۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۶۵۱۹۲۷
شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان؛

از لغزش و خطا تا بلایا در زندگی

از لغزش و خطا تا بلایا در زندگی
آیت الله شیرازی در تبیین دعای روز چهاردهم ماه مبارك رمضان ضمن تأكيد بر لزوم دوری از لغزش و خطا و پرهیز از بیهودگی به اسباب نزول بلایا در زندگی انسان اشاره کرد.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ لا تؤاخِذْني فیهِ بالعَثراتِ وأقِلْني فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْني فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِكَ یا عزّ المسْلمین» بیان داشت: حضرت در اين دعا عرضه مى دارند: خدایا مؤاخذه نكن مرا در ایـن روز به لغزشها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگیها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات اى عزت دهنده مسلمانان.

دوری از لغزش
آیت الله شیرازی بیان داشت: از خداوند متعال می خواهیم ما را به لغزش هایی که داریم مؤاخذه نکند انسان بخاطر طبیعت وجودی و تمایلات نفسانی ممکن است دچار خطا یا فراموشکاری شود و از صراط حق بلغزد، در چنین حالتی اگر متوجه خطا شویم و سعى در جبران داشته باشيم و طلب غفران و بخشش نمائيم، خداوند رحمان و رحیم بر ما منت نهاده و از خطا و لغزش ما می گذرد.

وی افزود: بنابراین لازمه این دعا و استجابتش، آگاهی نسبت به خطا و درپی آن، جبران و توبه و انابه است تا خداى سبحان از ما بگذرد. حال اگر متوجه خطای خود نشده یا بی اهمیت باشیم و در پى جبران واقعى نباشيم و توبه حقيقى نكنيم قطعاً نمی توانیم انتظار بخشش و رحمت الهی را داشته باشیم چنان که در آیات 17 تا 18 سوره مباركه نساء بر اين امر تأکید شده است.

پرهیز از خطا و بیهودگی
استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان بیان داشت: درخواست دیگر ما در اين روز از خداوند متعال، گذشتن از بیهودگی و خطاهای ما در زندگی است؛ تباه کردن عمر و به بیهودگی گذران کردن، اسراف نعمات الهی است. این خطا و معصیت است و از خدا می خواهیم که دچار این خسران بزرگ نشویم و اگر گرفتار شدیم ما را مورد غفران و گذشت قرار دهد چرا که عفو و بخشش او بزرگتر از معاصی و خطاهای ماست و ما تنها و تنها امیدمان رحمت واسعه اوست.

وی افزود: خدا غفار است و طبق بیان آیات و روایات از بازگشت بنده به سوی خود خوشنود می شود، اکنون که ماه مبارك رمضان است و درب های رحمت الهی به سوی همه بندگان گشوده شده بهترین فرصت است تا قدردان بوده و به هر شكل ممكن، خود را مشمول عنایت الهی كنند.

اسباب بلایا
استاد درس خارج فقه حوزه در تبیین درخواست سوم دعای امروز گفت: در اين دعا از خداوند متعال مسألت مى نمائيم ما را از تیررس بلایا و آفات دور کند و هدف تیر بلا قرار ندهد.  انسان به خاطر ارتکاب گناه و معصيت، گاهی دچار بلایا و گرفتاری ها و حوادثی در زندگی می شود که با ابتلاى به اين بلاها، ضمن مجازات دنیوى، بايد از آن عبرت گرفته و نسبت به رفتار و کردار خویش آگاه و متنبه شود بلکه در پی جبران آن معاصى برآید و به سوی خدا بازگشت نمايد.

وی افزود: آیه شريفه 30 سوره مباركه شوری به انسان تذکر می دهد که بلایا و مصیبت هایی که در زندگی به سر آو می آید به واسطه اعمال خود اوست ضمن آنکه از خیلی از این کردار و رفتار چشم پوشی شده و خداوند متعال بدون عقاب از آنها در می گذرد.

آیت الله شیرازی بیان داشت: هر عملی در جهان عکس العملی در پی دارد، اگر دچار بلا و مصیبت شدیم در امور زندگی خود باید جستجو کنیم و خطا و معصیتی را که مرتکب شدیم جبران کنیم و از خداوند سبحان طلب غفران نماييم تا بلایا از ما دور شود.

وی افزود: البته این بلایا همه به واسطه اعمال نیست چه بسا اگر خوبان عالم و معصومان دچار گرفتاری شوند این ابتلا حکم دیگری دارد و سبب علو درجات معنوی و و بالارفتن مقام عبودیت و بندگی آنهاست و این کفاره گناه محسوب نمی شود.

وی در پایان بیان داشت: در کل باید مواظب اعمال و رفتار خویش باشیم در صورت لغزش حتماً توبه کنیم و از خطا و بیهودگی در زندگی پرهیز نماييم تا با توسل به ساحت ربوبى و تمسك به أولياء طيبين و طاهرينش(عليهم الصلوة والسلام) از بلایا و مشکلات رهایی یابیم. امید است قادر متعال دعای امروز را با آمين حضرت ولي عصر(ارواحنا فداه) در حق ما به اجابت برساند./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات