۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۸۸۸۳۸
ماموستا شیخی:

سیاست ایران درباره افغانستان عاقلانه و دلسوزانه است

سیاست ایران درباره افغانستان عاقلانه و دلسوزانه است
کرمانشاه ـ ماموستا شیخی گفت: راه حل سیاسی، تنها مسیر و انتخاب درست برای به آرامش رسیدن کشور افغانستان بعد از خروج مزدوران آمریکایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، ماموستا احمد شیخی ظهر امروز در دیدار جمعی از طلاب و روحانیون اهل سنت شهرستان ثلاث باباجانی در سخنانی با اشاره به تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه اظهار داشت: یکی از اصلی ترین ویژگی های خاورمیانه تغییر پذیری آن در هر لحظه توسط قدرت های منطقه ای و جهانی است.

امام جمعه ثلاث باباجانی در ادامه به تحولات کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: این کشور بیش از 20 سال در سیطره آمریکایی ها بود و نهایتا آمریکایی ها با قبول رسمی شکست و چندین تریلیارد دلار هزینه، این کشور را به صورت مذبوحانه ای تخلیه کرد و بر سلطه خود پایان بخشید.

این عالم اهل سنت با اشاره به اینکه سیاست استکباری این است که جهان اسلام هرگز در بُعد سیاسی روی آرامش به خود نبیند، افزود: شاید در ظاهر نیروهای آمریکایی و دیگر کشورهای غربی کشور افغانستان را ترک کرده باشند، ولی باید گفت که خوی استکباری دول زورگو هرگز اجازه نمی دهد که کشورهای دیگر روی آرامش را به خود ببینند و همواره به دنبال ایجاد زلزله سیاسی در بین سیاسیون این دولت ها بوده و هستند.

ماموستا شیخی با انتقاد از دخالت مستقیم و غیرمستقیم برخی از کشورهای منطقه در بحران افغانستان، عنوان داشت: برخی از کشورها که به نوعی اجرا کننده برنامه های استکباری آمریکایی ها در منطقه هستند این روزها بیشترین دخالت را در افغانستان دارند تا حدی که در نبرد روز گذشته دره «پنجشیر» شاهد حضور برخی از مزدوران این کشورها در کنار جنگجویان طالبان بودیم که این نمونه مبرهن و بارز دخالت سیاسی در سرنوشت یک کشور می باشد.

امام جمعه ثلاث باباجانی گفت: راه حل سیاسی، تنها مسیر و انتخاب درست برای به آرامش رسیدن کشور افغانستان بعد از خروج مزدوران آمریکایی است، بنابراین تداوم برخوردهای نظامی و تسویه حساب های شخصی و گروهی باعث می شود که نظام سیاسی این کشور هرگز ثبات پایدار و واقعی را به چشم خود نبیند.

این عالم اهل سنت با اشاره به اینکه سیاست ایران در موضوع افغانستان عاقلانه و از روی دلسوزی است، اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی جمهوری ایران در این روزها نشان داده است که با رایزنی هایی که داشته و دارد به دنبال پیدا کردن یک راه حل سیاسی درست و قابل اجرا در قضیه افغانستان است.

ماموستا شیخی ادامه داد: با این حال برخی از کشورهای منطقه همچنان بر آتش جنگ و خونریزی در کشور مسلمان و همسایه افغانستان می دمند که بی شک دود این اعمال غیرانسانی دیر یا زود به چشم خود این کشورها خواهد رفت./1400/پ210/

ارسال نظرات