۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۶۶۳۵۵۴
هشدار کارشناسان بین المللی:

سازشگران با صهیونیست‌ها انسجام جهان اسلام را نشانه رفته اند

سازشگران با صهیونیست‌ها انسجام جهان اسلام را نشانه رفته اند
تعدادی از کارشناسان بین المللی و از ایران، ترکیه، پاکستان، انگلیس و فلسطین هشدار دادند: ملت‌های منطقه هرگز عادی‌سازی برخی از سران عرب با اسرائیل را نمی‌پذیرند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، وبینار بین المللی «پیامدهای عادی‌سازی روابط میان اعراب و اسرائیل بر جهان اسلام» به میزبانی اندیشکده سیاسی اسلام‌آباد (IPI) برگزار شد و شرکت کنندگان همزمان با تکمیل خیانت امارات و بحرین به فلسطین و امضای پیمان عادی‌سازی روابط با اسرائیل در کاخ سفید، به بررسی تبعات آن در منطقه و جهان پرداختند.

«کیهان برزگر» از ایران و کارشناس ارشد امور خاورمیانه، «سجاد بخاری» مدیراجرایی اندیشکده سیاسی اسلام آباد، «خالد قدومی» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، «لونت باستورک» استاد دانشگاه ترکیه، «مسعود شجره» رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس و «صابر ابومریم» دبیرکل بنیاد حمایت از فلسطین در پاکستان از سخنرانان اصلی این وبینار بین المللی بودند.

سخنرانان همزمان با امضای پیمان عادی‌سازی روابط ابوظبی و منامه با تل آویو در واشنگتن، گفتند: ظهور عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل مقدمه‌ای برای ایجاد نظم جدید در خاورمیانه است که پیامدهای آن متوجه انسجام جهان اسلام و ترویج تفرقه مشاهده می‌شود.

کارشناس ایرانی امور خاورمیانه گفت: تحولات پیرامون عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس نتیجه‌ای جز گسترش تفرقه در جهان عرب و مسلمانان نداشته و منجر به ترویج افراط گرایی و تروریسم می‌شود.

وی تاکید کرد: فرآیندی که توسط برخی از سران عربی برای برقراری روابط با تل آویو آغاز کرده‌اند پایدار نخواهد بود زیرا ملت‌های آنان این سازش را رد کرده و همزمان منطقه نیز برای چنین طرح به اصطلاح صلح نیز آماده نیست.

تصمیم سران عرب مغایر با آرمان‌های ملت فلسطین است

عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز طی سخنرانی در وبینار اندیشکده سیاسی اسلام‌آباد گفت: یکی از اهداف عادی‌سازی روابط اعراب با صهیونیست‌ها انحراف افکار عمومی از بحران‌های داخلی در آمریکا و سرزمین‌های اشغالی فلسطین است، روندی که نتانیاهو برای نجات ترامپ از این باتلاق آن را کلید زد.

خالد قدومی افزود:‌سازی برخی از حاکمان عربی با صهیونیست‌ها هرگز مطابق آرمان‌ها و خواسته‌های ملت فلسطین نیست و هیچ ارتباطی با تلاش‌های مقاومت برای مقابله با اشغالگری رژیم تل آویو ندارد.

این شخصیت فلسطینی اظهار داشت: قیام ملت‌های منطقه علیه سازش اعراب با اسرائیل غیرممکن نیست اما باید بدانیم که اقدامات حاکمان عرب برای سازش از جانب آنان نبوده بلکه در حقیقت این تصمیم توسط آمریکایی‌ها به آنان دیکته شده است.

سازش با صهیونیست‌ها و ادعای بیهوده تهدید بودن ایران برای منطقه

اندیشمند ترکیه‌ای و استاد دانشگاه این کشور درباره امضای پیمان عادی‌سازی روابط میان برخی از اعراب و رژیم صهیونیستی گفت که این توافق به چند کشور محدود نمی‌شود بلکه بانیان آن به دنبال یک اتحاد منطقه‌ای با روش فعلی هستند.

لونت باستورک گفت: سازش با صهیونیست‌ها ثابت کرد که تهدید بودن جمهوری اسلامی ایران برای منطقه یک ادعای پوچ است و می‌توان درک بیشتری نسبت به این موضوع داشت که همزمان طرح سازش با رژیم اشغالگر می‌تواند به محدود کردن بلندپروازی‌های منطقه‌ای ترکیه منجر شود.

وی افزود: واکنش‌ها به سازش با صهیونیست‌ها را می‌توان در خیابان‌های کشورهای عربی مشاهده کرد، انبوه معترضان این اقدام را محکوم کرده و این رویکرد نیز مطابق سیاست ترکیه است و اگر این قیام‌های در کشورهای عرب از جمله فلسطین ادامه داشته باشد آنکارا از این جنبش مردمی حمایت می‌کند.

سکوت در برابر سازش، صهیونیست‌ها را گستاخ‌تر می‌کند

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس و دبیرکل بنیاد حمایت از فلسطین در پاکستان نیز اظهار کردند: بعد از سازش اعراب با صهیونیست‌ها فشار برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس بر پاکستان برای پیوستن به فرآیند شدت گرفته است اما اسلام‌آباد مواضع خود را قویاً اعلام کرده و هیچ گامی برای خشنودی به اصطلاح متحدان عربی برنمی دارد.

آنها افزودند: سکوت در برابر سازش برخی از اعراب با اسرائیل آنان را گستاخ‌تر کرده و می‌تواند برای سایر حاکمان در منطقه جهت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی باعث دلگرمی شود.

مسعود شجره رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس تاکید کرد: باید جلوی موج کنونی عادی‌سازی روابط با صهیونیست را گرفت در غیر این صورت دیگران نیز به این روند ملحق شده و دیگر برای مقابله با نژادپرستی سیستماتیک استعماری و اشغالگری اسرائیل دیر می‌شود.

صابر ابومریم دبیرکل بنیاد حمایت از فلسطین پاکستان نیز گفت: رژیم‌های عربی سازشگر نه تنها به فلسطینی‌ها خیانت کرده‌اند بلکه به آرمان‌های مسلمانان برای یاری ملت‌های ستم دیده فلسطین و کشمیر نیز ضربه زدند.

«سجاد بخاری» مدیراجرایی اندیشکده سیاسی اسلام‌آباد به عنوان سخنران پایانی وبینار بین المللی روابط اعراب و اسرائیل گفت: حاکمان سلطنتی عرب چشم به نظم جدیدی در منطقه دوخته‌اند، همکاری و همدستی با رژیم اسرائیل  علیه منافع کشورها و ملت های منطقه انجام شده است.

وی افزود: در عین حال مشروعیت بخشیدن به دشمن سابق یعنی رژیم صهیونیستی چالش عمده‌ای برای حاکمان عربی در برابر افکار عمومی جهان خواهد بود .

وزیران خارجه امارات و بحرین با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی روز گذشته پیمان عادی‌سازی روابط با این رژیم را با حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امضا کردند تا روند خیانت به آرمان مردم فلسطین را تکمیل کنند.طرف‌های حاضر همچنین توافق موسوم به آبراهام (ابراهیم) را به صورت چهارجانبه امضا کردند.

همزمان جمع زیادی از مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در مقابل کاخ سفید حضور یافته و علیه اشغالگری این رژیم و نادیده گرفتن حقوق مسلم فلسطینیان اعتراض کردند./د101/ق

منبع: ایرنا 

ارسال نظرات