۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۴۲۴۴۶۴
حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد مطرح کرد؛

قناعت و ساده زیستی شاخصه مسؤولان انقلابی و ولایتمدار

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قناعت شاخصه زندگی مؤمنانه است، گفت: در شرایطی که فقر و بیکاری به صورت عمومی در جامعه رواج یافته است شاخصه مسؤولان انقلابی و ولایتمدار قناعت پیشگی و ساده زیستی است.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد بعد از ظهر امروز در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما با اشاره به اینکه قناعت دارای آثار درونی و بیرونی زیادی بر زندگی انسان‌ها است، گفت: آرامش اولین اثر قناعت بر زندگی دنیوی و اخروی مؤمنان است.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: انسان طبع سیری ناپذیری دارد و اگر در زندگی از خصیصه قناعت برخوردار نبوده و حریص باشد حتی اگر از تمامی نعمت‌های روی زمین هم بهره مند شود باز هم چشم و قلبش پر نخواهد شد و در آرزوی چیزهای دیگری خواهی بود.

 

وی تصریح کرد: چشم و دل چنین انسانی را به دلیل تنوع طلبی فراوان تنها یک چیز می‌تواند پر کند و آن قناعت یا مرگ است.

 

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه حرص بیماری است که سرانجام میزبان خود را هلاک می کند، گفت: فرد حریص اگر ثروتمند باشد روز به روز اقدام به خرید چیزهای متنوع می‌کند ولی بازهم به آرامش خاطر نرسیده و همواره نفسش از او خواهش‌های دیگری را خواهد داشت و اما اگر چنین فردی فقیر باشد و توان مالی کافی برای برآورده کردن خواسته‌های نفس خود را نداشته باشد همواره در زندگی احساس نارضایتی کرده و زندگی را بر خود و دیگران حرام کرده و سرانجام هم به دلیل چشم و هم چشمی و حسد عمر خود را تباه می کند.

 

وی با بیان اینکه مدگرایی و چشم و هم چشمی از مهم‌ترین دلایل بیماری حرص در انسان‌ها است، اظهار کرد: برخلاف حرص و تنوع طلبی، قناعت زندگی را در چشم انسان زیبا کرده و فرد به یک آرامش خاطر دائمی می‌رسد زیرا چنین انسانی همواره به خاطر چیزهایی که دارد شاکر است حتی اگر آن چیز تنها یک قرص نان یا یک لباس مندرس باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان برای اینکه روحیه قناعت را در خود تقویت کند باید به انسان‌هایی که از نظر مالی و جسمی از او پایین‌تر هستند نگاه کند؛ زیرا چنین نگاهی انسان را شاکر و سپاس گذار می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد افزود: حرص تنها در زمنیه کسب علم و انجام اعمال معنوی و عبادی برای انسان‌ها پسندیده است.

 

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی ائمه (ع) همواره بر ساده زیستی بنا شده بود، گفت: امام صادق و تمامی ائمه (ع) می‌فرمایند تا زمانی که در جامعه فقیر و تهیدست وجود دارد ساده زیستی بر هر مؤمن و مسؤولی است که عهده دار امور مردم است واجب خواهد بود.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: زندگی مرفه در دستورات دین اسلام زمانی جایز است که اوضاع تمام مردم از نظر مالی در جامعه خوب باشد و در جامعه فقر و تهیدست وجود نداشته باشد.

 

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با تأکید بر اینکه در حال حاضر متأسفانه فقر و تنگدستی در جامعه بیداد می کند و قشر عظیمی از مردم فقیر هستند، اظهار کرد: برای اینکه مسؤولان به وظیفه خود به عنوان یک مؤمن و خدمتگزار مردم عمل کنند باید مانند مردم عادی زندگی کرده و ساده زیستی را سرلوحه خود قرار دهند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر متأسفانه میلیاردها تومان از درآمدهای کشور صرف فعالیت‌های تجملی و بی ثمر می شود، گفت: برای نمونه در حال حاضر نهادهای مختلف حتی دستگاه‌های اجرایی و دولتی برای اینکه بخواهند قدرت مالی و عظمت خود را به رخ مردم بکشند اقدام به ساختن ساختمان‌ها و برج هایی می‌کنند که به جز هزینه‌های ساخت، میلیاردها تومان برای دکور و نمای ساختمان خرج می‌شود در حالی که این‌گونه هزینه‌ها با شرایط فعلی کشور زیان‌بار است و نهادهای مختلف و بانک ها باید در این زمینه به جای هزینه کردن این پول برای نماهای ساختمانی بی‌فایده به مردم و قشر مستضعف جامعه وام اهدا کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سفر خود در ایام فاطمیه به وین افزود: در این کشور برای اینکه در هزینه‌های مالی صرفه جویی شود تمام ساختمان‌ها با سیمان ساخته شده و پس از آن ساختمان‌ها را رنگ کرده‌اند که این کار برای صرفه جویی در هزینه‌های گزاف خریداری سنگ‌های گران قیمت صورت گرفته است.

 

حجت الاسلام فرحزاد یادآورشد: متأسفانه برخلاف وین در کشور ما به عنوان یک کشور اسلامی هزینه‌های گزافی برای ساخت نما، سنگ، آلومینیوم و شیشه هزینه می‌شود در حالی که افرادی که این‌گونه هزینه‌های سنگین را انجام می‌دهند که برای آخرت آن‌ها هیچ فایده‌ای نداشته و تنها برای جلب توجه است می‌توانند این‌گونه موارد را در راه کمک به نیازمندان و ساخت مدرسه و مسجد و سایر کارهای عام المنفعه انجام دهند که برای دنیا و آخرت آن‌ها و رفع فقر از جامعه مفید باشد./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات