۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۲۱۴۱۷

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 52 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 994 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 1 مهر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا و قیمت سکه امروز ۹۸/۰۷/۰۱

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و  52 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 994 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 58 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 259 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 889 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 408 هزار و 900 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1513.8 دلار معامله می‌شود.

 

قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی ملی امروز ۹۸/۰۷/۰۱

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با ثبات نسبت به روز کاری قبل 11 هزار و 400 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 300 تومان خریداری می‌کنند.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12هزار و 700 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12هزار و 600 تومان است.

به گزارش تسنیم، 5 صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت 10 تا 15 تا 2000 دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند. این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

گفتنی است، امروز بانک‌های عامل قیمت دلار را 11 هزار و 297 تومان و 4 ریال، قیمت یورو را 12 هزار و 453 تومان و 8 ریال  و قیمت پوند انگلیس را 14 هزار و 104 تومان و 3 ریال برای خرید از مردم اعلام کرده‌اند. قیمت دلار نسبت به روز کاری قبل کاهش و یورو و پوند کاهش یافته است.

** توجه داشته باشید که قیمت‌های درج‌شده در این خبر برای دلار، یورو و پوند، قیمت خرید بانک از مردم است نه فروش!

شعب منتخب فروشنده ارز مسافرتی در نظام بانکی فروش ارز مسافرتی را طبق روال روزهای قبل، بعد از ساعت 11 آغاز کرده و به مسافران یورو را با قیمت 12 هزار و 629 تومان و 8 ریال می‌فروشند. قیمت ارز مسافرتی نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است.

به گزارش تسنیم، مسافران خارج از کشوری که اسناد و مدارک خواسته‌شده را به شعب بانک‌های عامل ارائه کنند می‌توانند برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع حداکثر 500 یورو و برای سایر کشورها تا 1000 یورو خریداری کنند.

 

جرئیات قیمت بلیت قطارهای مسافری در اربعین ۹۸

برای ایام اربعین امسال قیمت بلیت قطارهای 4 تخته مسافری مسیر مشهد-خرمشهر 272 هزار تومان و نرخ بلیت این مسیر برای قطارهای 6 تخته 192 هزار تومان خواهد بود.

قیمت بلیت قطار 4 تهران-خرمشهر 153 هزار تومان، 4 تخته مشهد-کرمانشاه 195 هزار تومان و قطار 6 تخته همین مسیر 180 هزار تومان است. قیمت بلیت قطار 6 تخته، 4 تخته و اتوبوسی برای مسیر تهران-کرمانشاه به ترتیب 70 هزار، 95 هزار و 50 هزار تومان خواهد بود.

همچنین قیمت بلیت قطار 4 تخته مشهد-همدان و قطار اتوبوسی تهران- همدان به ترتیب 200 هزار و 47 هزار تومان است.

 

رکوردشکنی بورس در اولین روز مهرماه

براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه اول مهرماه سال 98 با جهش بی‌سابقه 9367 واحد به رکورد 311 هزار و 471 واحد دست یافت. شاخص کل با معیار هم‌وزن 2165 واحد رشد کرده و به رقم 90 هزار و 18 واحد رسید. 

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از یک میلیون و 138 هزار میلیارد تومان رسید. 

به گفته برخی کارشناسان دلیل رکوردشکنی بورس تهران علاوه بر اینکه نقدینگی تازه از طریق تسهیلات و نظام بانکی در اختیار فعالان بازار قرار گرفته می‌تواند این باشد که افزایش درآمد ریالی شرکت‌های صادرات محور بورسی، افزایش سرمایه شرکتهای بورسی ناشی از تجدید ارزیابی دارایی پس از جهش نرخ ارز، رکود در بازارهای موازی مانند سکه، طلا، ارز و مسکن و همچنین موفقیت‌هایی که در عرصه‌های سیاسی برای کشور به دست آمده از دلایل عمده رشد شاخص کل بورس به شمار می‌رود. 

امروز معامله‌گران بورس بیش از 5.3 میلیارد  سهام، حق تقدم و سایر اوراق مالی در قالب 480 هزار نوبت معامله و به ارزش 2368 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز عمده نمادهای بورسی در تقویت شاخص کل موثر بودند که از مهمترین می‌توان به نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گروه مپنا، پتروشیمی پارس، گسترش نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت اصفهان می‌توان نام برد. 

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با افزایش 2517 واحد به رقم 83هزار و 714 واحد رسید، شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با افزایش 1449 واحد به رقم 60 هزار و 258 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 10 هزار و 101 واحد به رقم 358 هزار و 700 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش 6 هزار و 749 واحد به رقم 226 هزار و 606 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افزایش 19 هزار و 314 واحد به رقم 632 هزار و 335 واحد رسید. 

امروز نمادهای پربیننده بورسی مربوط به بانک  تجارت و قیمت هر سهم 471 ریال، بانک صادرات و قیمت هر سهم 523 ریال، شرکت سایپا، ایران خودرو،‌فولاد مبارکه اصفهان، سرامیک‌های صنعتی اردکان، بانک اقتصاد نوین به قیمت هر سهم 4471 ریال، پالایشگاه نفت تهران بودند. 

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل افزایشی بوده و با رشد 104 واحدی به رقم 4121 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 229 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از 1.3 میلیارد سهام حق تقدم در قالب 198 هزار نوبت معامله و به ارزش 903 میلیارد تومان دادوستد کردند. 

نمادهای تاثیرگذار در رشد شاخص فرابورس شامل پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهر زمین، توسعه و عمران استان کرمان،‌پالایش نفت شیراز و پالایش نفت لاوان بوده است. 

امروز نمادهای پربیننده در فرابورس شامل ذوب آهن اصفهان، بانک دی،‌توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، نیروگاه زاگرس کوثر، صنایع کاغذ پارس،‌تولید و صادرات ریش‌مک،‌ریل‌پرداز سیر و سیمان لار سبزوار بوده‌اند. 

امروز همچنین با پیام ناظر بازار بازگشایی نماد معاملاتی حق تقدم شرکت تامین سرمایه،‌لوتوس پارسیان روی داد. بازگشایی نماد معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس و نماد تامین ماسه ریخته گری انجام شد. 

بازگشایی نماد معاملاتی لوله و ماشین‌سازی ایران و نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه اتفاق افتاد. همچنین توقف نماد معاملاتی شرکت لیزینگ خودرو غدیر ، توقف نماد شرکت لبنیات کالبر و نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری صنعت بیمه روی داد.

 

35 درصد پزشکان کارتخوان خود را ثبت کردند

علی رستم پور در مورد میزان ثبت نام کارتخوان پزشکان در سامانه سازمان امور مالیاتی اظهارداشت: طبق آخرین آمار مربوط به 31 شهریور، بالغ بر 26 هزار پزشک تا موعد مقرر در اطلاعیه‌های سازمان کارتخوان خود را ثبت کردند.

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون‌سپاری سازمان امور مالیاتی افزود: براین اساس تا این تاریخ 35 درصد از جامعه پزشکی مشمول فراخوان ثبت نام،‌ به تکلیف قانونی خود عمل کرده‌اند.

وی تاکید کرد:‌ از ظهر روز گذشته (یکشنبه) تا پایان همان روز حدود 4 هزار پزشک کارتخوان خود را در سامانه به ثبت رساندند.

بالغ بر 73 هزار و 877 پزشک در این طرح فراخوان شده‌اند. همچنین طی روزهای اخیر نشست 4 جانبه‌ای از وزارت بهداشت، مجلس،‌ سازمان مالیاتی و نظام پزشکی به منظور کارتخوان مالیاتی پزشکان برگزار شده بود و همه بر انجام تکالیف قانونی پزشکان تاکید کردند.

براین اساس علاوه بر پزشکان از امروز 50 نوع حرف و مشاغل حقیقی مشمول نصب سامانه صندوق فروش شده‌اند.

رستم پور پیشتر گفته بود سازمان مالیاتی بر اساس وظیفه‌ای که دارد به منظور رسیدگی به شناسایی مودیان، تشخیص درآمد واقعی و مطالبه مالیات برای همه یکسان و طبق قانون مالیات‌ها عمل می‌کند.

 

روند دریافت تسهیلات مسکن در سال‌های ثبات قیمت‌ها

متقاضیان واقعی خرید مسکن زمانی که هنوز قیمت مسکن روند صعودی به خود نگرفته بود با دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز یکم می توانستند حدود 30 تا 40 درصد یک واحد مسکونی را تسهیلات دریافت کنند به همین دلیل بود که در همان سال های نخست تشکیل صندوق از صندوق پس انداز مسکن یکم استقبال شد و از سال 94 تا ابتدای 97 روند پرداخت تسهیلات مسکن و ساختمان حرکت صعودی داشت.

بررسی سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۷ بیانگر آن است که در سال گذشته ۲۳ هزار و ۸۳ میلیارد تومان تسهیلات به قسمت­های مختلف بخش مسکن و ساختمان در قالب تسهیلاتی همچون تسهیلات ساخت، خرید و تعمیرات منزل پرداخت شد.

این میزان تسهیلات پرداختی نسبت به مبلغی که در سال ۹۶ پرداخت شده از رشد ۱۰.۵ درصدی برخوردار شده است.

همچنین تسهیلات پرداخت شده به بخش مسکن و ساختمان در سال ۹۶ نیز رشد داشته است. در سال ۹۶ رقمی معادل ۲۰ هزار و ۸۸۹ میلیارد تومان انواع تسهیلات به متقاضیان در بخش مسکن و ساختمان پرداخت شد که نسبت به سال ۹۵ رشد ۴ درصدی داشته است.

در سال ۹۵ نیز روند پرداخت تسهیلات در بانک مسکن افزایش ۱۲ درصدی را به ثبات رساند.

نگاه جزیی به پرداخت تسهیلات طی سال ­های ۹۲ تا ۹۷ مشخص می­ کند که در سال گذشته بیشترین حجم پرداخت تسهیلات صورت گرفته است. به بیان دیگر اگر چه رونق معاملات خرید مسکن و ساخت و سازهای مسکونی در سال ۹۲ به لحاظ حجم و تعداد خیلی بیشتر از سال ۹۷ بوده اما میزان پرداخت تسهیلات در سال ۹۷ حدود ۴۰ درصد بیشتر از سال ۹۲ بوده است. در سال ۹۲ بانک مسکن ۱۶ هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان تسهیلات در بخش مسکن و ساختمان به متقاضیان پرداخت کرد.

بخشی از رشد در حجم پرداخت تسهیلات مسکن طی سال­ های اخیر به افزایش سقف مبالغ تسهیلات خرید و ساخت مسکن در مقایسه با سقف ­های سال ۹۲ مربوط است اما بخشی دیگر ناشی از برقراری ارتباط حجم بیشتری از خریداران و سازنده‌های مسکن با تسهیلات بانک مسکن به دلیل متنوع تر شدن این تسهیلات بوده است.

راه ­اندازی و شکل­ گیری صندوق پس ­انداز مسکن یکم در سال ۹۴ و استقبال متقاضیان خرید مسکن واجد شرایط از ورود به این صندوق طی سال­ های بعد از آن باعث شد دایره استفاده ­کنندگان از تسهیلات در فاصله سال ­های ۹۴ تا ۹۷ نسبت به سال­ های قبل از آن افزایش پیدا کند و در کنار آن، میزان پرداخت تسهیلات نیز بیشتر شود. همچنین تغییراتی که در شکل پرداخت تسهیلات اوراق مسکن طی سال ­های اخیر ایجاد شد نیز در استقبال بیشتر متقاضیان تسهیلات مسکن موثر بود.

براساس این گزارش در سال گذشته ۲۹ هزار و ۳۴۶ فقره تسهیلات ساخت مسکن، ۲۲۸ هزار و ۹۴۹ فقره تسهیلات خرید مسکن و ۱۶۳ هزار و ۶۳ فقره تسهیلات جعاله به متقاضیان در سراسر کشور پرداخت شد. از بین انواع تسهیلاتی که در سال گذشته به خریداران مسکن پرداخت شد، سهم تسهیلات صندوق پس ­انداز مسکن یکم به لحاظ تعداد، ۵۵ هزار و ۲۹۹ فقره بوده است. سال گذشته ۴ هزار و ۴۴۳ میلیارد و ۷۸۹ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن به سپرده­ گذاران صندوق پس ­انداز مسکن یکم پرداخت شد. سال گذشته ۱۰۲ هزار نفر در سراسر کشور نیز با استفاده از تسهیلات اوراق مسکن، ‌ صاحب­خانه شدند.

بنابراین گزارش، پس از اوج گرفتن قیمت مسکن در سال گذشته اکثر متقاضیان و سپرده گذاران صندوق پس انداز مسکن از دریافت تسهیلات خودداری کرده و یا انصراف  دادند چرا که معتقد بودند تسهیلات 80 میلیون تومانی با توجه یه متوسط قیمت مسکن در شهر تهران می تواند تا 10 درصد یک واحد مسکونی در مناطق متوسط شهر را پوشش دهد.

 

 

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات