۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۶۹۸۴۷۳
عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه مطرح کرد؛

جایگاه والای حضرت فاطمه زهرا

جایگاه والای حضرت فاطمه زهرا
اصفهان - حجت الاسلام رضایی اصفهانی گفت: فاطمه زهرا(س) کوثر نسلی و جسمانی و معنوی است و در کار‌های خیلی مهم به حضرت زهرا (س) متوسل می‌شوند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان،  حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی چهارشنبه شب درجلسه ستاد احیاء تفسیرکاشان که با عنوان «فاطمه ازمنظر قرآن» درحسینیه حضرت علی اکبر(ع) شهرستان کاشان برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه، گفت: ۱۳۵ آیه قرآن در باره حضرت فاطمه زهرا(س) است.
 
وی افزود: از ۱۳۵ آیه‌ای که دررابطه با حضرت زهرا(س) است تفسیر برخی از آن‌ها در رابطه با حضرت است و ظاهرآیه با توجه به شأن نزول آن دارد و روایت آن نیازی به تأویل ندارد.
 
عضوهیات علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه گفت: آیاتی که در رابطه با حضرت زهرا(س) است را می‌توان به چهار دسته تفسیری، تطبیقی، تاویلی و مرتبط با حضرت زهرا تقسیم کرد.
 
حجت الاسلام رضایی اصفهانی به کتاب «فضایل فاطمة الزهراء(ع) فی الذکرالحکیم» نوشته علی مؤید اشاره کرد و افزود: در این کتاب آیات و روایاتی که در رابطه با فاطمه زهرا(س) است جمع آوری شده است.
 
وی درادامه به باطن آیه لیله القدراشاره کرد و ادامه داد: در رابطه با لیله القدراز امام باقر(ع) و امام صادق(ع) دو روایت شبیه یکدیگر است، امام باقر(ع) می‌فرماید، حضرت زهرا لیله القدر است و کسی که حضرت را با معرفت بشناسد لیله القدر را درک کرده است.
 
استاد جامعة المصطفی(ص) العالمیة، گفت: علت اینکه فاطمه را لیله القدر می‌دانند به این دلیل است که شناخت شب قدر دشوار است، همانگونه که درک و شناخت فاطمه زهرا(س) نیز سخت و دشوار است.
 
حجت الاسلام رضایی اصفهانی گفت: اگر کسی حقیقت معرفت حضرت زهرا(س) را درک کند لیله القدر را درک کرده است، حضرت زهرا (س) کوثر و با برکت است و لیله القدر نیز کوثر و با برکت است.
 
وی افزود: فاطمه زهرا کوثر نسلی و جسمانی است و از طرفی نیز کوثر معنوی است به این معنی که در کار‌های خیلی مهم به حضرت زهرا (س) متوسل می‌شوند.
 
عضوهیات علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه گفت: حضرت زهرا(س) هم کوثر جسمانی بود و امروزه بیش از ۵۰ میلیون نفر سادات دردنیا ازنسل او هستند وهم کوثر معنوی وهم کوثرعلمی بود وامامین انقلاب اسلامی از دستاورد‌های این کوثرهستند که برکات زیادی برای جهان اسلام داشتند.
 
وی ادامه داد: شب قدر ظاهری ظرف نزول قرآن صامت است و حضرت زهرا(س) ظرف نزول قرآن ناطق است و ائمه اطهار(ع) قرآن ناطق هستند، از این رو هردو ظرف نزول قرآن هستند، یکی قرآن صامت و دیگری قرآن ناطق است.
 
حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به اینکه قدرو منزلت شب قدرنامشخص است و قدر و منزلت حضرت زهرا(س) نیز نامشخص است، گفت: واژه قدر دارای سه معنای اندازه زنی، شرافت، با عظمت و تنگی است.
 
وی با اشاره به اینکه برای در دنیا بیشترین کتاب‌ها برای چهار شخصیت حضرت عیسی، پیامبراکرم (ص)، امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) نوشته شده است، گفت: انصاری زنجانی ۱۵ سال قبل کتابی را با عنوان «فاطمه در آئینه کتاب» چاپ و منتشر کرده است که تا آن زمان ۲ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب دررابطه با حضرت زهرا (س) جمع آوری شده بوده است.
 
عضوهیات علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه یادآور شد: در تاریخ بشریت بیشترین کتاب‌ها برای شخصیت‌هایی همچون ارسطو، افلاطون، حضرت موسی، حضرت عیسی، پیامبراکرم(ص) و امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) نوشته شده است، اما حضرت زهرا(س) با وجود عمر کوتاه ۲۰ ساله شان بیش از دیگران مورد توجه نویسندگان در طول تاریخ قرار گرفته است و او را از بقیه شاخص‌تر کرده است./۱۳۰۷/پ210/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات