حوزه انقلابی با شعار دادن محقق نمی شود/ مدیر جدید با بدنه حوزه و طلاب ارتباط بگیرد
آیت الله محمد عندلیب همدانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تغییر مدیریت حوزه های علمیه به تبیین اولویت هایی که باید در دستور کار مدیر جدید حوزه قرار گیرد پرداخت و انتخاب مدیر جدید حوزه های علمیه را تبریک گفت.
وی افزود: اولویت اصلی و اساسی حوزه ها آن چیزی است که حوزه برایش تأسیس شده است که بحث تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت محسوب می شود، در درجه نخست اولویت مدیر محترم جدید باید مسأله تزکیه و اخلاق طلاب عزیز باشد، تا تزکیه اخلاقی صورت نگیرد مباحث علمی و فنی از جمله فقه، فلسفه و عرفان نتیجه مناسب خود را نخواهد داد.
تزکیه نفس صرفا با برگزاری جلسات درس درست نمی شود
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که همانگونه که در مدیریت های گذشته زحمت هایی در بحث اخلاق کشیده شده مدیر جدید نیز باید همت بگمارد و اصل بر تزکیه نفوس باشد، اظهار داشت: تزکیه نفس فقط با تذکرات اخلاقی در جلسات درس درست نمی شود.
وی ادامه داد: البته این تذکرات مؤثر است، استادی که در جلسه درسش تذکرات اخلاقی دهد بر طلاب اثر دارد اما این به تنهایی کافی نیست بلکه باید یک مدیریت منسجم و ناظر بر امور مدارس به ویژه طلاب پایه های یک تا شش وجود داشته باشد، برخی از سیکل آمدند و خیلی آشنایی با امور حوزه ها ندارند و چه بسا نتوانند به اموری که در اخلاق یک طلبه رعایت می شود دقت کنند.
از مدیران مدارس در برنامه های اخلاقی نظر خواهی شود
آیت الله عندلیب همدانی با بیان این که نظر مدیر حوزه باید پایه های یک تا شش در امر تزکیه باشد، ابراز داشت: اگر بتوانیم این پایه ها را درست کنیم در پایه های دیگر کار آسان تر خواهد بود، برای این کار باید از مدیران، اساتید و مشاوران مدارس نظر خواهی شود.
وی عنوان کرد: مسأله دوم تعلیم و تعلم است، این که ما نواقصی در نظام تعلیم و تعلم حوزه را مشاهده می کنیم هیچ کس منکر نیست، هیچکدام از بزرگان و مدیران محترم گذشته نیز مدعی نیستند آنچه که انجام شده تمام و کمال بوده و ایده آل به شمار می رود؛ هرگز کسی چنین ادعایی نکرده و نخواهد کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بالاخره مشکلاتی وجود دارد که برخی از آن ها به کتاب های درسی باز می گردد، در زمینه کتاب های درسی نیز هیچکس منکر این نیست که باید کتاب ها به روز شده و در آن ها تجدیدی شود.
وی اضافه کرد: اگر برخی از مراجع بزرگوار، علما و اساتید تأملی می کنند از این باب است که کتاب جدید نباید کتابی باشد که امتیازهای کتب گذشته را نداشته باشد بلکه افزون بر این که باید از امتیازهای کتاب های گذشته برخوردار باشد برخی از نواقص کتب گذشته نیز باید در آن ها رفع شود.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که تا چنین کتبی تدوین و بین طلاب رایج نشده، همین متون موجود بهترین متنی است که باید در اختیار طلبه قرار گیرد، گفت: در شرایط حاضر این گونه است و ما نمی گوییم که کتاب ها نباید تغییر کند.
تغییر متون آموزشی یک شبه و دوره روزه ممکن نیست
وی افزود: تغییر کتاب ها یک شبه و دو روزه ممکن نیست بلکه زمان می برد، باید افراد نویسنده مشخص باشند و خصوصیات کتاب مد نظر قرار گیرد از این رو مدیریت محترم جدید حوزه باید طلاب را به این سمت هدایت کند تا متن جدید نوشته نشده و در اختیار آن ها قرار نگرفته احساس بی توجهی به متون فعلی نداشته باشند.
آیت الله عندلیب همدانی با بیان این که متون فعلی حوزه مایه ارتباط طلاب کنونی با تراث و علمای گذشته است، اظهار داشت: نمی توانیم بدون این که این متون را مطالعه کنیم با تراث و کلمات گذشته همانند جواهر و مبسوط ارتباط بر قرار کنیم.
وی ادامه داد: طلاب باید تشویق شوند به این که درس و بحث به همان شیوه سابق باشد تا ان شاءالله کتاب و متن جدیدی برای کتاب درسی حوزه های علمیه در نظر گرفته شود، بنده مشاهده کردم برخی از سایت ها در نوشته های سخنانی را مطرح می کنند که چندان مناسب نیست؛ ما کتاب هایی همانند رسائل، مکاسب و کفایه را فقط به عنوان کتاب موضوعی در فقه و اصول نمی بینیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که این کتاب ها وسیله ارتباط با گذشتگان بوده و در باز شدن درک و فهم طلاب طریقیت دارد، ابراز داشت: این کتب قوه نقد طلاب را پرورش می دهد، مدیر جدید حوزه در کنار همت گماشتن برای تدوین متنی عمیق و دقیق نباید اجازه دهد در برخی محافل آموزشی به گونه ای برخورد شود که به کتاب های کنونی اهمیتی داده نشود که خسارت عظیم و جبران ناپذیری دارد.
مدیر حوزه با بدنه حوزه و طلاب ارتباط بگیرد
وی عنوان کرد: مسأله دیگر نیز ارتباط داشتن مدیر جدید با بدنه حوزه است که آن را مدرسان و طلاب عزیز تشکیل می دهند که مدیر حوزه باید با آن ها ارتباط نزدیک تری داشته باشد، چه بسا یک طلبه پایه یک و دو پشنهاد خوب و دقیقی برای بهبود امور حوزه داشته باشد و این گونه نباشد که خود را بی نیاز از فکر دیگران بدانیم.
انقلاب اسلامی از متن حوزه برخاست
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب در زمینه تحول و انقلابی ماندن حوزه خاطرنشان کرد: ابتدا باید دید که انقلاب چیست تا بتوانیم حوزه انقلابی را تعریف کنیم، انقلاب اسلامی از متن حوزه برخاسته، از سوی فقها هدایت شده و حوزویان نقش اساسی در این انقلاب داشتند.
وی اضافه کرد: البته هیچ شکی نیست که مردم و دانشگاه هم در صحنه بودند و اثر داشتند اما اساس حرکت از حوزه شروع شده است، همان چیزی که در حوزه ها علت حدوث انقلاب شد علت بقا است؛ اگر حوزه همانگونه که در شروع نهضت و انقلاب با انقلاب و مردم بود امرو نیز همچنان با انقلاب و مردم باشد، درد مردم را بداند، درد مردم را به مسؤولان برساند، بتواند طرح و برنامه فقهی علمی برای رفع مشکلات مردم ارائه دهد سبب تضمین انقلاب می شود.
انقلابی بودن حوزه به شعار نیست
آیت الله عندلیب همدانی با بیان این که انقلابی بودن حوزه این نیست که دائما شعار دهیم، گفت: این شعار کار بسیاری است، آنچه از یک طلبه فاضل بر می آید این است که مشکلات علمی، فنی و فقهی که بر سر راه مسؤولان و نظام هست بررسی کرده و برای آن ها راه حل پیدا کند.
وی افزود: حوزه انقلابی یعنی حوزه علمیه خودش را از مردم جدا نکند و مطالبات صحیح مردم را به مسؤولان نظام و دولت ها ارائه دهد، در عین حالی که از نظام و ارزش های آن دفاع می کند؛ این اساس چیزی است که به عنوان حوزه انقلابی نامیده می شود./1323/ت301/ج
محمد قمین