۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۱۷۵۷۱۵
به مناسبت ماه مبارک رمضان؛

ویژه‌نامه ترنم عشق و عرفان در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «ترنم عشق و عرفان» به مناسبت ماه مبارک رمضان در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
ويژه‌نامه ترنم عشق و عرفان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «ترنم عشق و عرفان» شامل نماهنگ، نواهنگ‌، تصاویر ویژه، پیامک‌های ویژه ماه مبارک رمضان، مقالات و ویژه‌نامه‌های پیشین در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
دو نکته طلایی برای تلاوت قرآن در ماه رمضان، امتیازات وِیژه خدا برای روزه‌داران خوش اخلاق، روزه‌داری و ارتباط نامشروع با نامحرم، روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم، قابل توجه خانم‌ها و آقایان مدرن و روزه‌دار، ماه رمضان و بی‌کرانی رحمت خداوند، آنچه از خدا می‌خواهیم در این ماه بگیریم، شهوتی که می‌تواند روزه را تباه کند، بهترین فرصت آمرزش را از دست ندهیم، عالی‌ترین نمونه‌های اخلاق در تولی و تبری، تأدیب نفس اماره در هنگام اسارت شیطان، سفره‌های افطار و برانگیختن خشم خدا، سرمایه‌ای عظیم آماده بهره‌برداری، راهی برای ثواب بردن بی‌نهایت در ماه رمضان، از برکات سحرهای ماه رمضان عقب نمانیم و نقش روزه در حل مشکلات از موضوعات مطرح‌شده در بخش مقالات این ویژه‌نامه است.
موضوعات مهمانی ملکوتی، سحری، چشمه ربنا، شهر نور، ماه همیشه بهار و فصل ضیافت در بخش ویژه‌نامه‌های پیشین این ویژه‌نامه آمده است.
ماه رمضان و بی کرانی رحمت خداوند
در مقاله‌ای از ویژه نامه ترنم عشق و عرفان می‌خوانیم: ماه رمضان، ماهی است عظیم که خداوند در آن حسنات را می‌افزاید و گناهان را محو می‌کند و درجات را بالا می‌برد، هر کس در این ماه صدقه دهد خداوند او را می‌آمرزد و هر کس در حد توانش نیکی نماید خداوند او را می‌بخشد.
گویند ماه رحمت فرارسیده است، گویند درب‌های مغفرت الهی بر بندگان باز شده است، گویند اولیای الهی مسرور دیدار یارند، گویند خداوند سفره ضیافتی به وسعت عالم پهن کرده است و تمام مردم اعم از فقیر و غنی، جوان و پیر، عرب و عجم بی هیچ تفاوتی دعوت گشته‌اند، گویند چشمان خداوند به راه است تا بندگانش را ببیند و با برکات مادی و معنوی سیرابشان کند.
به راستی وسعت رحمت و برکت خداوند در این ماه تا چه اندازه است، چرا بندگان مخلص خداوند همواره چشم به راه این ماه هستند و از خدا می‌خواهند توفیق صائم واقعی بودن را نصیبشان گرداند.
 روزه، رکن اسلام
هر دین و آیینی بر ارکانی استوار است و اسلام نیز در این میان مستثنا نمی‌باشد، در روایات اسلامی چنین آمده است: جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام قَالَ: «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسِ دَعَائِمَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ وَلَایَةِ أَمِیرِ الْمُۆْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ‏؛ اسلام بر پنج رکن بنا شده است، نماز، زکات، روزه، حج و ولایت امیر مؤمنان و ائمه از نسل ایشان علیهم السلام.
آری، خدا روزه را رکنی برای اسلام قرار داده است و مسلمانان را دستور به انجام این فریضه در ماه رمضان داده است و وعده رحمت و برکت به آنان داده است تا تشویقی باشد برای توجه بیش‌تر بدان، حال باید دید وسعت رحمت خدا در این ماه تا چه حد است.
رحمت بی‌کران خدا
 رمضان که فرا می‌رسد، فضای شهر را عطر حضور خدا فرا می‌گیرد، هر کس در حد و اندازه خویش، در تلاش است تا شاید اندکی به خدا نزدیک شود، مردم حضور خدا را بیش از گذشته در کنار خویش احساس می‌کنند، گناه کردن‌ها کم می‌شود، جرائم کاهش پیدا می‌کند، دزدی کم می‌شود، طنین ربنا به جای آهنگ‌های مبتذل در شهر می‌پیچد و این نمونه‌ای بسیار ساده از رحمت و لطف خداوند در حق بندگانش است.
در این ماه خداوند بندگانش را فراخوانده و به آنان می‌گوید به آغوش من بازگردید و آرامش حقیقی را با عمق جانتان احساس کنید.
در روایتی آمده است: أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ قَالَ: قَالَ: رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:‏ «إِنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرٌ عَظِیمٌ یُضَاعِفُ اللَّهُ فِیهِ الْحَسَنَاتِ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ وَ یَرْفَعُ فِیهِ الدَّرَجَاتِ مَنْ تَصَدَّقَ فِی هَذَا الشَّهْرِ بِصَدَقَةٍ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ مَنْ أَحْسَنَ فِیهِ إِلَى مَا مَلَکَتْ یَمِینُهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ثُمَّ قَالَ علیه السلام إِنَّ شَهْرَکُمْ هَذَا لَیْسَ کَالشُّهُورِ إِذَا أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ أَقْبَلَ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ إِذَا أَدْبَرَ عَنْکُمْ أَدْبَرَ بِغُفْرَانِ الذُّنُوبِ هَذَا شَهْرٌ الْحَسَنَاتُ فِیهِ مُضَاعَفَةٌ وَ أَعْمَالُ الْخَیْرِ فِیهِ مَقْبُولَةٌ وَ مَنْ صَلَّى مِنْکُمْ فِی هَذَا الشَّهْرِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ رَکْعَتَیْنِ یَتَطَوَّعُ بِهِمَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ».
امام رضا علیه السلام از طریق پدرانشان علیه السلام نقل می‌کنند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «ماه رمضان، ماهی است عظیم که خداوند در آن حسنات را می‌افزاید و گناهان را محو می‌کند و درجات را بالا می‌برد، هر کس در این ماه صدقه دهد خداوند او را می‌آمرزد و هر کس در حد توانش نیکی کند خداوند او را می‌بخشد، سپس می‌فرمایند، این ماه همانند سایر ماه‌ها نیست چرا که با برکت و رحمت روی به سویتان می‌آورد و با بخشش گناهان از شما دور می‌گردد.
این ماه، ماهی است که حسنات در آن افزایش می‌یابد و اعمال خیر در آن مقبول است و هر کس از شما در آن برای خدای عزوجل دو رکعت نماز به پا دارد در حالی که آن را طولانی می‌گرداند خداوند او را می‌بخشد».
وعده پروردگار حق است، این ماه با برکات مادی و معنوی روی به سوی بندگان می‌آورد و هر کس گوی سبقت را از دیگران برباید، بیش از سایرین به این رحمت دست خواهد یافت، کسی که قدر لحظه لحظه این ماه را بداند بیش از دیگران می‌تواند به غفران الهی دست پیدا کند، خداوند وعده بخشایش بی‌حد و حصر و فزونی ثواب اعمال را به بندگانش داده است، حال باید دید چه کسی این فرصت بزرگ را مغتنم می‌شمارد.
در روایتی به مردمان چنین توصیه می‌شود: جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ أَمِیرُ الْمُۆْمِنِینَ علیه السلام عَلَیْکُمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ بِکَثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ فَأَمَّا الدُّعَاءُ فَیَدْفَعُ عَنْکُمْ بِهِ الْبَلَاءَ فَأَمَّا الِاسْتِغْفَارُ فَتُمْحَى بِهِ ذُنُوبُکُمْ‏».
امام صادق علیه السلام از طریق پدرانشان علیهم السلام نقل می‌کنند که امام علی علیه السلام فرمودند: «بر شما باد در ماه رمضان به کثرت استغفار و زیادی دعا، پس دعا بلایا را از شما دور خواهد کرد و استغفار گناهان شما را محو می‌سازد».
انسان با دعا می‌تواند به نعمات مادی و دوری از سختی‌ها دست پیدا کند و از طریق استغفار پاک شدن دل و جلب روزی‌های معنوی را برای خویش فراهم سازد و چه رحمتی بالاتر از این که خداوند در این ماه از طریق اولیایش به مردمان وعده داده است.
نقش روزه در حل مشکلات
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه آمده است: هرگاه برای کسی مشکل یا حادثه خاصی پیش آمد باید برای دفع یا رفع آن روزه بگیرد، روزه، حکمت هایی دارد که روح را به مقام بالا می‏رساند و روح بلند بر طبیعت فایق است.
از آنجا که در مسیر زندگی دشواری و مشکلات وجود دارد، دستور داده‏‌اند در شداید و مشکلات روزه بگیرید، یعنی اگر ما در هر نمازی چند بار از خدای سبحان استعانت می‌‏کنیم و می‏ گوییم(إیّاک نعبد و إیّاک نستعین) راه کمک‌‏رسانی را هم خدا بیان فرموده است.
اما این چنین نیست که بگویید: کمک کن و ما رایگان کمک برسانیم، اگر سخن از(إیّاک نستعین) است، راهش را هم قرآن به ما آموخته که(واستعینوا بالصّبر والصّلوة) و این صبر به «صوم» تفسیر و تطبیق شده و در حدیث آمده است که: «إذا نزلت بالرّجل النازلة والشدیدة فلیصم» هرگاه برای کسی مشکل یا حادثه خاصی پیش آمد باید برای دفع یا رفع آن روزه بگیرد، نه تنها در جنگ، بلکه اگر مشکلات دیگری هم برای انسان پیش آید، باید برای حل آن مشکل، روزه گرفت.
این روزه چه نقشی دارد که مشکل را حل می‏کند، انسان را به کجا می‏ رساند که بر مشکل پیروز می‏شود، تازه این امساک ظاهری است، اما روزه، حکمت‌هایی دارد که روح را به مقام بالا می‏رساند و روح بلند بر طبیعت فایق است.
اگر کسی برای خدا روزه گرفت چون کارها به دست اوست مشکل را حل می‏کند که فرموده‏‌اند: «یا مُسهّل الا قمور الصّعابِ»، قرآن نیز فرمود: «و أمّا من أعطی و اتّقی، و صدّق بالحُسنی، فسنُیسِّره للیسری)، ما کارها را برای افرادی که در مسیر مستقیم‏‌اند، راحت می‏کنیم، آنگاه نمونه‏‌هایش را هم به عنوان انبیای عظام برای ما بیان فرمود.
وقتی موسای کلیم‌الله از خدای سبحان درخواست می‏کند: (ویسّر لی أمری) در پاسخ می‏ فرماید: (قال قد أُوتیت سۆْلَکَ یا موسی) تو برای براندازی طاغوت فرعون از ما آسان کردن امور را طلب کردی، ما هم آن را به تو دادیم، آنچه را که از ما خواستی به تو دادیم، شرح صدر، روان بودن بیان، شرکت در رسالت و وزیر بودن برادرت را و نیز خواستی که او را از وحی خاص برخوردار کنیم، همه را عطا کردیم.
درباره رسول خدا هم فرمود: «ألمْ نشْرح لک صدْرک، و وضعْنا عنک وِزْرک، الّذی أنْقض ظهْرک، و رفعنا لک ذکْرک» آیا به تو شرح صدر ندادیم و بار گران را که بر پشت تو سنگینی می‏‌کرد برنداشتیم و نام تو را بلندآوازه نکردیم.
این راه‌ها را قرآن در اختیار ما گذاشته است، زیرا باطن روزه به قدری نیرومند است که انسان را بر جهان طبیعت، به اذن خدا، پیروز می‏کند.
حالا ماییم و یک دنیا مشکل و تنیدگی و یک فرصت کوتاه به اسم ماه مبارک رمضان نباید بگذاریم این فرصت بگذرد و ما هنوز در درگیری‌های خو به سر ببریم، بدون از استعانت از الطاف خاص خداوند که این‌گونه برای ما فرصت فراهم می‌کند راه به جایی نمی‌بریم.
خداوند انتظار دارد که بندگانش از فرصت‌های استثنایی و کمیاب، بهترین بهره را برده، مشمول مراحم و الطاف او شوند، از این رو به پیامبر بزرگوارش توصیه می‌کند که کمتر از نیمی از شب را بخوابد و در دل شب بیشتر احیا، نماز و قرائت قرآن داشته باشد.
روشن است که این کار از همه مردم ساخته نیست و همه توان انجام چنین کاری را ندارند، اما از آن‌ها انتظار است که هر اندازه می‌توانند در دل شب از فیض تهجد، نماز و قرائت قرآن محروم نشوند.
ویژه‌نامه «ترنم عشق و عرفان» به مناسبت ماه مبارک رمضان در فضای مجازی در بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است./907/ت302/ی
ارسال نظرات