگیرد.
در بعد دوم که گرایشات انسان و کانون تمایلات شهوت و خشونت در انسان است باید محبت و رحمت به خدا و دوستان خدا و بندگان خدا را آبیاری نمود و در مقابل باید با دشمنان خدا به خاطر خدا دشمنی نمود. گذشت، سخاوت، ایثار، محبت، کینه نداشتن از دیگران و به طور کلی تمام فضائل و رذائل در این بعد قرار میگیرد که روزهدار باید خویش را به فضیلتها آراسته و از رذیلتها پیراسته کند.
در بعد سوم هم علاوه بر محرمات ۹ گانه اعضا و جوارح انسان هم باید از محرمات الهی اجتناب کند و چشم و گوش و دست و پا و زبان و پوست مرتکب گناهی نشوند.
رضا لکزایی