۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۶۵۲۱۱۷
شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان؛

از بنده گی اهل خشوع تا نعمت شرح صدر

از بنده گی اهل خشوع تا نعمت شرح صدر
آیت الله شیرازی در تبیین دعای روز پانزدهم رمضان ضمن تبریک میلاد کریم اهل بیت(ع) از خضوع و خشوع در برابر عظمت الهی سخن گفت و شرح صدر را نعمتی بزرگ دانست.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ ارْزُقْني فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْري بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِكَ یا أمانَ الخائِفین»، بیان داشت: امام(عليه السلام) عرضه مى دارند: خدایا در اين روز، روزى ام نما توفيق فرمانبردارى فروتنان را، و بگشا سینه‌ام را با حال بازگشت دلدادگان، به امان دادنت اى امان ترسيده گان.

خشوع و خضوع در برابر عظمت الهی
آیت الله شیرازی بیان داشت: بندگان الهی در ارتباط با خداوند بسته به شدت و قوت ایمان و اعمال و افکارشان مختلف هستند، ما امروز از خدا می خواهیم که بندگی به سبک اهل خشوع را روزی ما گرداند. يعنى کسانی که عظمت و بزرگی خداوند را درک می کنند و در مقابل او خضوع و خشوع حقيقى دارند.

وی افزود: اهل خشوع بدور از کبر و غرور و منیّت هستند، با همه بندگان خدا به نظر لطف و رحمت می نگرند و رفتار می کنند، در انجام وظایف بسیار سخت کوش و به نوعی صبر بر طاعت دارند.

وی ادامه داد: کسی که می خواهد اهل خشوع باشد باید در نماز حضور قلب داشته باشد، با اخلاص باشد و تمام رفتار و کردارش و حتی گفتارش رنگ و بوی خدایی داشته باشد. کسی که چنین باشد آرامش و وقار روحی و روانی پیدا می کند و مى تواند بر دیگران نیز تاثیر مثبت بگذارد. انسان خاضع و خاشع بواسطه درک عظمت الهی از گناه و معصیت حیا كرده و به تکلیفش عمل می کند.

نعمت شرح صدر
استاد درس خارج حوزه علميه بیان داشت: دومین خواسته ما از خداوند متعال در اين روز شرح صدر است، کسی که در مسیر بندگی قرار بگیرد و عبودیت و تقوا پیشه کند خداوند درب های رحمت و حکمت و بصیرت را به رويش می گشاید، چنین فردی به سبب گسترش ظرفیت روح و عقلش چه بسا بتواند با اراده و تأييد الهى از عوالم ماورای این جهان ماده خبردار شود که این يكى از آثار مهم شرح صدر است.

وی افزود: ما در سالروز ولادت باسعادت سبط اكبر، كريم اهل البيت(عليهم السلام) حضرت امام حسن مجتبى(عليه الصلوة والسلام) از خداوند طلب شرح صدر داریم که لازمه آن قرار گرفتن در زمره بندگان خاص و اهل خضوع و خشوع است تا درب های رحمت و حکمتش به سوی ما گشوده شود و از این نعمت متنعم شویم. چنین افرادی وقار خاصی دارند كه نشأت گرفته از درون و باطن آران آنهاست و از آرامش و طمأنينه خاصى برخوردارند، برخلاف آنان که روز و شب خود را فقط به خوردن و خوابیدن و دنیاجویی می گذرانند.

استاد خارج فقه حوزه بیان داشت: به فرموده نبی مکرم اسلام(صلّى الله عليه وآله وسلّم) نشانه و علامت شرح صدر چنین است که انسان با شرح صدر از فکر دنیا و تمایلات آن تهی می شود توجه او به آخرت بیشتر شده و در پی کسب آمادگی برای مرگ و رجوع الی الله است و قبل از آنکه فرصت را از دست بدهد، سعى مى كند بيشترين استفاده را از آن بنمايد.

وی افزود: کسی که چنین شد قلب و دل او برای پذیرش حق مهیاست، دلش نورانى و روحش ملكوتى مى شود و همواره از مادیات و نفس اماره برحذر است.

بنابراین از خداوند متعال به حق مولود عظيم و سراسر نور این روز می خواهیم دعای امروز را در حق ما اجابت فرمايد و نعمت شرح صدر را که در قرآن كريم به پیامبر عظيم الشأنش یادآور شده، به ما ارزانی داشته و توفیق قرار گرفتن در حلقه اهل خشوع و خضوع را به همه ما عنایت کند، ان شاءالله/933//302/خ

جواد رستمی
ارسال نظرات