۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۱۷۷۰۰۱
مدیر حوزه علمیه تبریز:

هدف اصلی روزه‌داری درک حقیقت عبودیت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سیدی‌ثانی با بیان این‌که غفلت از فضائل معنوی ماه مبارک رمضان، مساوی با خسران دنیا و آخرت است، گفت: هدف اصلی از روزه‌داری تهذیب نفس برای درک حقیقت عبودیت است.
حجت الاسلام سيد حسين سيدي ثاني، مدير حوزه علميه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدحسین سیدی‌ثانی، مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) تبریز امروز در جمع طلاب این مرکز علوم اسلامی با اشاره به فضیلت ماه مبارک رمضان، بر بهره‌مندی از فرصت های معنوی ضیافت الله تأکید کرد و گفت: ماه مبارک رمضان، از قداست و جایگاه ویژه ای برخوردار است چنانکه در دعای این ماه می خوانیم: « هذا شهر عظمته و کرمته و شرفته و فضلته علی الشهور ».


وی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) خاطرنشان کرد: آن حضرت می فرمایند؛ اگر کسی در این ماه، یک آیه از قرآن، تلاوت کند، ثوابش مثل کسی است که در غیر ماه رمضان، یک بار قرآن را ختم کرده باشد، از امام صادق(ع) نیز نقل شده که هرکس در ماه رمضان، صدقه ای بدهد خداوند هفتاد نوع، بلا را از او دور می کند.


حجت الاسلام سیدی‌ثانی با بیان این‌که غفلت از فضائل معنوی و لحظات ملکوتی ماه مبارک رمضان، مساوی با خسران دنیا و آخرت است، تصریح کرد: ماه مبارک رمضان علاوه بر این که ماه عبودیت و بندگی، و ماه غفران و رحمت الهی است، بنابراین باید تمام سعی خود را برای جلب نظر و رضایت الهی داشته باشیم.


وی با بیان این‌که پیامبر اکرم(ص)، ماه مبارک رمضان را ماه ضیافت و میهمانی معرفی کرده است، افزود: در این ضیافت معنوی، صاحب خانه پروردگار عالم و میهمانانش بندگان هستند که مائده های آسمانی این ماه مبارک روزه داری، تهذیب نفس، چشم پوشی از لذائذ دنیوی، تلاوت قرآن، شب زنده داری، دعا و نیایش، طلب غفران و رحمت الهی است.


مدیر حوزه علمیه تبریز یادآور شد: آنچه از احادیث و روایات به دست می آید، این است که انسان روزه دار برای بهره مند شدن از غفران و رحمت الهی باید ضمن امساک از خوردن و آشامیدن و دوری از اموری که روزه را باطل می کند، امور دیگری را نیز باید رعایت نماید، تا بتواند در زمره روزه داران واقعی قرار گیرد.


حجت الاسلام سیدی ثانی با بیان این‌که عده‌ای رنج تحمل روزه‌داری در روزهای طولانی و گرم تابستان را با برخی از اعمال خود باطل می کنند، گفت: جای تأسف خواهد بود که انسان در روزهای گرم و نسبتا بلند تابستان، از خوردن، آشامیدن خودداری کند، امام با چشم چرانی، بدحجابی، دروغ، تهمت، غیبت، سوء ظن و... آثار ارزشمند عبادت و روزه داری را به کلی، نابود سازد.


وی افزود: در تفسیر جامع به نقل از کافى، فقیه و تهذیب، از محمد بن مسلم روایت شده که امام جعفر صادق(ع) به من فرمود: زمانى که روزه هستى، پس باید گوش، چشم، زبان، دست و پا و پوست بدن تو روزه دار باشد، بنابراین این‌گونه می توان دریافت که هدف اصلی از روزه‌داری تهذیب نفس برای درک حقیقت عبودیت است.


مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) تبریز در پایان ماه مبارک رمضان را فرصت بهره مندی از اخلاق حسنه رسول گرامی اسلام در زندگی فردی و اجتماعی دانست و گفت: حُسن خلق واقعی زمانی در انسان تحقق پیدا می کند که منفعت طلبی و خود خواهی شخصی را کنار گذاشته، و به اصول با ارزش اخلاقی در مورد تمام کسانی که انسانیّت خود را حفظ کرده اند پایبند باشیم./935/پ202/ب

ارسال نظرات