۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۶۱۷۴۶۴

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۳۰ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۳۰ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت هر اونس طلا امروز با 0.1 درصد کاهش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 1505 دلار و 42 سنت رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 30 مرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت جهانی طلا امروز ۱۳۹۸/۰۵/۳۰ | قیمت طلا مجدد ۱۵۰۰ دلاری شد

قیمت هر اونس طلا امروز با 0.1 درصد کاهش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 1505 دلار و 42 سنت رسید. قیمت فلز زرد دیروز افت بیش از یک درصدی روز دوشنبه را جبران کرد و بار دیگر به بالای 1500 دلار رسید. قیمت طلا در بازار آمریکا نیز امروز به رقم 1516 دلار و 20 سنت رسید.

اکنون سرمایه گذاران روی صورت مذاکرات نشست ماه جولای فدرال رزرو متمرکز شده اند که قرار است روز چهارشنبه منتشر شود.

سرمایه گذاران همچنین منتظر نشست سالانه بانک مرکزی آمریکا و نشست گروه 7 در اواخر این هفته هستند تا ببینند سیاست گذاران قصد دارند برای تقویت رشد اقتصادی چه اقداماتی را به اجرا بگذارند.

تجار احتمال کاهش 25 واحدی نرخ بهره در آمریکا در ماه سپتامبر را حدود 94 درصد ارزیابی کرده اند.

حجم دارایی های اس پی دی آر گلد تراست بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا روز سه شنبه با 0.21 درصد افزایش به 1845.17 تن رسید.

شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی پس از فاصله گرفتن از بالاترین رقم 3 هفته گذشته که در روز دوشنبه به ثبت رسیده بود، امروز نسبتا ثابت بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا روز سه شنبه اعلام کرد حتی اگر اقتصاد آمریکا در کوتاه مدت آسیب ببیند، وی باید در جبهه تجاری با چین مقابله نماید، زیرا پکن ده هاست که در حال فریب واشنگتن است.

 

نفت به بالای 60 دلار در هر بشکه رسید

پس از اینکه گزارشی نشان داد ذخایر نفت آمریکا بیش از انتظار کاهش یافته است، قیمت نفت به بالای 60 دلار در هر بشکه افزایش یافت اما ادامه نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی در جهان مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد.

هر بشکه نفت برنت با 33 سنت افزایش 60.36 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 13 سنت افزایش 56.34 دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

آمریکن پترولیوم دیروز گزارش داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 16 آگوست 3.5 میلیون بشکه کاهش یافته است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در نیویورک گفت: «قیمت نفت خام به علت گزارش امریکن پترولیوم تقویت شد.»

امارهای رسمی این ذخایر امروز آخر وقت از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام خواهد شد و با توجه به نزدیک شدن پایان فصل اوج مسافرت‌ها در آمریکا، این گزارش بیش از معمول رصد خواهد شد.

با توجه به اظهارات پامپئو که امریکا هر اقدامی انجام می‌دهد تا مانع انتقال نفت ایران در دریای مدیترانه به سوریه شود، تنش‌ها در غرب آسیا همچنان در مرکز توجه قرار دارد.

همچنین قیمت‌ها تحت تاثیر صادرات کمتر عربستان در ماه ژوئن نیز بود. یک مقام عربستانی اوایل این ماه به رویترز گفته بود این کشور در نظر دارد تا در ماه آگوست و سپتامبر (مرداد و شهریور) صادرات نفت خود را کمتر از 7 میلیون بشکه در روز نگه دارد تا بازار را دوباره به توازن برساند.

اما بلاتکلیفی در مورد چشم‌انداز جهانی اقتصاد در بحبوحه جنگ تجاری آمریکا و چین مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شده است.

همچنین تاجران در انتظار سمینار سالانه جسکون هول بانک مرکزی آمریکا هستند که انتظار می‌رود جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو سرنخ‌هایی در مورد نرخ بهره آمریکا به دست بدهد.

مویا افزود: «بزرگ‌ترین ریسک برای نفت خام این است که پاول در جکسون هول در مورد سیاست‌های کاهشی بیشتر هیچ سیگنالی ندهد.»

 

خرید تضمینی گندم به 7 میلیون و400 هزار تن رسید

از شروع عملیات خرید تضمینی گندم تاکنون بیش از  7 میلیون و400 هزار تن گندم درقالب 1 میلیون و 216 محموله از کشاورزان کشور خریداری شده است.

بهای  این مقدار گندم خریداری شده در کشور بالغ بر 128هزار و 22 میلیارد ریال است.

براساس این گزارش، تاکنون بیش از 87 درصد  بالغ بر 111 هزار و 363 میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران کشور پرداخت شده است.

در این گزارش آمده است: بیشترین مقدار گندم در استان های خوزستان، کردستان ، فارس ، گلستان و کرمانشاه خریداری شده است.

این گزارش می افزاید: همچنین مقدار 347 هزار و 76 تن دانه روغنی کلزا از کلزاکاران کشور خریداری شده است.

 

«ریال پارسه» نام جدید به‌جای ریال

با اجرای طرح اصلاح نظام پولی در قالب حذف چهار صفر از پول ملی و بازنگری در اقطاع اسکناس و سکه، نقش این ابزار در نظام­‌های پرداخت کشور، می‌یابد، در این راستا، حسن روحانی، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را که در جلسه 13 مرداد 1398 هیئت وزیران به‌پیشنهاد بانک مرکزی به‌تصویب رسید، برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

براساس این لایحه واحد پول ایران به تومان تغییر می‌یابد و هر تومان برابر 10000 ریال جاری و معادل یکصد ریال پارسه است.

برابری پول­‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و عنداللزوم تعهدات کشور در مقابل صندوق بین­‌المللی پول، محاسبه و تعیین می­‌شود.

دوره گردش موازی و اعتبار همزمان "تومان" و "ریال" که در این قانون "دوره­‌گذار" نامیده می‌­شود، حداکثر دو سال خواهد بود. طریقه جمع‌­آوری و شرایط خروج اسکناس­‌ها و سکه‌­های ریال از جریان، بر طبق قانون پولی و بانکی کشور حسب مورد، تعیین یا اجرا می­‌شود.

پس از پایان دوره­ گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

بر اساس این لایحه، بانک مرکزی موظف است ظرف 2 سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز دوره گذار فراهم کند.

 

کمبود و گرانی دو معضل بازار لوازم خانگی

در یک سال گذشته با اوج گرفتن تحریم‌ها حمایت از تولید داخلی نیز تقویت شد، اما در این مسیر مشکلاتی نیز در بخش بازار بروز کرد، چراکه برخی از تولیدکننده ها این حق را به خود داده بودند که محصولات را با قیمت چند برابر عرضه کنند یا با دپوی محصولات، جو کمبود کالا ایجاد کنند تا بازار را به هر سمتی که دوست دارند سوق دهند. یکی از این بازارها محصولات لوازم‌خانگی است که به دلیل تقاضا پیوسته از سوی زوج‌های جوان و ... همواره مورد توجه قرار داشته، انتظار می‌رفت مسئولان نیز با در نظر گرفتن حساسیت‌های همراه نیاز مردم را در اولویت قرار دهند و این به معنای این نیست که از تولید ملی غفلت شود، بلکه هموار باید تعادلی در بازار ایجاد شود که فضای انحصاری بر آن حاکم نشود.

به‌تازگی محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات استان تهران در واکنش به وضعیت بازار لوازم خانگی گفته است در حال حاضر قیمت‌ لوازم خانگی در بازار بالاست که انتظار می رفت تولیدکننده‌های داخلی در مسیر تامین نیاز مردم حرکت کنند، البته سال گذشته چند مورد احتکار لوازم‌خانگی کشف شد که در یکی از این موارد، برندی حدود 62 هزار دستگاه یخچال سایدبای‌ساید را در انبار احتکار کرده بود، اما به‌طورکلی مشکل اصلی بازار لوازم‌خانگی این است که تولیدکننده‌های داخلی توان تامین نیاز مردم را ندارند.

حال برای عبور از مشکلات بازار لوازم‌خانگی به‌تازگی شرکت‌هایی که پیش از این محصولات کره‌ای را در ایران تولید و مونتاژ می‌کردند جلسه‌ای را با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرده‌اند تا واردات SKD قطعات لوازم‌خانگی تسهیل شود، این اقدام پس‌ازاین موضوع اتفاق افتاد که تولیدکننده‌های داخلی نتوانستند نیاز بازار را تامین و نارضایتی‌های نیز در مورد محصولات وجود داشت.

در همین رابطه امیرعباس کائینی عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی می‌گوید: با اعمال تحریم‌ها، در واردات قطعات با محدودیت روبه‌رو شدیم که اصلی‌ترین مشکل در بحث نقل‌وانتقال مالی بود درحالی‌که شرکای کره‌ای لوازم‌خانگی هیچ‌کدام تمایل نداشتند از بازار ایران خارج شوند و حتی هنوز هم به صورت مستمر و ماهیانه جلسات ما با آن‌ها ادامه دارد و به دنبال راهی برای بازگشت به شرایط پیش از تحریم‌ها هستند.از این رو تنظیم بازار با استفاده از ابزار واردات می‌تواند جلوی تنش در بازار را بگیرد و در نهایت واردات اس کی دی به نفع مصرف‌کننده است و مشروط بر اینکه قاچاق و انحصار شکل نگیرد.

رئیس سازمان استاندارد هم در گفتگویی با اشاره به اینکه برخی برندها با استفاده از قطعات استاندارد کره‌ای در ایران تولید می‌شد، گفت: «بسیاری از فرآیندهای استاندارد در سال اخیر تغییر کرده و رویکرد ملی استانداردسازی بر همین مبنا مصوب شده تا بستر رقابتی برای واحدهای تولیدی ایجاد شود. حال ازآنجایی‌که کشور در شرایط خاصی قرار دارد سازمان استاندارد بسته‌های حمایتی برای بخش واردات و صادرات در نظر گرفته است، اما این موضوع بر مبنای چشم‌پوشی از کیفیت استاندارد نیست، ازاین‌رو اگر کالایی چینی در فرایند تولید لوازم‌خانگی بکار گرفته شود، قطعا از استانداردهای لازم برخوردار است و نباید نگاه ما به کالاهای چینی این باشد که همواره محصولات بی‌کیفیتی هستند، بلکه محصولات بسیار با کیفیت نیز در این کشور ساخته می‌شود.»

نیره پیروز بخت با تاکید بر اینکه از واردات هرگونه کالای بی‌کیفیت جلوگیری خواهد شد، تاکید کرد: «برخی از محصولاتی که از استاندارد برخوردار نباشد به‌طورقطع مجوز واردات از سوی سازمان استاندارد نمی‌گیرند و کالا قبل از اینکه وارد فرایند تولید شود از سوی کارشناسان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.»

یکی از مسائلی که امروز در زمینه تولید داخلی برخی برندها وجود دارد این است که گفته می شود برخی قطعات‌ «های تک» لوازم‌خانگی در ایران تولید نشده و از طریق واردات تامین می شود، اما تولیدکننده‌های آن‌ها برای اخذ امتیازات بیشتر با نام تولید ملی اعلام می‌کنند صددرصد کالای تولید شده داخلی است.

امیرعباس کائینی عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در همین رابطه گفت: «در حال حاضر بار اصلی تولید قطعات با تکنولوژی بالا در مورد لوازم‌خانگی در کشور چین است و هرچند در این کشور نیز تامین کنندگان متنوعی وجود دارند کما اینکه برخی از این شرکت‌ها توسط کره‌ای ها ایجاد شده، اما در نهایت برای قطعات های‌تک مانند ماژور تلویزیون مجبور هستیم که فقط از کره یا اروپا و آمریکا واردات انجام دهیم.»

محمدرضا شهیدی دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان صوتی و تصویری نیز با اشاره به اینکه برنامه سال جاری کشور تولید 1 میلیون دستگاه تلویزیون است، گفت: «در شرایط کنونی شرکت سامسونگ مذاکراتی را با شرکت‌های جدید انجام داده‌ تا بتواند تا پایان امسال برندهای جدیدی از لوازم‌خانگی را تولید کنند.»

بر اساس این گزارش تا زمانی که شرکت‌های داخلی علیرغم وعده و وعیدهای داده شده نتوانند نیاز بازار را تامین کنند، عدم همکاری با برندهای مطرحی همچون سامسونگ می‌تواند به مشکلات افزایش قیمت، نارضایتی مردم از کیفیت کالاها، افزایش قاچاق و ... دامن بزند، ازاین‌رو دولت با تسهیل فرایند تولید مبتنی بر سی کی دی لوازم‌خانگی ضمن تعادل بخشی در بازار می‌تواند قیمت‌ها را نیز کنترل کند.

 

بخشنامه جدید گمرک برای تسریع در ترخیص کالاهای اساسی

مهرداد جمال ارونقی در راستای تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی کالاهای اساسی و ضروری از گمرکات کشور طی بخشنامه‌ای بر لزوم اتخاذ تمهیدات مناسب‌تر با رعایت کلیه قوانین و مقررات موجود تأکید و تصریح کرد تدابیری اتخاذ شود تا:

1- در صورت ارائه درخواست از سوی صاحبان کالا، با "حمل یکسره" کالای موضوع اظهارنامه موافقت گردد. بدیهی است اخذ و ارائه مجوزهای قانونی مربوط به اظهارنامه به‌صورت سیستمی قبل از خروج کالا الزامی است.

2- نظارت و همکاری لازم صورت پذیرد تا دستگاه‌های متولی صدور مجوزهای قانونی از جمله استاندارد، جهاد کشاورزی، بهداشت و ... نسبت به نمونه‌برداری از کالاهای موضوع اظهارنامه در روی کشتی حامل کالا، قبل از تخلیه و یا هنگام تخلیه کالا اقدام نمایند.

3- در صورت قرارگیری اظهارنامه این اقلام در مسیرهای زرد و قرمز اظهارنامه به‌صورت تصادفی، کارشناسان و متصدیان رسیدگی کننده، نسبت به بررسی و انجام تشریفات گمرکی این اظهارنامه‌ها با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، در حداقل زمان ممکن و به صورت خارج از نوبت اقدام نمایند.

4- در صورت انقضای مهلت مندرج در مجوزهای ثبت سفارش این کالاها،نسبت به پذیرش مجوزهای ثبت سفارش ارائه شده بدون تمدید مهلت مذکور با رعایت سایر مقررات مربوطه اقدام شود.

5- در صورت ارائه درخواست از سوی صاحبان کالا، با خروج شبانه‌روزی این اقلام حتی در روزهای تعطیل و ساعات غیراداری با رعایت سایر مقررات موافقت گردد. 

براساس این گزارش، مسؤولیت حسن اجرای این بخشنامه بر عهده بالاترین مقام اجرائی گمرکات است و ناظرین نیز باید به‌طریق مقتضی برای جلوگیری از ایستایی بر اجرای موضوعات بالا نظارت داشته باشند و همکاری‌های لازم را با دفتر ستادی گمرک ایران انجام دهند. 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات