۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۱۳۳۵۸
مرتجعین خرابکار (۷)؛

اگر قوه قضاییه در محاکمه کوتاهی کند، خرابکاری‌های کشور افزایش می‌یابد

اگر قوه قضاییه در محاکمه کوتاهی کند، خرابکاری‌های کشور افزایش می‌یابد
حجت‌الاسلام اشکوری گفت: تمام نهادهای حاکمیتی باید به وظیفه قانونی خود نه یک حرف زیاد و نه یک حرف کم، عمل کنند تا جلوی افزایش خرابکاری‌ها را در کشور بگیرند.

اشاره: سال‌های متمادی است که جریانی خاص در درون جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند با زدودن اعتماد مردم نسبت به نظام و انقلاب اسلامی، آن‌ها را نسبت به کارآمدی حتی دین و ائمه معصومین در مدیریت امور کشوری بدبین کند. جریانی که می‌رفت تا به‌خاطر یأسی که از نداشتن قدرت در دهه نود پیدا کرده بود، برای قبضه قدرت، کودتا کند؛ اما توانست با اندک بازی روانی و شعارهای فریبنده، خود را غالب کند. وقتی که مردم فاصله شعارهای فریبنده این جریان در حوزه اقتصاد و اقتدار سیاسی کشور را دیدند، نسبت به این جریان بدبین شدند و امروز هبیشترین انتظار را از دستگاه‌های اجرایی و قضایی کشور برای ورود جدی و محاکمه آن خرابکاران دارند.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به سراغ حجت‌الاسلام سید عبدالمجید اشکوری، استاد حوزه و دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی روز رفت تا پیرامون اهمیت و ابعاد جلوگیری از نفوذ مرتجعین در جامعه و محاکمه خرابکاران و تأثیر اجتماعی محاکمه آن‌ها بحث و گفت‌وگو کند.

رسا ـ رهبر انقلاب در مراسم 14 خردادماه در حرم امام خمینی(ره) درباره دو طیف مرتجعین و خرابکاران مواردی را مطرح کرده و لزوم جلوگیری از نفوذ و محاکمه آن‌ها را نیز مورد تأکید قرار دادند، مفهوم و مصداق این دو طیف را مشخص می‌کنید؟

رهبر انقلاب درباره مرتجع می‌فرمایند مرتجع به کسی گفته می‌شود که شرایط زمانی و مکانی متناسب را درک نمی‌کند. هر کسی که فهم درستی از زمان و مکان حاضر را را ندارد، مرتجع است. به عبارت دیگر مرتجع به کسی گفته می‌شود که تصمیمات او متناسب با زمانه حاضر نیست و به همان شکل نیز رفتار می‌کند. برای مثال تنها بر اساس محفوظات قبلی خود فکر می‌کند یا در دوره‌های گذشته سیر می‌کند.

هنوز افرادی از جریان روشنفکری در ایران هستند که در قرن ۱۷ و ۱۸ زندگی می‌کنند. آن‌ها همان حرف‌هایی که در قرن‌های گذشته اروپا بیان می‌شده را در کشور برای مردم بیان می‌کنند و قرن‌ها آن حرف‌هایی که خود غربی‌ها از آن دست برداشته‌اند را تکرار می‌کنند. جریان روحانیت آن نیز افراد متحجری هستند که هنوز فکر می‌کنند در زمان قاجار زندگی می‌کنند و به همین خاطر رابطه دولت و مرجعیت را رابطه انفصالی می‌دانند. آن‌ها به همین دلیل رابطه تعاملی و همکاری با جریان سیاست و حاکمیت جمهوری اسلامی ندارند.

کسی خرابکار نامیده می‌شود که در کار و مسیر صحیحی که برای او تعریف شده است، مانع ایجاد می‌کند. وقتی مسیر صحیح برای مثال به سمت تمدن نوین اسلامی - که ان شاءلله به ظهور حضرت بقیه الله منجر شود- شکل می‌گیرد و جامعه چنین حرکتی را اتخاذ کرده است، چنین آدم‌هایی می‌آیند موانعی را بر سر راه تحقق آن ایجاد می‌کنند. حال موانعی که خرابکاران ایجاد می‌کنند یا فکری است یا غیرفکری. هر کسی که در مقابل مسیر صحیح بایستد و آن را دچار انحراف کند به او عنوان خرابکار را می‌دهند.

خرابکاران در کشور کسانی هستند که بدون درک و فهم دقیق اگر غیر عمد باشد و اگر عمدی باشد که با توطئه‌ای که دارند در حالی که واقعیت را درک می‌کنند؛ اما به دنبال این هستند که کار را بهم بزند. این افراد که به‌عنوان خرابکاران جاهل هستند به دلیل عدم درک درست جلوی مسیر درست را می‌گیرند که عمده آن‌ها در مسائل مربوط به جامعه کار‌ها را خراب می‌کنند.

