۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۶۵۸۰۹۶
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

حوزه خود را در معرض پرسش‌ها و شبهات قرار دهد

حوزه خود را در معرض پرسش‌ها و شبهات قرار دهد
شاکری ضمن تأکید بر اینکه حوزه علمیه باید در ساحات مختلف خود را در متن پاسخ‌گویی به پرسش‌های جامعه ببیند، قرار گرفتن در معرض پرسش‌ها را پیش‌نیاز پژوهش دانست.

احمد شاکری عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، تقویت پژوهش های حوزوی را نیازمند یک نهضت مطالبه گری دانست و اظهار داشت: طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه باید با ایجاد یک فضای رسانه ای قوی در درون و بیرون حوزه علمیه نسبت به پاسخگویی حوزه به سؤالات روز مطالبه گری کنند.

شاکری با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی، ابواب جدیدی را به روی حوزه علمیه گشوده است، عنوان کرد: باید در حوزه پژوهش و تألیف، پاسخگویی به مسائل نو پدید مورد توجه قرار گیرد.

وی اهمیت ساختار آموزشی حوزه علمیه در تقویت پژوهش‌ها را یادآور شد و افزود: در حقیقت پژوهش مکمل، خروجی و سبب برای آموزش است و باید بررسی شود در ساختار علمی و سنتی حوزه شیوه های آموزشی و روش های آن، چه تأثیری در پژوهش ها دارند.

این پژوهشگر با بیان اینکه حوزه علمیه باید خودش را در متن پاسخ دهی به پرسش های جامعه در ساحات مختلف ببیند، اظهار داشت: حوزه علمیه به لحاظ شأنی فراتر از همه علوم است و باید نظر شارع مقدس درباره موضوعات مختلف را بیان کند.

شاکری با اشاره به اینکه در صورت نبود پرسش، پژوهشی نیز وجود نخواهد داشت، ابراز کرد: قرار گرفتن در معرض پرسش و آگاهی نسبت به آن از اهمیت بالایی برخوردار است و باید دید حوزه علمیه چقدر خود را در معرض پرسش ها قرار می دهد.

عضو علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پاسخ دهی به پرسش ها از منابع دینی را نیازمند موضوع شناسی دانست و افزود: دلیل رغبت نداشتن طلاب در عرصه پژوهش، عدم آموزش تخصصی آن ها در حوزه علوم انسانی و طبیعی است و باید طلاب مجهز به ابزارهای اجتهاد با موضوعات مختلف نیز آشنا شوند.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه برنامه آموزشی سیستماتیک در غیر از دو رشته فقه و اصول ندارد، گفت: طلاب تنها در صورتی می تواند به حوزه علوم مختلف ورود کنند که به طور شخصی سال ها مطالعه داشته و با موضوع آن علم آشنایی کامل پیدا کند.

شاکری به اهمیت رابطه بین حوزه علمیه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: در گذشته عالمان دین از رشته های مختلف علمی آگاهی داشتند اما امروزه با گسترش علوم این کار بسیار دشوار شده و موضوع شناسی را دچار اختلال کرده که جذب طلاب از دانشگاه می‌تواند تا حدودی این مشکل را برطرف نماید.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: دانشجویان در مقاطع عالی تحصیلی ملزم به ارائه پژوهش هستند و اعتبار علمی آنها با این طریق سنجیده می شود و حوزه علمیه نیز باید اعتنایی بیشتری به پژوهش ها داشته باشد./1350/ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
کسی که کاخ شیشه ای دارد به سمت دیگران سنگ پرتاب نمیکند...
0
0