۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۶۲۱۰۹۱
حجت الاسلام اخوی:

ورود به معاملات بدون فراگیری احکام فقهی انسان را دچار مشکل خواهد کرد

ورود به معاملات بدون فراگیری احکام فقهی انسان را دچار مشکل خواهد کرد
استاد حوزه با بیان این که اگر کسی بدون توجه به فقه وارد معاملات شود گرفتار ربا خواهد شد، گفت: باید احکام مورد نیاز زندگی را بدانیم و بر اساس آن عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اخوی امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که اگر کسی بدون توجه به فقه وارد معاملات شود گرفتار ربا خواهد شد، گفت: باید احکام مورد نیاز زندگی را بدانیم و بر اساس آن عمل کنیم.

وی افزود: معامله در اسلام شرایطی دارد و یکی از شرایط این است که طرفین قصد جدی داشته باشند وبه شوخی و مزاح معامله حاصل نمی شود، همچنین معامله باید با اختیار انسان باشد و اگر معامله ای از روی اجبار باشد باطل خواهد بود.

استاد حوزه علمیه با بیان این که فروشنده و خریدار باید مالک کالا و پول باشند و والا معامله باطل می شود، اظهار داشت: کسی که مالک نباشد نمی تواند خرید وفروش انجام دهد، به عنوان مثال اگر کسی کالا و مالی را به امانت در اختیار دارد نمی تواند وارد معامله شود.

وی ادامه داد: چیزی که مورد معامله قرار می گیرد باید مشخص و معین باشد و وزن و ویژگی های آن باید مشخص شود، معاملاتی که در آن جنس و میزان آن مشخص نیست اشکال دارد و کسانی که با باغ می خرند باید در کنار چیزی که مالیت دارد معامله کنند.

حجت الاسلام اخوی با بیان این که فروشنده و خریدار باید قدرت تحویل کالا و پول را داشته باشند، ابراز داشت: فروش جنسی که قدرت تصرف در آن نداریم دارای اشکال است، چیزی که فروخته می شود نباید شراکتی باشد مگر این که شریک اجازه دهد.

وی عنوان کرد: مقدار وسیله مورد معامله باید بر اساس تعداد، وزن و پیمانه مشخص باشد؛ اگر جنس ویژگی خاصی دارد که در قیمت آن مؤثر است باید مشخص شود.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 4
محمد قمین
ارسال نظرات