ما در وهله اول در برخورد با جریان خرابکاران در کشور باید بدانیم که چه کسانی موظفند مقابله با این جریان را در کشور دنبال کنند. نخبگان اجتماعی وظیفه دارند که با جریان‌های متحجر و خرابکاران مقابله کنند و جلوی آن‌ها را بگیرند. نخبگان اجتماعی دو راه را برای برخورد با این دو جریان پیشِ رو دارند؛ یکی برخورد ایجابی و دیگری برخورد سلبی است.

اگر قوه قضاییه در محاکمه کوتاهی کند، خرابکاری‌های کشور افزایش می‌یابد

برخورد سلبی جریان نخبگان اجتماعی نیز باید به شکل نقد آن تفکر در حوزه اجتماعی باشد؛ یعنی آن‌ها باید برای جامعه رفتار جریان خرابکاران و مرتجعین را آسیب شناسی کنند و مبانی غلط آن‌ها را برای مردم پررنگ‌تر سازند. وقتی نخبگان اجتماعی چنین کاری را برای جامعه انجام دادند، خود مردم با انحرافات فکری و آسیب‌های آن‌ها آشنا می‌شوند و از آن پرهیز می‌کنند.

کار دومی که به‌صورت ایجابی می‌توانند دنبال کنند مسأله جهاد تبیین است. جهاد تبیین به معنای این است که رفتار صحیح، چیستی، چرایی، چگونگی و ابعاد مختلف آن را برای مردم توضیح داد. وقتی این مسیر طی شد و همه این موارد برای مردم توضیح داده شد، مردم از ابزار‌هایی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، می‌توانند بهترین تفکر را پیدا و آن را انتخاب کنند.

رسا ـ با توجه به تأکید مکرر رهبر انقلاب برای محاکمه خرابکاران؛ خرابکاران در کشور چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ وظیفه نهاد‌های مختلف اعم از قوای سه‌گانه کشور برای اجرای این فرمان رهبر انقلاب چیست؟

باید با کسی که به صورت عمد خرابکاری می‌کند مقابله جدی و قاطع کرد. ترک فعل‌ها و کار‌هایی به طور مثال در حوزه ساختمان متروپل که در آبادان فروریخت، به اعتماد و سرمایه اجتماعی نظام اسلامی آسیب می‌زند؛ بنابراین باید با کسانی که در کشور موجب خدشه‌دار شدن اعتماد مردم به نظام اسلامی می‌شوند برخورد جدی و قاطعانه کرد.

اگر قوه قضاییه در محاکمه کوتاهی کند، خرابکاری‌های کشور افزایش می‌یابد

قوه قضاییه باید با هرکسی که در هر جایی با توجه و عمد خرابکاری می‌کند، برخورد‌های جدی انجام بدهد. نوع برخورد نیز باید متناسب با رفتاری باشد که فرد خرابکار در کشور مرتکب می‌شود. گاهی این جریان تنها خرابکاری فکری می‌کند و بنابراین باید تنها محکومیت فکری بشوند؛ برای مثال یک آدم خرابکار که دیگر نباید نقش استادی برای افراد داشته باشد، فکر دیگران را تخریب می‌کند و در جوامع تلاش می‌کند جوان‌ها را به انحراف فکری بکشاند و از مسیر صحیح و اصلی تفکر باز بدارد. پیامبر گرامی اسلام در برخورد با مسجد ضرار چنین اقدامی کرد که آن‌ها می‌خواستند علیه نظام اسلامی توطئه‌هایی کنند که پیامبر گرامی اسلام آن مسجد را تخریب کرد.

اگر نهاد‌های حاکمیتی به وظایف قانونی خود عمل نکنند، جامعه به مشکل فراوانی دچار می‌شود. از نهاد‌ها انتظار می‌رود که به وظایف قانونی خود عمل کنند. به قول حضرت امام نه یک کلمه فراتر از قانون و نه عدم رعایت قانون. همه باید به وظایفی که بر عهده دارند به درستی عمل کنند.

همه نهاد‌ها و قوا باید در این زمینه فعال بشوند. اگر ما در برخورد با جریان خرابکاران در کشور نیازمند به وضع قانون هستیم، قوه مقننه و مجلس شورای اسلامی باید قانون وضع کند. اگر در حوزه اجرا باید کاری صورت بگیرد تا جلوی نفوذ باند‌های فساد در دستگاه اجرایی گرفته شود، به قوه مجریه و دولت ارتباط پیدا می‌کند. برای مثال اگر قرار است در مقابله با جریانات فکری خرابکار مقابله‌ای صورت بگیرد، باید این اتفاق از سوی قوه مجریه در آموزش عالی صورت بگیرد.

هنگامی که هر کدام از قوا وارد شوند و در میدان به‌خوبی حضور پیدا کنند تا قانون را اجرا کنند، قوه قضاییه در حوزه قضایی نیز باید برخورد‌های جدی و قاطعی را نیز دنبال کند. قوه قضاییه باید به وظایف حاکمیتی خود در حوزه قضایی به‌خوبی و درستی عمل کند و جلوی خرابکاران را در کشور بگیرد. وقتی که قوه قضاییه به وظیفه حاکمیتی خود نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم‌تر عمل کند و وظیفه قانونی خود را به‌عنوان مدعی العموم دهد جلوی بسیاری از مقاسد گرفته خواهد شد اما اگر قوه قضاییه برخورد لازم را با این جریان‌ها در کشور دنبال نکند باعث افزایش آن جرم و ادامه خرابکاری در کشور خواهد بود.

رسا ـ نتیجه، ثمره و درس عبرتی که جلوگیری از نفوذ مرتجعین و مجازات خرابکاران خواهد داشت هم برای مردم و هم برای افرادی که در این مسؤولیت‌ها قرار خواهند گرفت چیست؟

نهاد‌های حاکمیتی در برخورد با متخلفین باید به مواضع قانونی عمل کنند. هر آدمی متوجه می‌شود که برخورد با چنین جریانی تأثیر پیش‌گیرانه و خوبی را به دنبال دارد. وقتی افراد متخلف ببینند با مجرمان به صورت قاطعانه برخورد خواهد شد، دیگر به سمت آن اقدام نخواهند رفت.

اگر قوه قضاییه در محاکمه کوتاهی کند، خرابکاری‌های کشور افزایش می‌یابد محاکمه خرابکاران مرتجعین خرابکار

این برخورد‌ها به‌خصوص در حوزه مسؤولین تأثیرگذار است. وقتی کسی بخواهد مسؤولیتی را در کشور بپذیرد، مجبور می‌شود به مسؤولیت خود به‌درستی عمل کند که در آن صورت و در آن زمان برای مردم بسیار بسیار نافع خواهد بود. اگر تأثیرات اجتماعی برخورد با مسؤولین خطاکار و خرابکار را بیان کنیم، مردم احساس آرامش می‌کنند.

وقتی مردم احساس امنیت و آرامش می‌کنند، پیشرفت خواهند کرد. حتی وقتی مردم پیشرفت‌ها و حرکت صحیح را ببینند، باعث ایجاد اعتماد میان مسؤولین و مردم خواهد شد. آن‌ها وقتی ببینند همه مسؤولین کشور در مسیر صحیح حرکت می‌کنند به‌طور طبیعی اعتماد اجتماعی شکل می‌گیرد و کشور پیشرفت می‌کند. این اتفاق تنها از راه برخورد قاطعانه با مسؤولینی خواهد بود که در کشور خطا و خرابکاری می‌کنند.

رسا ـ وظیفه مردم در قبال این تأکیدات رهبر انقلاب چیست؟

بزرگ‌ترین وظیفه مردم در قبال این تأکیدات رهبر انقلاب حمایت کردن آن‌ها از ایشان است. عمده وظیفه مردم یکی حمایت کردن از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، نظارت کردن بر رفتار مسؤولان و حسن اجرای آن فرمایشات در کشور و در نهایت مطالبه‌گری از مسؤولان برای تحقق آن‌ها است.

مطالبه‌گری نیز باید به وسیله روش‌های صحیح برای مقابله با متحجرین و خرابکاران باشد. مردم باید بدانند که باید این سه مسأله مطالبه‌گری، حمایت و نظارت را در کنار هم داشته باشند تا وقتی مسؤولی محاکمه می‌شود، تبعاتی برای کشور پیش نیاید. آن‌ها در کنار حمایت از رهبر معظم انقلاب باید از محاکمه مسؤولان خطاکار در محاکم قضایی نیز حمایت قاطع به‌عمل آورند.

مردم باید با نظارت در جامعه همیشه بررسی کنند که چرا چنین اتفاقاتی در جامعه پدید می‌آید. از طرفی مردم باید مراقب باشند که مرتجعین در داخل جامعه نفوذ پیدا نکنند. به عبارت دیگر مردم وظیفه دارند خودشان را از تأثیرگذاری مرتجعین و خرابکاران بر ذهن مردم حفظ کنند. آن‌ها باید مراقبت کنند تا تأثیر افکار آن‌ها بر ذهن مردم حاکم نشود که در صورت چنین اتفاقی مسیر جامعه عوض خواهد شد؛ بنابراین نظارت، مطالبه‌گری و حمایت از برخورد کنندگان با جریان ارتجاع و خرابکاران در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رسا ـ از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید تشکر می‌کنم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات