۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۴۲۹۱۷۴

همایش بزرگداشت شیخ محمد خیابانی برگزار شد

همایش ملی بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی با محوریت بررسی نقش علمای آذربایجان در اتحاد و همبستگی ملی و با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در زادگاه این روحانی مبارز و مجاهد برگزار شد.
شیخ محمد خیابانی

منیژه صدری، دبیر علمی همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به اهداف برگزاری این همایش علمی، تاریخی و پژوهشی اظهار داشت: نقش علمای آذربایجان در اتحاد و همبستگی ملی در ایران مورد نظر متولیان برگزاری این همایش بوده است.


وی با بیان این‌که علمای آذربایجان نقش مؤثر و جریان‌ساز در نهضت بیداری، انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران داشته اند، گفت: خاندان و موقعیت فرهنگی اجتماعی شیخ محمد خیابانی و خاندان همسرش، مبارزات ضد استبدادی شیخ محمد خیابانی در دوره مشروطه و مبارزات ضد استعماری شیخ محمد خیابانی از جمله محورهای این همایش است.


صدری ادامه داد: اتحاد اسلامی عثمانی و شیخ محمد خیابانی، بررسی زمینه‌های قیام شیخ محمد خیابانی، ارزیابی قیام شیخ محمد خیابانی، افکار و عقاید ملی شیخ محمد خیابانی، تحریف قیام شیخ محمد خیابانی و منبع شناسی (اسناد داخلی و خارجی، خاطرات، مطبوعات) از دیگر محورهای همایش بوده است.


وی با بیان این‌که همایش در شهرستان شبستر زادگاه آن روحانی مجاهد برگزار شد، گفت: همایش ملی بزرگداشت شهید شیخ محمد خیابانی با همکاری موسسه دیارکهن، کتابخانه و اسناد ملی، دانشگاه تبریز، انجمن ایرانی تاریخ، انتشارات مهد آزادی، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر، شهرداری شبستر و شهرداری خامنه و چند نهاد دیگر برگزار شد.


صدری ادامه داد: همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در دانشگاه آزاد اسلامی شبستر برگزار شد تا صاحب نظران و تاریخ پژوهان برای معرفی ابعاد مختلف شخصیت این روحانی مبارز به زادگاهش سفر کنند و با اندیشه های انقلابی روحانیت آذربایجان آشنا شوند.


دبیر علمی همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی هدف از برگزاری این همایش را بازخوانی بخشی از تاریخ معاصر ایران در دوره مشروطه و بعد از مشروطه و در عین حال بررسی تاریخ مبارزات مردمی دانست و گفت: این شهر زادگاه بزرگانی همچون شیخ محمود شبستری، شیخ محمد خیابانی و آیت الله غلامحسین عبدخدایی بوده که بایستی این تاریح بازخوانی شود.


صدری با بیان این‌که بیش از 50 چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که چکیده منتشر شده آنها در روز همایش توزیع شد و اصل مقالات بعد از همایش چاپ می شود، گفت: گفت: به یقین  نام کسانی که در راه آزادی این مملکت و مبارزه با استکبار جهانی و قدرت های بزرگ گام برداشته اند، بر تارک تاریخ خواهد درخشید.


گفتنی است، سخنرانی محمد عبدخدایی، دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام و فرزند آیت الله غلامحسین عبدخدایی و همچنین ارایه مقالات برگزیده از سوی محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی از دیگر برنامه های این همایش یک روزه بوده است./302/935/ب1

ارسال نظرات