ارسال حدود ۷۰۰ اثر به جشنواره پادکست حوزه/پادکست، آینده رسانههای شنیداری در کشور ما خواهد بود

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا رستمی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره پادکست حوزه علمیه ضمن هشدار درباره سرعت رشد فضای مجازی خاطرنشان کرد: تفاوت قالبهای رسانهای امروز با گذشته، شگرف است؛ شاید چیزی حدود بیست سال پیش که نسل من مشغول کارهای گرافیکی و انیمیشن بودیم، هرگز تصور نمیکردیم که نسل جوان و نوجوان ما، پس از این همه شکوفایی در عرصههای بصری و سهبعدی، ناگهان گرایش ویژهای به قالبهای صوتی پیدا کند و در این عرصه به خوبی رشد کند که امروز، این نسل به پادکستها، مجلههای صوتی و مستندهای شنیداری روی آوردهاند.
وی ادامه داد: اینجا، وظیفه ما به عنوان متولیان حوزه علمیه بسیار سنگین است چرا که ما باید راه را برای تولید محتوای دینی در این قالب پرمخاطب باز کنیم.
مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه کشور با ابراز خرسندی از روند برگزاری جشنواره پادکست حوزه ابراز داشت: پس از برگزاری دورههای آموزشی، جشنوارهای با هدف ایجاد موج تولید محتوا در این عرصه، با همکاری عزیزانمان در «رادیو معارف» و «اداره ارشاد قم» برگزار کردیم که به شکلی باورنکردنی، شاهد ارسال حدود ۷۰۰ اثر بودیم؛ به طوری که نزدیک به ۶۰۰ اثر وارد بخش رقابت شد و در نهایت ۵۸۲ اثر برای داوری نهایی آماده شد.
وی با معرفی بستر های فراهم شده برای حوزه علمیه در این عرصه ادامه داد: رادیو حوزه بستری است که در کنار تلویزیون اینترنتی حوزه، این ظرفیت را فراهم میکند تا ما بتوانیم در تولیدات دینی و معارفی از یک قالب جدید صوتی بهره ببریم.
حجت الاسلام رستمی چالش های استفاده از کلمه فارسی پادکست را یادآور شد و افزود: در معرفی این قالب(پادکست)، ما خودمان هم در ابتدا دچار چالش بودیم. ابتدا از واژه «پادپخش» استفاده کردیم، اما چون به آن صورت که باید فراگیر نشده است مجبور شدیم به همان واژه جهانی «پادکست» برگردیم تا معرفی بهتر انجام شود و امیدواریم در سالهای آتی، مفاهیم این حوزه به خوبی جا بیفتد.
وی ادامه داد: لازم به ذکر است که نفراتی از برگزیدگان جشنواره ما، از میان افراد غیرطلبهای بودند که در موضوع علما محتوا تولید کردند؛ این بسیار اتفاق مبارکی است و باید این جریان را تقویت کنیم.
حجت الاسلام رستمی با هشدار نسبت به کاهش رسانه های بصری و اقبال رو به رشد مخاطبان به رسانه های شنیداری اظهار داشت: در حالی که رسانههای بصری با کاهش شدید مخاطب مواجه هستند، رسانههای شنیداری نه تنها کم نشدهاند، بلکه روز به روز بر تعداد شنوندگانشان افزوده میشود به نحوی که سال گذشته، ما تنها در اردوی محرم، بیش از ۲۵ میلیون شنونده از قاطبه مردم شریف ایران داشتیم که صدای ما را صرفاً از بستر اینترنت استماع کردند و این در حالی است که در شبکههای اجتماعی، درصد قابل توجهی از مخاطبان به رسانههای تصویری و متنی میپردازند.
وی ادامه داد: این نشان میدهد که رسانههای شنیداری زنده هستند و پادکست، آینده رسانههای شنیداری در کشور ما خواهد بود. امیدواریم شاهد این باشیم که حوزه علمیه نیز، به همت دوستان و خادمین اهل بیت، در این حوزه نیز مانند سایر عرصهها، قدمهای بزرگی بردارد.
مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه کشور در پایان ضمن توصیه به تولید محتوای ویژه برای جوانان، ابراز داشت: متوجه شدیم که نسل جوان و نوجوان امروز، به شدت از پادکست برای القای شبهات خود استفاده میکند، اما در مقابل، برای ارائه اندیشههای خود نیز همین بستر را ترجیح میدهد؛ پس به همین دلیل، ما سه بخش اصلی کار خود را محکم کردهایم: بخش ویژه، بخش علما و بخش مرتبط با همین پادکستها و برنامه داریم تا در زمینه شبهات و مسائل روز بیشتر کار کنیم.